kritka originalno objavljena na Monitoru
2015.
režija:
Jay Roach
scenario:
John McNamara (po knjizi Brucea Cooka)
uloge:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Louis C.K, Michael
Stuhlbarg, Alan Tudyk, David James Elliott, Richard Portnow, Roger
Bart, James DuMont, John Goodman, Stephen Root, Dean O'Gorman,
Christian Berkel
Ne
hvatam se rado politike na ovom mestu, ali moram, situacija je takva.
Svedoci smo politčko-medijske ofanzive u Hrvatskoj koja dolazi sa
strane vlasti i u kojoj se kulturnim i medijskim radnicima lepe razne
etikete, od famoznih “uhljeba” do “špijuna”, “komunista”
i čega sve ne. Naravno, etiketira i opozicija, ali to joj je u opisu
radnog mesta, ali kada vlast zaoštrava diskurs i održava svoje
grupe za pritisak na ulici i na internetu, to je već stvar za
zabrinjavanje, naročito kada se koristi ratna retorika i
ikonografija, a nema realne opasnosti od rata. Biće da su tu neke
druge stvari posredi.
Na
sreću ili ne, ali takve stvari smo već viđali, i to u daleko
stabilnijim demokratijama. Evo primera čuvenog “makartizma” i
“lova na crvene veštice” u Americi nakon Drugog svetskog rata.
Istini za volju, opasnost rata dveju super-sila je pretila. Amerika i
SSSR su se naoružavali, politički sukobljavali i vodili “proxy”
ratove po celom svetu i tako 45 godina. Špijunirali su se međusobno,
podrivali, vršili pritisak, a u nekoliko kriznih trenutaka je Hladni
rat mogao postati itekako vruć.
Jesu
li američki komunisti bili sovjetski špijuni i eksponenti? Neki
verovatno jesu, ali svakako nisu svi. Ima li država pravo da se
brani od špijunaže? Svakako. Problem, međutim, nastaje kada se
nešto što se mora obavljati profesionalno prelije u paniku i
prepusti brbljivim političarima i razjarenim masama, pa ta
potkazivačko-osvetnička atmosfera uzme maha.
Uzgred
budi rečeno, takva panika nije bila samo nemoralna, nego takođe i
nelegalna. Američki ustav je dozvoljavao građanima da slobodno
ispovedaju veru i ispoljavaju politička ubeđenja, pa makar ona bila
i komunistička. Pravih komunista je ionako bilo malo još od New
Deala 30-ih godina, a partija je zapravo bila dovoljno marginalna.
Uostalom, nisu li Amerikanci Marshallovim planom i ekonomskom
politikom dosta brojnije komuniste u Zapadnoj Evropi efektivno
preveli u socijal-demokrate, a one najtvrđe sveli na margine? Čemu
panika? Zapravo, moj vam je savet da ako čujete da neko govori o
nekakvoj zaveri, prvo pogledate u onog koji govori i zapitate se šta
to on možda krije i koji je njegov (najčešće materijalni) interes
u tome?
Jedna
od posledica “makartizma” (opet digresija, Joseph McCarthy nije
osnovao komitet za ne-američke aktivnosti) je i progon stvarnih ili
imaginarnih komunista iz njihovog “bastiona” u Hollywoodu i tzv.
Crna Lista autora, glumaca i profesionalaca koje nije uputno
angažirati. Crnu Listu nije napravio sam Komitet, napravili su je
hollywoodski studiji pod pritiskom određenih ljudi, politički
ostrašćenih ili sa političkim ambicijama unutar samog sistema,
poput Johna Waynea i Ronalda Reagana.
Iako
se “makartizam” i Crna Lista kao jedni od najmračnijih grehova
američke demokratije spominju relativno često u filmovima i
medijima, a Hollywood je notoran po tome da obožava da se bavi
sobom, ipak se te teme po pravilu povezuju sa još nekim drugima i
vrlo retko stoje samostalno u filmovima. Jasno, Hollywood voli
hvalospeve, a mračne tajne posprema pod tepih, pa se njima po
pravilu bave autsajderi iz skromnijih, nezavisnih produkcija. Tema je
svakako važna, a u atmosferi rata protiv terora i novih “proxy”
ratova i neobično aktuelna, pa je “biopic” Trumbo našao
svoje mesto u sezoni nagrada, a u tome mu je presudno pomogao glavni
glumac Bryan Cranston koji ima nominaciju za Oscara.
