2015.
režija:
Ryan Coogler
scenario:
Ryan Coogler, Aaron Covington
uloge:
Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Phylicia
Rashad, Tony Bellew, Wood Harris
“U
boksu i u westernu, autsajderi su uvek favoriti” - Miki Rubiroza,
Grlom u jagode (1976)
Kultna
serija Televizije Beograd odakle sam uzeo citat i originalni Rocky
su se mimoišli za par meseci, ali citat sam po sebi stoji. U boksu i
u westernu, ali i generalno. Uvek se uhvatimo kako navijamo za
autsajdera, novajliju sa simpatičnom njuškom protiv šampiona,
uhodanog, pomalo gordog i nestrpljivog da što pre završi, kao što
smo svim srcem uz stranca (sa imenom ili bez) koji protivno savetu
šerifa sam izlazi pred barabe. Takva je dramaturgija, u tim likovima
vidimo idealiziranu sliku u ogledalu, voleli bismo biti takvi, kada
bismo samo imali hrabrosti...
Rocky
(1976) je u utrku za Oscara ušao kao autsajder, pored Taxi
Drivera, The Network, All The President's Men i
Bound for Glory, ali je imao ono što većina tih filmova
nije: narativ o simpatičnom novajliji. Ne samo to, temeljno sjebana
post-vijetnamska Amerika je očajnički tražila malo nade, svako za
sebe i kolektivno, i našla ju je u priči o italo-američkom bokseru
na prekretnici, a ne u političkim temema koje su drugi filmovi
nudili u tekstu i u pod-tekstu.
Rocky
sa tri Oscara u džepu i statusom apsolutnog “crowd-pleaser” hita
je lansirao jednu glumačku i autorsku karijeru. Razlog tome je
Stalloneovo veliko srce da se na taj način pokaže pred svetom i
ispriča zapravo svoju priču bez maske i uvijanja. Ono što je za
Rockija Balbou bio boks, za Stallonea je bila gluma u kojoj nikako
nije dobijao šansu, pa je statirao, snimao porniće (kada je to još
uvek bila sramota) i imao razne “dnevne” poslove da bi preživeo
od danas do sutra. Ironija sudbine je to da ga je Rocky
lansirao u zvezde. Postao je fajter, akcijaš, “working class
hero”, ponekad komedijaš. Sasvim dovoljno za glumca sa, u
najboljem slučaju, osrednjim talentom, ali dovoljno mudrog da bira
svoje bitke.
Rocky
je pored Stalloneove karijere lansirao i jednu prilično dugovečnu
franšizu. Ona je, istina, imala uspone i padove, patila je od
autorskog ega, patriotskog guslanja, melodrame i patetike i često se
služila uhodanim sportsko-fajterskim obrascima i nikad nije dostigla
domete originalnog filma. Dvojka, trojka i četvorka su, svaka na
svoj način, bili relativno zabavni filmovi, manje ili više
razvodnjene supstance iz prvog dela. Petica je jednostavno bila
bizarna, pa je franšiza otišla na led, odakle ju je sam Stallone
izvadio za tridesetogodišnjicu prvog filma i napravio jedan u
suštini nepotrebno tužan film, Rocky Balboa. Creed,
po svojim vanjskim karakteristikama “spin-off”, ali zapravo
nastavak Rocky serijala, je svakako bolji od toga. Generalno,
bolji je od svih nastavaka, ali ipak ne dostiže domete originalnog
filma, iako se trudi.
Priča
prati Adonisa “Donnieja” Creeda (Jordan), vanbračnog sina
Rockijevog prvog velikog rivala, a kasnije velikog prijatelja Apola.
Iako oca nije ni upoznao, a bez majke je rano ostao, pa je završio
“u sistemu”, Donnieju se sreća osmehnula kada ga je Creedova
udovica Mary Anne (Rashad) usvojila i odgojila sa ljubavlju i u
izobilju materijalnih dobara. Donnie ima dobar posao u finansijama i
čak je nedavno dobio unapređenje, ali ga neki vrag tera da boksuje.
