2015.
režija:
Peter Sollett
scenario:
Ron Nyswaner (prema istoimenom kratkometražnom dokumentarcu)
uloge:
Julianne Moore, Ellen Page, Michael Shannon, Steve Carell, Luke
Grimes, Josh Charles
Oni
koji me poznaju znaju da se naježim čim čujem sintagmu “family
values” iliti “porodične vrednosti”. Asocira me na napadnu
tradiciju, crkvu i dogmu, a u tome slutim alibi za podele i mržnju
prema onima koji iz tog dogmatskog okvira istupaju. Ne mislim da su
ljudi sa decom heroji, niti da je brak (imeđu muškarca i žene,
kako već piše ili ne piše u Bibliji, Kuranu ili čemu već)
nekakva svetinja. Mislim da svako treba da živi kako hoće i gde
hoće, pritom da ne ugrožava druge, odnosno da im se minimalno
petlja u život.
Sad
na temu. Dakle, homoseksualne osobe, u slučaju ovog filma lezbejski
par, registracija partnerstva i prava koja iz toga slede. Prvo i
elementarno, nije mi briga šta vi, dragi čitaoci, mislite o ljudima
takve seksualne orijentacije, kao što ni vas nije briga (nadam se)
šta ja mislim. Jedno je, međutim, nesporan fakat. Ljudi koji
godinama žive zajedno u kakvom god aranžmanu su jedno drugome
najbliža familija i to samo zbog svog izbora, jer drugo i nije
potrebno. Stoga bi u normalnom svetu morali uživati ista prava kao i
bračni parovi.
Freeheld
slika borbu policajke Laurel Hester da njenu penziju nasledi njena
partnerka Stacie Andree, sa kojom živi skupa na istoj adresi i u
registriranom partnerskom odnosu. Stvar je principa i jednakosti, ma
koliko zakon bio nedorečen (državni zakon je prepoznavao
instituciju partnerske veze, ali je pojedinim okruzima ostavljao na
volju hoće li to uvažiti ili ne) i ma koliko okolina bila
konzervativna. Taj slučaj je propisno odjeknuo po američkim
medijima, pokrenuo proteste gay zajednice po celoj zemlji i postao
svojevrsni kamen-međaš u borbi ovih ljudi za jednaka prava i na
osnovu njega je snimljen već Oscarom nagrađeni kratkometražni
dokumentarac. Poslednje i ne najmanje važno, ovaj slučaj je bio
inspiracija Ellen Page da se deklarira kao lezbejka i ona je jedan od
producenata filma.
Prvo
upoznajemo Laurel (Moore), i to na poslu: ona je iskusna detektivka,
sposobna i predana svom poslu. Takođe nema hrabrosti da ispolji svoj
životni stil (ipak su to rane 2000-te, gay prava nisu bila na
današnjem nivou), to krije čak i od svog partnera Danea Wellsa
(Shannon), i to je čini toliko usamljenom da ide daleko (na odbojku
u susednoj državi) kako bi upoznala nekoga. Taj neko je Stacie
(Page), dosta mlađa mehaničarka večito u muškoj odeći (karirane
košulje, obične majice, kape). Njih dve ubrzo počinju da žive
zajedno, kupuju i preuređuju kuću, čak i nabavljaju predivnog
mastifa da im pravi društvo.
Međutim,
njihova sreća je kratkog veka. Posle pregleda u bolnici, Laurel je
ustanovljen rak na plućima (viđali smo je sa cigaretom nekoliko
puta, loš znak) u poodmakloj fazi. Njena je želja da Stacie nasledi
njenu policijsku penziju jer je to jedini način da zadrži kuću
koju ne može otplaćivati od svoje mehaničarske plate. Štos je u
tome što zbog zakona okružno veće, naslovni Freeholdersi, ima
diskreciono pravo da to dozvoli ili ne, a njihovi argumenti za “ne”
iz njihove perspektive su nedvojbeni. Sledi iscrpljujuća borba za
obe u kojoj će im pomoći Dane i gay advokat Steven Goldstein
(Carell) sa svojim šarenim protestnim karnevalom. Najmlađi većnik
Brian (Charles) se već lomi, ali pitanje je hoće li oni imati
dovoljno vremena...
To
što uopšte raspravljamo o temi filma govori i što se ta tema
smatra toliko važnom da bude velika tema za film govori o našoj
nespremnosti da prihvatimo jednakost u različitosti. Ma šta zakon
propisivao, gay osobe će još dugo biti podložne diskriminaciji,
sistemskoj i vansistemskoj. Podsećam, ova se istinita priča nije
odigrala tako davno.
Ono
što me kao kritičara zanima je kako je sve to realizirano. Sa
glumačke strane, sve je više nego solidno. Julianne Moore je opet
više nego dobra i bolja od filma u celini, a njena uloga se može
porediti sa ulogom takođe umiruće osobe u filmu Still Alice
za koju je prošle godine dobila Oscara. Ellen Page je solidno i
predano prati kao Stacie, mada igra lik koji je manje ili više
sveden na opšta mesta. Michael Shannon je samouveren, stabilan i
odličan kao uvek, njegove uloge imaju to ljudsko lice, a Carell je
glasan i spektakularan u zapravo slabije napisanoj ulozi.
Scenario
zapravo nije jača strana filma. Potpisuje ga Ron Nyswaner, poznat po
Philadelphiji, i igra na sigurno, pokušavajući da uhvati
srednji put između faktografije, strastvene ljubavne priče, sudske
drame i šireg konteksta cele priče. Obično kad se ide na sve, ne
izvuče se ništa i to je donekle slučaj i ovde, premda je film
pratljiv i jednostavan. Dodajmo na to par klišea, poput likova
Laurelinih kolega među kojima je jedan sramežljivi gay, jedan
tipičan Jersey Shore pandur sa pripadajućim akcentom i predrasudama
i šefa alergičnog na politiku, ili poput blentave scene u kojoj
Stacie uspeva da dobije posao u lokalnoj radionici, i za dobru meru
nekoliko scena da nas podseti da društvo ne gleda blagonaklono na
lezbejke, naročito eksponirane, i eto nama predloška za klasičan
televizijski film o Važnoj Temi.
Iskreno,
ni režija nije impozantna. Peter Sollett, autor dva zapažena indie
filma, Raising Victor Vargas (2002) i Nick and Norah's
Infinite Playlist (2008), uspeva da razigra glumce i ostavi im
prostora da se pokažu i uspeva nekako da održi tempo na razini
gledljivog. Štos je u tome što ne uspeva više od toga, da Freeheld
učini pamtljivijim i posebnijim od filma-plakalice za nedeljno
popodne uz TV ekran.
Pravi
problem je u tome što Freeheld ne dostiže svoje potencijale,
kako filmske, tako ni aktivističke. Ovakvi filmovi se obraćaju
publici koja se slaže s njima. Drugi tabor će ga ionako preskočiti.
Freeheld je pristojan, ali čisto sumnjam da će ovaj film
doći do dovoljno široke publike i da će nekome zapravo otvoriti
oči.
No comments:
Post a Comment