kritika originalno objavljena u časopisu Identitet
2015.
scenario
i režija: César Augusto Acevedo
uloge:
Haimer Leal, Hilda Ruiz, Marleyda Soto, Edison Raigosa, José Felipe
Cárdenas
Čija
je zemlja? Ovo pitanje ne postavljam u kontekstu suseda koji se sude
oko međe ili naroda koji ratuju oko granice. Postavljam ga u
tranzicionom ili klasnom kontekstu. Tranzicija može biti kao ova
naša, istočnoevropska, u kojoj zemlja, fabrike ili usluge prelaze
iz državnih (društvenih, zadružnih) ruku u ruke domaćih ili
stranih privatnih investitora, a može biti i neka druga tranzicija,
poput industrijalizacije i korporativizacije, kada zemlja ili makar
njeni plodovi prelaze iz ruku sitnih sopstvenika u ruke modernih
veleposednika, odnosno korporacija, a bivši vlasnici postaju tek
najamna radna snaga. Pitanje je ujedno i retoričko, na njega je
nemoguće dati jednoznačan odgovor i služi za razmišljanje i
diskusiju.
Ruralna
Kolumbija, gotovo western pejzaž. Sa obe strane prašnjavog puta su
polja šećerne trske. Alfonso (Leal) hoda sa koferom u ruci po tom
prašnjavom putu, kamion ga obilazi i podiže se oblak prašine.
Alfonso se, saznajemo, vraća kući u rodno selo iz kojeg je izbivao
17 godina. “Sa namerom pođoh u veliki grad”... Iza sebe je
ostavio ženu Aliciu (Ruiz) i sina Gerarda (Raigosa) koji su ostali
na zemlji. Sin se u međuvremenu oženio lepom, poslušnom i vrednom
ženom (Soto) i sa njom dobio svog sina Manuela (Cárdenas), ali se,
radeći kao nadničar na susednim plantažama šećerne trske, i
razboleo. Ne piše mu se dobro. Njegova majka i žena sada idu u
nadnicu, a otac se vraća kako bi se brinuo o njemu, o svom unuku i o
kući.
Odnosi
u kući daleko su od idiličnih. Alfonsovoj ženi nije milo da se on
vratio posle toliko godina, snahi, sinu i unuku je drago da imaju još
nekog ko će pomoći. Kuća deluje klaustrofobično. Mala je, a njena
vrata i prozori su večito zatvoreni. Sezona je kad se spaljuje
trska, a prašina, dim i pepeo će još dodatno ugroziti Gerardov
život. U kontrastu sa širokim i suncem okupanim vanjskim pejzažima
koje vidimo kada deda i unuk izađu do dvorišta, spartanski
enterijer je oslikan u tamnim tonovima i osvetljen precizno utišanim
svetlom, i ta utišanost se u potpunosti preslikava i na komunikaciju
među ukućanima, kao i na glumu koja je svedena, odmerena i bez
ekscesa. Oni su težački tipovi, navikli da rade u tišini.
Druga
linija radnje prati dve žene iz kuće na poslu u poljima trske.
Plate im kasne, sindikalna organizacija ne postoji, a novac im je
toliko potreban da su spremne raditi za obećanje o toj, realno
gledano, sići. Te “Sutra će”, te “Za neki dan”, te “Neki
dan od srede”, te “Ništa ja ne odlučujem, ja imam šefove, a
moji šefovi imaju svoje šefove”, svaki izgovor je u opticaju. A
žene rade i rade, i više od muškaraca u svojoj grupi sve se
nadajući boljim vremenima.
Postavlja
se pitanje dokle tako, jer tako nešto ne može trajati večito, a
konačni ishod je sagorevanje i smrt. Postavlja se pitanje i šta
učiniti. Za revoluciju je očito premalo snage, a ni te revolucije
nisu ništa dobro donele radnom narodu. Možda bi trebalo priznati
poraz, promeniti način života i poput Alfonsa trbuhom za kruhom
otići u grad. Ali pitanje je hoće li im i to doneti sreću, nekada
je ta promena delovala korenitije, a sada su i seljaci zapravo
proleteri.
Njihova
situacija deluje još potresnije kada sagledamo političku ekonomiju
onoga što oni u svojoj muci i znoju proizvode, na čijem suprotnom
kraju stoje potrošači iz tzv. Prvog Sveta koji taj organski smeđi
šećer od trske jako masno plaćaju. Kako smo u Kolumbiji, paralela
sa kokom, ma koliko se činila neumesnom, nameće se gotovo sama od
sebe.
La
tierra y la sombra nije film koji će vam promeniti život, niti
gledanje na filmove, ali će vas svakako naterati da razmišljate o
stvarima koje su vam poznate. O pravu na rad. O pravu na naknadu za
taj rad. O pravu na lečenje, posebno ako je bolest posledica
izlaganja rizicima na radu. O pravu na dostojanstvo. Ovaj mali,
gotovo školski “arthouse” film to čini iskreno, intuitivno i
inteligentno. Kritičari širom sveta su tu iskrenost prepoznali,
film je pokupio četiri nagrade u Cannesu, među njima i Zlatnu
Kameru za najbolje debitantsko ostvarenje i tri značajne nagrade u
Solunu. To prepoznaje i festivalska publika gde god se film zaustavio
na svojoj turneji. Stoga i ja dajem svoju preporuku da ga pogledate
čim budete u prilici.
No comments:
Post a Comment