2015.
režija:
Todd Haynes
scenario:
Phyllis Nagy (po romanu Cena soli Patricie Highsmith)
uloge:
Cate Blanchett, Rooney Mara, Sarah Paulson, Kyle Chandler, Jack Lacy,
John Magaro
Dve
godine pre Carol u Cannesu je trijumfovao film sa kojim će se
Carol često porediti: La vie d'Adele. Nije tu samo
stvar mesta za premijeru, niti osvojenih nagrada (u slučaju Carol
to je nagrada za najbolju ulogu Rooney Mari i Queer Palma Toddu
Haynesu), pa ni to da oba filma tretiraju lezbejske veze između
osoba koje se razlikuju po godinama i klasnoj pripadnosti. Prava
paralela koja se može povući je da ova dva filma nisu striktno
rečeno gay filmovi. U slučaju La vie d'Adele, čisto zlato
je činjenica da film tematizira lezbejsku vezu pre svega kao vezu,
uz začin vrućih i hrabrih scena seksa. Carol, međutim, ne
uspeva da pogodi tu zlatnu žicu: u pitanju je klasična kostimirana
melodrama (po motivima nekako kultnog romana) koja ne tematizira
dovoljno reperkusije, bilo socijalne, bilo psihološke, toga što u
centru priče imamo lezbejski par.
Film
počinje sa snažnom uvodnom scenom u kojoj muškarac prekida
razgovor između Therese (Mara) i Carol (Blanchett). Vidi se da žene
imaju zajedničku prošlost, da je razgovor bio važan, poverljiv i
da će ostati nedovršen. To je stari trik i do kraja filma ćemo se
vratiti na tu scenu.
Nekoliko
meseci ranije, Therese je tek naivna curica koja radi u robnoj kući
i deluje kao da je pala s Marsa. Ona ima kao dečka (Lacy) koji
navaljuje da njih dvoje odu zajedno u Evropu i da se po hitnom
postupku venčaju. Ona bi ga rado odbila, prosto nije spremna na to,
ali ne zna kako. Njen život će se promeniti iz fundamenta kad
upozna Carol. Zgodna, nešto starija i samouverena, situirana plavuša
joj se pojavljuje na radnom mestu, pravi veliku narudžbu, ostavlja
adresu za dostavu i zaboravlja rukavice, možda namerno. Ona je
zaintrigirana za devojku, a i Therese ide u tom pravcu kad njih dve
počnu da se druže.
Kao
što Therese ima dečka sa kojim ne zna šta će, tako i Carol ima
muža (Chandler) kojeg ne uspeva da se reši, a sa njim i kćerkicu.
Carol takođe ima “istoriju” sa “neprimerenim vezama” sa
ženama, poglavito sa Abby, što jako utiče na muževljevo ponašanje
i na njihov razvod, pa i na spor oko starateljstva.
Godine
su rane 50-te, društvo je izrazito konzervativno, homoseksualnost se
smatra bolešću ili amoralnim ponašanjem. Ono što se danas gleda
kao ljubav ili kao eksperiment sa sopstvenom seksualnošću, tada se
gledalo isključivo kao afera. I tu smo u problemu: specifičnost
situacije ne dolazi do izražaja i logično je pretpostaviti da bi
glavni detalji priče ostali isti i da je Carol običavala imati
ljubavnike, a ne ljubavnice (Ana Karenjina kao primer), te da
se Therese upustila u vezu sa starijim, oženjenim muškarcem, a ne
starijom, udatom ženom.
Opet,
reći da je Carol loš film bilo bi blasfemično. Prvo,
potpuno funkcioniše kao melodrama i ljubavnu priču tretira
staloženo i klasično, a opet nekako intrigantno. Scenario je
uglavnom dobar, naročito što se tiče razvoja dve protagonistkinje,
odnosa među njima i neke stalne tenzije koju slutimo. Kao i svaki
solidan “period piece” i ovaj je vizuelna poslastica, sa obiljem
detalja što se tiče scenografije, kostimografije, frizura i šminke,
na osnovu kojih se upoznajemo i sa socijalnom i sa psihološkom
slikom njih dve na dovoljno diskretan način.
I
njih dve su apsolutno maestralne u svojim ulogama. Cate Blanchett kao
Carol demonstrira veliku unutarnju dramu koja se skriva ispod
uglađenog, aristokratskog držanja, dok je Rooney Mara pravi izbor
za početnu smušenost i naivnost kod Therese, kao i za
transformaciju od takve “curice” do samostalne žene. I njihova
hemija u zajedničkim scenama je naprosto sjajna. Sarah Paulson
takođe ima veoma dobru epizodu kao Abby.
Zašto
Carol onda nije bolji film? Jedan od razloga je to što, ma
kako decentne i diskretne bile te scene, radnja jednostavno ne uzima
maha negde do druge polovine filma. Drugo, muškarci su redom
prikazani kao nametljivi, dosadni tipovi koji teraju svoje po svaku
cenu, što možda i nije sasvim netačno, ali je pojednostavljeno.
Treće, njih dve su zapravo pasivne u tom muškom svetu, skrivene i
apsolutno spremne da drže masku i prihvate nametnute uloge. Na sve
to je možda namerno stavljen akcenat u filmu, i možda je
patrijarhalnost društva njima veći problem od njihove zabranjene
ljubavi, ali mi ni u jednom ni u drugom slučaju ne vidimo težinu
pritiska na njih. Naprosto, Carol deluje kao tipična, sigurna
melodrama koja određene pojave u društvu samo pomene, ali je suviše
uljudna da bi se sa njima dublje pozabavila.
Iako
se roman Patricie Highsmith smatra kultnim u određenim krugovima i
uveliko odstupa od psihološki napetih krimića koje je ona u
principu pisala i u svakom slučaju tematizira za ono vreme prilično
nepopularne stvari (toliko da ga je već poznata autorica objavila
pod pseudonimom), to i dalje ne znači da se može tek tako preneti
na filmski medij. Scenaristkinja Phyllis Nagy je Highsmithovu dobro
poznavala i na scenariju je dosta radila, ali je nešto od
autoričinih zapažanja ostalo izgubljeno u prevodu. Ne treba
potceniti ni vremenski odmak od preko 60 godina, mlađi gledaoci
možda neće shvatiti ondašnju društvenu klimu.
Reditelj
Todd Haynes se u svojoj karijeri dosta bavio gay tematikom iz
različitih uglova. Najočitije u Far from Heaven (2002), ali
i u svom prvencu Poison (1991), kao i u Velvet Goldmine
(1998). Zato zapravo čudi da sa Carol propušta šansu da
napravi film koji će se tim aspektom više pozabaviti. Uspeo je da
napravi klasičnu melodramu i da potencijal svojih glumica iskoristi
na najbolji mogući način, kao i da privuče određenu publiku. Film
ima 6 nominacija za Oscare, ali ne i neke realne šanse. Možda ga ta
kalkulacija s nagradama zapravo koči.
No comments:
Post a Comment