U
pitanju je klasičan biografski film koji prati život i rad
scenariste Daltona Trumba (Cranston) u periodu od 1947. godine i
osnivanja Komiteta do njegove konačne rehabilitacije i odustajanja
od Crne Liste početkom 60-ih. Na poslovnom planu, prvo ga zatičemo
u trenutku slave: on je cenjen i sjajno plaćen hollywoodski autor,
ali ga članstvo u komunističkoj partiji dovodi pod lupu kako
politike, tako i ostrašćenih nacionalista koje predvodi
trač-kolumnistica Hedda Hopper (Mirren) i čiji je “poster-boy”
John Wayne (Elliott) kome je buka i bes maska za to što je za vreme
Drugog svetskog rata služio na setu i sa šminkom, za razliku od
većine komunista i “komunista” koji su bili na ratnim
položajima. Sledi saslušanje pred Kongresom, zatvor, pisanje pod
pseudonimom za sitan novac i za producentsku kuću specijaliziranu za
jeftine B-filmove, dva Oscara pod pseudonimima, a na kraju i
rehabilitacija pod uticajem beskompromisne mlade zvezde Kirka
Douglasa (O'Gorman) i reditelja Otta Premingera (Berkel) koji su
Trumbovo ime otvoreno stavili na špice filmova Spartacus,
odnosno Exodus.
Na
privatnom planu, pratimo njegov odnos sa ženom (Lane) i decom,
naročito najstarijom, politički aktivnom kćerkom (Fanning) kojoj
je on svojevrsni idol. Takođe, pratimo njegov odnos sa kolegama,
studijskim funkcionerima i prijateljima, gde posebnu ulogu ima nešto
mlađi scenarista i još uvereniji komunista Arlen Hird (C.K). U tim
slikama iz života vidimo traumu koju je na njega ostavila robija,
ali i rešenost da stane na kraj Crnoj Listi, čak i po cenu
narušenog fizičkog i mentalnog zdravlja, pa i porodičnih i
prijateljskih odnosa.
Trumbo
je korektan film na važnu temu. Scenario nudi silne “one-linere”
koje glumci sa guštom ispaljuju, duhoviti ping-pong i čestu komičnu
relaksaciju (za koju je uglavnom zadužen John Goodman u svom
tipičnom maniru agresivnog, ali u suštini pravednog “no-nonsense”
tipa), pa čak i sasvim solidni “running joke” sa šeširima
Helen Mirren, kao i dve gorko-slatko intonirane scene u kojima
Trumbovi gledaju dodele Oscara i ne znaju da li da se raduju ili da
budu besni. Sa druge strane, imamo lagano popujuće, ozbiljne
polu-monologe, sažvakane i pojednostavljene da bi se lako poentiralo
i kao materijal za Cranstonovu nominaciju.
Problem
je, međutim, što je ton uglavnom ravan, čak i na mestima gde bi
morali biti emotivni vrhunci: u zatvoru, u scenama svađe sa
ukućanima i sa Hirdom i na samom kraju kada Dalton Trumbo drži
govor povodom nagrade udruženja scenarista. Razlog za to je dosta
jednostavan: Trumbo se, kao i mnoge biografije i filmovi po
istinitim događajima, lomi između toga da bude film oslonjen na
faktografiju koji se bavi širom slikom događaja i portreta glavnog
lika, njegovih uverenja, psihičkih stanja i emocija. Igrajući
paralelno na obe karte, film se rasipa i ne uspeva da bude ni jedno,
ni drugo.
Opet,
nije to loš film, ni u celini, a naročito po delovima. Glumci su
odlično izabrani i u svojim ulogama najmanje dobri, a Cranston je
apsolutno izvrstan. Režija je zanatski korektna, precizna i
neprimetna. Detalji vezani za period, scena, kostim i dokumentarni
isečci su možda za nijansu suviše očit izbor, možda čak i malo
kičasti, ali ne kvare utisak o filmu. Film je očito vrhunac koliko
su iz priče o Daltonu Trumbu uspeli izvući televizijski scenarista
McNamara i reditelj uglavnom ćoravih komedija (Austin Powers
i prva dva Fockers filma) Roach koji u poslednje vreme
pokazuje interes za političke teme na filmu (The Campaign) i
na televiziji (Game Change, The Brink). Da se poslužim
rečima samog Trumba iz scene kada objašnjava svoja politička
uverenja: verujem da sve što je dobro može biti i bolje. Sa malo
više hrabrosti i nijanse, Trumbo bi bio iznad korektnog.
No comments:
Post a Comment