2015.
scenario
i režija: Diasteme
uloge:
Alban Lenoir, Samuel Jouy, Paul Hamy, Olivier Chenille, Patrick
Pineau, Jeanne Rosa, Lucie Debay, Blandine Pellisier
Velikim
rečima i prevaziđenim idealima je lako privući mlade i/ili glupe
za svoju stvar. Uostalom, uvek je kriv neko drugi: manjine,
imigranti, pederi, mularija, starkelje, žene, bankari, buržuji...
Stvar ukusa i priče, ali mehanika vladanja je ista. Privuče se
baza, i onda sa ona odgaja, kondicionira i probira. Nekad je udarna
pesnica za plašenje pristojnog sveta ili političkih protivnika,
nekad se iz nje iznedri neko lepo lice za glasnogovornika, neko sa
organizacionim sposobnostima za preuzimanje vođstva na nižem nivou,
ostali kao pouzdani vojnici koji se raspoređuju po zadatku. Ideali
nacije, slobode, prirodnih prava ili socijalne pravde su ionako
dovoljno rastegljivi da se mogu prilagođavati datom trenutku. Cilj
je postojati i drmati i skupljati poene, finansijske i glede
društvene moći.
Na
te propagandne sheme niko nije imun, svaki čovek, naročito mlad,
želi da pripada nečemu. I početak je simpatičan: daje ti grupu,
druženje, kameraderiju, možda mogućnost za neki poslić i svakako
alibi da radiš sranja i osećaš se dobro zbog toga jer ti je cilj
neka velika stvar. Pitanje je, naravno, kako se iz toga izvući. Prvi
korak je neophodan, ali je automatski, ili se dogodi ili ne. Treba
misliti svojom glavom i shvatiti kako je sve to sranje, svakako
nepotrebno, a potencijalno i opasno i otrovno. Drugi je čista
mehanika: treba se maknuti iz svega toga i istrajati, uprkos
pritiscima sredine i instinktu čopora.
French
Blood je film koji tematizira jedan takav put iskupljenja. Naš
junak je Marco (Lenoir) i upoznajemo ga dok sa svojim skinheads
kompanjonima (Jouy, Hamy, Chenille) mlati Arape, crnce, pedere,
anarhiste i komuniste. Sa nekima je lako, naročito kad manja ili
veća grupa nasrne na pojedinca, ali su drugi zajebani, slične
organizacijske strukture, slično brojni i naoružani, ali to nije
ono što će Marca udaljiti od te priče. Naprotiv, nateraće ga da
igra pametnije, da napreduje sa uličnog nivoa na partijski, da jednu
uniformu zameni drugom. Za to će isprva biti i nagrađen, lepom
curom (Debay) iz redova aristokratije čiji je ujak faca u partiji.
Međutim, iako mu se smeši stabilna karijera naci-političara i
dežurnog strašila, Marco shvata da je sve to trulo.
Kako
i zašto, film nam ne govori. Prosto, nema te didaktičke štake
kojom se pomažu autori angažiranih filmova tipa American History
X. Sve što vidimo je kako se u rasponu od 30 godina Marco menja
od barabe do pristojnog i humanog čoveka u naizgled nepovezanim
scenama. Odabrao je teži put, ali nije mogao drugačije. Možda zbog
gubitka fizičkog zdravlja i prijateljstva sa apotekarom (Pineau),
dobrim i mudrim čovekom koji ne haje za političke gluposti. Možda
zbog toga što ipak nije nikad bio beskrupulozan, nego zaveden, pa je
nasilje činio ili u krajnjoj nuždi ili zato što se to od njega
očekivalo.
U
svakom slučaju, gledamo njegovu postepenu promenu, dok njegovi
nekadašnji drugovi tonu sve dublje u glib. Za tu promenu je ključna
postepenost i suptilnost, kako u sjajnoj glumi meni do sada
nepoznatog Albana Lenoira, tako i u režiji Patricka Astea, alias
Diasteme. Naravno, ne funkcionira sve logički besprekorno i često
nam sve što vidimo deluje gotovo nasumično, ali vidi se autorska
logika iza toga. U tim detaljima i odabranim scenama vidimo promenu
kod Marca i njene posledice. On prestaje da pije i puši, da se druži
sa barabama i nacistima, oseća ponos kada francuska fudbalska
reprezentacija sačinjena mahom od potomaka imigranata osvoji svetsku
titulu i ljude počinje da ceni kao ljude. Naročito ako se uzme u
obzir i detalj njegovog prezimena (videćemo ga na kraju, na pustoj i
tužnoj majčinoj sahrani), možda Marco shvata da će njegovi
drugovi kad ostanu bez prigodnih neprijatelja možda doći i po
njega.
U
pozadini priče o Marcu i njegovoj promeni vidimo još jednu promenu.
To je priča o Nacionalnom Frontu, od skromnih, uličnih početaka,
preko konstantnog političkog uspona do toga da su sada prepoznati
kao pretnja u suštini uljuđenom dvopartijskom političkom sistemu.
Istina, oni su se malo ogradili od nacističkih ispada, holokaust
negiraju samo uvijeno, svoje jurišnike su uglavnom uljudili, ali još
uvek imaju manje ili više iste rasističke i anti-imigrantske
stavove. Najvažnije, sve su veći faktor i zapravo jedini koji
socijaliste i republikance mogu da nateraju u koaliciju, ma koliko
ona neprincipijelna bila. Možda je činjenica da su svojim pretnjama
ograničili distribuciju ovog filma u Francuskoj dovoljno
zabrinjavajuća.
No comments:
Post a Comment