2015.
režija:
James Ponsoldt
scenario:
Donald Marguiles (po knjizi Davida Lipskog)
uloge:
Jesse Eisenberg, Jason Segel, Anna Chlumsky, Ron Livingston, Mamie
Gummer, Mickey Sumner, Joan Cusack
Naučnicima
se divimo zato što menjaju svet. Sportistima zato što uprežu svoje
telo kako bi ostvarili snove. Glumcima zato što mogu postati bilo
ko, a najbolji ostaju uvek svoji. Rediteljima zbog vizije. Vizuelnim,
instrumentalnim i vokalnim umetnicima jer prenose kompleksnu poruku
ograničenim sredstvima. A piscima?
Eh,
čini se da to može svako, jer za to treba samo ideja, a svi smo ih
puni, svi možemo da mislimo i da se izražavamo, a za realizaciju je
potrebno samo vreme i minimalna sredstva: papir i olovka, pisaća
mašina ili kompjuter. Možemo da se tešimo zabludom da smo svi isti
i da imamo iste mogućnosti, ali to ne stoji. Pisci promišljaju ne
samo svoj zanat ili jedno polje interesa, nego čitav svet, svoju
ideju moraju uobličiti unutra i na van, skupiti hrabrosti da sa tim
izađu pred javnost, stručnu i širu, ubediti nekoga da to objavi,
nas da to pročitamo i sve vreme nam dokazivati zašto je baš to od
kvintesencijalne važnosti za naš svet. Što je pozicija pisca viša,
to su ulozi veći, kao i rizik, jer pravi pisac svesno ili nesvesno
prvenstveno govori o sebi i zbog toga je otvoren za profesionalne i
lične napade. A pisci neretko pate od čitavog niza unutarnjih
konflikata, ovisnosti (ne nužno alkohola i droge) i skloni su nimalo
prijatnim psihičkim stanjima.
Naravno,
tu ne govorim o pisanju manje ili više vešto sročene konfekcije za
određenu publiku, krimićima za plažu, ljubavno-pornografskim
preseransima, literaturi za klince i ostalim Dan Brownima. To je
štanc, industrija, biznis, stvar zanata i pakovanja. Ne, govorim o
kapitalnim delima književnosti, budućim klasicima koji su
neraskidivo povezani sa filozofijom i društvom u celini. Govorim o
piscima i knjigama koje menjaju svet ili ga barem objašnjavaju.
David
Foster Wallace je takav pisac, a njegovo kapitalno delo Infinite
Jest je takva knjiga, epitom post-postmoderne i distorziranog
(histeričnog) realizma, enciklopedijski roman na preko 1.000 strana
prepun digresija i fusnota sa tek (distopičnim) narativnim okvirom u
kojem pisac sam sa sobom i sa celim svetom polemiše o gomili
pitanja, od književne i filmske teorije, preko sporta, seksa i
ovisnosti, do politike i filozofije, a da opet sve završava
(američkim) načinom života i pratećim anksiozama. Roman je odmah
po izlasku proglašen kapitalnim delom američke književnosti, a
autor je uvršten među najvažnije pisce s kraja XX veka i proglašen
legitimnim naslednikom F. Scotta Fitzgeralda, J.D. Salingera, Huntera
S. Thompsona i Thomasa Pynchona. Bez potrebe za preteranim
naglašavanjem, Wallace se ceo život borio sa svojim demonima,
najviše sa depresijom koja ga je na kraju koštala života.
The
End of the Tour Jamesa Ponsoldta (Smashed, The
Spectacular Now) počinje sa vešću o Wallaceovom samoubistvu
koju dobija njegov prijatelj, takođe pisac i novinar David Lipsky
(Eisenberg). Ostatak filma, do pred sam kraj, je njegova
reminiscencija o njihovom (u)poznavanju i petodnevnom intervjuu koji
je Lipsky radio za magazin Rolling Stone. Pisci inače nisu
specijalnost magazina, pa mu urednik (Livingston) nevoljko daje
šansu, ali i zadatak da “pronađe priču”, a ona je ovde linija
najmanjeg otpora – ovisnost. Sam intervju se svodi na razgovore u
Wallaceovoj (Segel) kući na osami u zasneženoj američkoj
provinciji, u autu na putu do i od univerziteta na kojem Wallace
predaje i aerodroma, te na putu do i od Minneapolisa, poslednje
stanice na Wallaceovoj promocijskoj turneji. Razgovorima će se
ponekad pridružiti drugi ljudi, promoterka Patty (Cusack),
Wallaceove prijateljice Julie (Gummer) i Betsy (Sumner), kao i
Lipskyjeva devojka Sarah (Chlumsky) telefonskim putem. Iako Wallacea
već prati status literarne zvezde, atmosfera neće biti obojena
žurkama, alkoholom i drogom, već komornim druženjima uz brzu
hranu, slatkiše i gazirane sokove.
Potpisniku
ovih redova je jedan od omiljenih filmova My Dinner with Andre
(1982), pa vam može reći da za film nije potrebno puno toga,
dovoljno je imati kafanu i dva sagovornika ako su teme dovoljno
zanimljive. Smatrajte se upozorenima! The End of the Tour je
po broju i raznovrsnosti lokacija svakako dinamičniji od Malleovog
filma, ali su teme razgovora, kao i motivi dvojice Davida, obojice
pisaca, ono što ga definira i čini izvrsnim filmskim ostvarenjem.
