2015.
režija:
Charlie Kaufman, Duke Johnson
scenario:
Charlie Kaufman (prema svojoj radio-drami)
glasovi:
David Thewlis, Jennifer Jason Leigh, Tom Noonan
Malo
je autora koji imaju tako prepoznatljiv glas kao Charlie Kaufman. On
je, pre nego što se uhvatio režije, kao scenarista stvorio ili
unapredio karijeru dvojici impozantnih filmskih autora, Spikeu
Jonzeju (Being John Malkovich, Adaptation) i Michelu
Gondriju (Human Nature, Eternal Sunshine of the Spotless
Mind), a čak je i George Clooney izabrao Kaufmanov rukopis za
svoj rediteljski prvenac Confessions of a Dangerous Mind.
Kaufman se sam prihvatio režije i napravio Synecdoche, New York,
jedan od filmova koji se ne zaboravljaju tako lako.
Njegove
teme će zlobnici nazvati “first world problems”, ali su
egzistencijalne i univerzalne. Njegovi likovi su često sputani i
nemoćni pred njima, ali su zato detaljni i upečatljivi. Njegov
humor je gorak, ali tera na razmišljanje i oslikava njegov cinični,
često depresivni pogled na život. Život u kome smo mi uspeli ako
smo barem glumci sposobni da sa ličnim pečatom odigramo glavnu
ulogu. Ako smo srećni, možda budemo imali nekoga za do-glavnu,
nekoliko prijatelja za sporedne i epizodne, dok će ostali biti
statisti sa zadatkom koje ćemo gledati kao funkcije, a ne kao ljude.
Tek će retki svoj život pisati i režirati, odnosno upravljati
njime. Naravno, ako se vratimo na početke Kaufmanove scenarističke
karijere, jasno nam je da može i mnogo gore. Da možemo biti
marionete na koncima kojima upravlja depresivni, nesnađeni, ogorčeni
i osvetoljubivi lutkar i da ista sudbina može zadesiti i Johna
Malkovicha.
No,
i evo nas opet kod lutaka, silikonskih, sa 3D printom za lice.
Anomalisa je animirani film za odrasle, na temu usamljenosti,
sa samo tri glasa u pozadini. Naš junak je Michael (Thewlis), na
prvi pogled uspešan čovek: pisac self-help uspešnice, u određenim
krugovima svojevrsni “celebrity”, motivacioni govornik, oženjen,
otac jednog sina, ali zapravo depresivac. Isprva se čini da je to
stvar trenutka, kratkog službenog puta u Cincinnati i dosadnog
predavanja koje tamo mora održati, ali stvar je dublja. Michael je
upao u dosadnu i otupljujuću rutinu iz koje ne nalazi izlaz. Žena
ga gnjavi, sin je od malih nogu nepopravljivi materijalista, svi mu
pod nos guraju nešto što on ne želi (kao taksista koji mu
reklamira zoološki vrt i brzu hranu svog grada) ili ga zadržavaju u
praznim razgovorima, ili mu, kao bivša devojka, ne zaboravljaju i
drže ga odgovornim za svinjariju od pre 10 godina a što je najgore,
svi govore apsolutno istim glasom, odraslim, muškim, u nepogrešivoj
Noonanovoj interpretaciji. Sve dok, iste noći, ne kupi antiknu
japansku seks-lutku i ne upozna Lisu...
Lisa
možda ima poseban glas, i to ženski, u izvedbi Jennifer Jason
Leigh, ali se na prvi pogled ne čini posebnom. Ona je jednostavna,
sramežljiva, čak pomalo smotana i nesnađena devojka, nenaviknuta
na pažnju. Međutim, makar zbog glasa, Michael u njoj vidi nešto
posebno. Ili je to možda zbog ožiljka, na istom mestu na kojem
antikna lutka ima pukotinu. Je li Lisa stvarna? Je li sve to samo
fantazija? Jesu li njena i lutkina specijalnost dovoljne da Michaela
trgnu iz depresije ili je i on, kao i njih dve, “oštećena roba”?
O
tome da li je Lisa stvarna ili je plod Michaelove fantazije o lutki
će se još raspravljati, uz mnoštvo argumenata za jednu i drugu
stranu, a jasno dati tragovi poput ožiljka i japanskog jezika će se
stavljati u odgovarajući kontekst bez jednoznačnog rešenja.
Gledaoci koji se hvataju za to će zaboraviti dve važne stvari.
Prvo, film je o Michaelu i njegovoj depresiji. A drugo je ključni
trag koji je Kaufman postavio na dva mesta.
Naime,
hotel u kojem on odseda se zove Fregoli, što je ime jedne poznate
deluzije. Fregoli deluzija je psihički poremećaj u kojem pojedinac
misli da je više, u ekstremnom slučaju svi ljudi koje on poznaje
zapravo jedna osoba koja menja izgled ili se prerušava kako bi
dotičnom nanosila bol. Naravno, to ne treba shvatiti doslovno,
Michael zna da ima posla sa različitim ljudima, ali su mu svi oni
isti po tome što su mu nezanimljivi i što su samo statisti u
njegovom filmu. I sam hotel svojom teskobnom atmosferom deluje kao
zatvor ili ludnica i savršeno oslikava Michaelovo unutarnje stanje,
taj luksuzni hotel je svojevrsni zlatni kavez ispunjenih ambicija
čoveka koji ne zna više šta bi sa sobom i od sebe.
Pojam
Fregoli se pojavljuje i na drugom mestu, ne u filmu, ali u predlošku
za njega. Charlie Kaufman je svoju radio-dramu potpisao kao Francis
Fregoli, što takođe govori o centralnoj temi filma: zasićenosti,
ispraznosti i depresiji koja iz toga sledi. U tom smislu je Lisina
sudbina u najavi sličnija sudbini Michaelove bivše devojke Belle,
čije pismo čita u avionu i sa kojom se kasnije sreće, dok je lutka
sa svojim posebnostima okidač sinhroniciteta. Iz toga sledi da nam
Kaufman zapravo govori o zaljubljivanju ili čak o ljubavi kao takvoj
kao svojevrsnoj iluziji. Ne zaljubljujemo se (i kasnije ne volimo) tu
osobu kakva je, nego predstavu o njoj, a kao što je moguće učitati
značenje i osobine nekom predmetu, tako je moguće i osobi.
Očiti
su tehnički razlozi da se radio-drama vizualizira pomoću stop
motion ili zapravo bilo koje druge animacije. Ako bi Anomalisa
bila običan igrani film, sinhronizacija jednog te istog glasa
različitim likovima bi bila očita i stoga nezgrapna. Ona je u
slučaju Anomalise glatka i sasvim logična. Ono što je fascinantno
je to da ćete u ovom animiranom filmu čuti fluidnije i životnije
dijaloge nego što ćete čuti u velikoj većini filmova novijeg
datuma. Charlie Kaufman i njegov saradnik Duke Johnson nisu omanuli.
Anomalisa je apsolutno sjajan film.
No comments:
Post a Comment