Valjda da dokaže da je sin svoga oca, iako prema njemu gaji ne baš
pozitivne sentimente. Zbog toga napušta svoj ugodan život i seli se
u Philadelphiju, u nadi da će privoleti Rockija Balbou (Stallone) da
ga trenira, pa kako bude...
Na
stranu neverovatnost premise da jedna osoba može da ima skupi
fakultet, karijeru u finansijama i kontinuitet prljavih borbi po
Meksiku od kojih ostaju posledice (osoba sa njegovim finansijskim
mogućnostima je sebi mogla priuštiti vrhunski trening i loviti,
recimo, olimpijski tim pre eventualne profesionalne karijere), Creed
je jednostavno inspirativna priča. Upravo o novajliji koji dolazi
izvan sistema i koji traži pomoć pomalo zaboravljenog veterana da
bi,protiv svih šansi, izašao na megdan spreminijima i
utreniranijima, da razrešio konflikt koji ima sa samim sobom i sa
svetom i da bi izgradio ime i u svojim očima izašao iz očeve
senke. Creed je jedna od onih priča o borbi u kojoj prvo
moraš pobediti samog sebe, pa tek onda protivnika, i to se ne odnosi
samo na našeg mladog budućeg šampiona, nego i na veterana.
Naravno,
u Creedu ima dosta toga od originalnog Rockija, od
likova na koje se često direktno referira, preko citiranih scena
(nije moglo proći bez atipičnog treninga), do čuvenih stepenica i
slatkaste ljubavne priče u koju Donnie ulazi sa svojom susedom
Biancom (Thompson). Duh originala je nekako očuvan, poštuje stare
fanove, a u perspektivi stvara nove (o nastavku se sve glasnije
šuška). I zapravo, i pored oslanjanja na formulu i nekoliko
iskliznuća prema patetici, Creed se doima kao sasvim solidan
i dovoljno svež film.
Razlog
za to su mlade snage koje su preuzele film. Ryan Coogler i Michael B.
Jordan su tandem kojeg se možda sećamo iz Fruitvale Station,
emotivno nabijenog i politički angažiranog indie filma o
policijskoj brutalnosti i ničim opravdanom ubistvu crnog mladića.
Michael B. Jordan je pokazivao zavidan talenat i kao dečak (uloga
Wallacea u seriji The Wire), a Coogler ga je na najbolji
mogući način iskoristio i ispostavio kao glumca na kojeg se može
računati. Kao Donnie je ležeran i siguran u svojoj izvedbi, kako u
odličnim, dinamično režiranim scenama borbe u ringu, tako i u
zajedničkim scenama sa svojim partnerima. Tessa Thompson je takođe
odlična, opuštena je i upušta se u verbalni sparing sa Jordanom i
njih dvoje ostvaruju tipičnu, a ipak uverljivu filmsku romansu.
Mnogo
je veće pitanje bilo kako će se Stallone kao Rocky Balboa uklopiti
u “setting” kada on nije glavni, nego pomoćni lik. On je ovde
trener, kao što je Mickey bio njemu, ali je i mentor, i očinska
figura i onaj zadovoljni, mudri, dobri duh filma. Njegovo mumlanje i
staračka melanholija nikada se nisu bolje uklapali u film nego u
Creedu.
Kada
je primao Zlatni Globus, Stallone je održao pomalo rastreseni,
emotivni govor u kojem se zahvalio i svom najdražem imaginarnom
prijatelju Rockiju Balboi. Ima i zašto, bez daljnjeg, ali retko kad
se kreator obazire na svoju kreaciju koja je nastavila svoj život i
uticala na mnoge. Rocky je
Stalloneu doneo i nominaciju za Oscara, iako se ovakvi
“crowd-pleaser” filmovi sve ređe pojavljuju na radaru Akademije.
Možda je to samo gesta poštovanja. A možda će Stallone,
autsajder, protiv svih šansi, osvojiti kipić, kao Rocky
onomad.
No comments:
Post a Comment