Teme
brzo ulaze i izlaze iz fokusa, da bi se ponovo vratile, kako to u
razgovoru biva, ali neke od centralnih su pisac i mit o piscu, običan
čovek i mit o običnom čoveku, slava i cena slave, etika,
prijateljstvo, ovisnosti, depresija i više od svega usamljenost.
Pisanje je nešto što čovek radi kada je sam, usamljenost je i
motiv i logična posledica poziva.
Pravila
intervjua nalažu da se tu radi o subjektu, a ne o onome ko s njim
vodi razgovor, ali ovo je film nastao po memoarskoj prozi. Ovde se ne
radi toliko o jednom piscu, ma kako genijalan bio, nego o dvojici.
Ključna razlika između njih je njihov domet i nivo prepoznatosti.
Wallace je briljantan, Lipsky tek dobar. Wallaceov roman je dočekan
kao delo genija, Lipskyjev sa dobrim kritikama, ali ograničenim
interesom. Wallace radi kao profesor zbog svoje želje i iz altruizma
prema budućim generacijama pisaca, Lipsky radi kao novinar za život.
Njihovi
motivi, njihovi stavovi i njihovo ponašanje u razgovoru su
uslovljeni upravo različitim pozicijama. Wallace želi intervju u
magazinu, ali ne želi da se to pokaže kao njegova očajnička
želja. Lipsky je tu da ispuni zadatak, možda i da pomeri uske
granice kojih se magazin drži, ali iz lične znatiželje. Njega kao
pisca kopka otkud tolika razlika u statusu između njega i njegovog
sagovornika. On želi da dostigne taj nivo i pomalo je arogantno
uveren da će ga dostići i da mu pripada i zato svoju zavist jedva
sakriva.
Wallace
takođe apsolutno pristaje na takvu igru, meri reči, gleda koliko se
sme otvoriti svom perceptivnom sagovorniku i jako pazi na to koliko
svog privatnog želi izneti u javnost procenjujući koliko mu mit o
piscu može naštetiti, a koliko koristiti. Sagovornika ne poznaje i
nije siguran koliko mu može verovati, ali kao pisac i profesor ne
negira njegov talenat i potencijal da bude pisac, kao što ni kao
čovek ne negira mogućnost da mu baš on postane prijatelj. Ne treba
zaboraviti ni univerzalni motiv Wallaceove proze i ujedno Wallaceov
motiv za pisanje: usamljenost. Tih nekoliko dana će makar imati
društvo.
Svojim
prethodnim filmovima James Ponsoldt je dokazao dve stvari koje mu
znatno olakšavaju posao u režiji. On zna napisati ili izabrati
scenario čiji se dijalozi ne trude da zvuče cool i budu referentni
i citatni, nego se te linije teksta izgovorljive od strane likova. U
filmu koji je skoro potpuno sačinjen od dijaloga, to je neobično
važno. Scenario debitanta na filmu, ali iskusnog u teatru i na
televiziji, Davida Marguilesa, apsolutno je bez mane, čak i bez one
očekivane teatralnosti, gde glumci/govornici kao i pisac uživaju da
slušaju ton svog glasa, pa umesto dijaloga imamo samozadovoljne
monologe. Toga ovde nema, razgovor je fluidan i likovi se sa
apsolutnom pažnjom slušaju međusobno.
Druga
Ponsoldtova karakteristika je sjajan izbor glumaca. Jesse Eisenberg
se sam po sebi nametao za ulogu Davida Lipskog jer mu već prirodno
leže uloge koje kombinuju naivnost sa arogancijom. On svoju ulogu
igra sa merom i zato je sjajan kao naša polazna tačka u filmu.
Jason Segel je već rizik. Jedina očigledna poveznica između njega
i Wallacea je visina, dok mu “typecast” koji vuče iz serije How
I Met Your Mother i tupih romantičnih komedija koje neretko sam
piše nikako ne govori u prilog. Ovde ga po prvi put vidimo bez
standardnih trikova, u ulozi pravog, kompleksnog ljudskog bića,
genijalnog pisca i nesigurnog čoveka. Segel svom liku prilazi sa
samopouzdanjem i rešenošću i moram reći da je pravo otkrovenje
ovog filma.
Ranijim
Ponsoldtovim filmovima nije bilo teško naći sitne nedostatke. Ili
bi neki detalj “iskočio” ili autor ne bi uspeo da ideju uobliči
do kraja. Ovde takvih problema nema. Ovo je film o dvojici pisaca
koji počinju da grade odnos, nema tu velikih odogovora i velikih
istina, samo pitanja koja rađaju nova pitanja. Pod Ponsoldtovom
punom kontrolom, ovo je čisto uživanje. Naravno, ako vas zanimaju
pisci i šta ih pokreće na pisanje. Bez patetike i, kako Wallace u
jednom trenutku kaže: “inspiracije koja stiže zajedno sa
pretplatom na Time/Life za 19.95 dolara na mesec”.
No comments:
Post a Comment