2015.
režija:
John Crowley
scenario:
Nick Hornby (po romanu Colma Toibina)
uloge:
Saoirse Ronan, Emory Cohen, Domnhaal Gleeson, Jim Broadbent, Fiona
Glascott, Jane Brennan, Brid Brennan, Eileen O'Higgins, Julie Waters,
Jessica Paré
Mogu
govoriti samo za sebe i nakon osam godina i sve države, reći ću da
je odluka da emigriram jedna od najboljih u mom životu. Zvuči
otrcano, ali svako novo iskustvo je generalno dobra stvar, naročito
ako vodi ka boljem životu. Takođe, treba biti pošten i reći da
migrantski put nije posut zlatnom prašinom i da od čoveka zahteva
upornost i fleksibilnost za koju mnogi nisu spremni. Naprosto,
pravila igre se malo razlikuju od države do države i od mesta do
mesta, a birokratsko društvo (a svako društvo je birokratsko na
ovaj ili na onaj način) se trudi da svojim propisima imigracije
oteža. Svejedno, vredi pokušati.
Ali
vredi imati na umu i razlike u uslovima i iskustvima migracija. Ako
idete na sigurno, sa poslom koji vas čeka ili se makar možete
osloniti na nečiju pomoć, biće vam dosta lakše nego da uprtite
zavežljaj na leđa i krenete u nepoznato bez igde ikog svog. Kada
vas čeka smeštaj, lakše ćete se naviknuti na novi svet nego kad
vas stave u izbeglički kamp isključivo sa vama sličnima. Međutim,
otežavajuće okolnosti malo znače ako ste tamo gde jeste očajni.
Vredi pokušati.
Jednom
kada se nađete tamo gde idete, imajte u vidu da je vaš put tek na
početku. U modernom svetu više nije ni toliko fizički teško ili
skupo doći negde, ali duhovna i mentalna transformacija će možda
potrajati ceo život. Treba se naviknuti, naučiti jezik, uklopiti,
izgraditi novi identitet, možda očuvati i stari ili makar neke
njegove delove. A ni nostalgija nije nešto za potcenjivanje. Napašće
vas svakako, možda čak i gadno i pitaćete se šta vam je sve to
trebalo. Opet, u današnjem globalnom svetu život je na različitim
geografskim širinama i dužinama suštinski više sličan nego što
je različit, a modernim kanalima komunikacije se efikasno krati
distanca. U svakom slučaju, spremniji ste nego što su bile neke
prethodne generacije.
Naša
junakinja Eilis (Ronan) je mlada devojka koju njen rodni depresivni
irski gradić ograničava. Ona je stidljiva, neugledna i nesrećna.
Radi nedeljom u prodavnici kod gospođe Kelly, trač-babe otrovnog
jezika, nema neke velike šanse u životu i zapravo je na teret majci
i sestri. Njena porodica se ne može nazvati siromašnom u klasičnom
smislu te reči, ali Irska 50-ih godina definitivno nije ni nalik na
Irsku danas. Iako ni kod kuće neće gladovati, Eilis se može
ostvariti jedino negde daleko. Srećom, pa njena sestra Rose
(Glascott) poznaje sveštenika Flooda (Broadbent) u Brooklynu koji
joj može naći i smeštaj u pansionu kod tipične stare irske
gospođe Keogh (Julie Waters, odlična) i posao u robnoj kući.
I
eto nje na brodu, na Ellis Islandu i konačno u Brooklynu. Eto je u
pansionu, na poslu i u crkvi. Eto je u večernjoj školi (jer je
dovoljno pametna i ambiciozna, a otac Flood je velikodušan) i na
igrankama. Prvo ima napade nostalgije, teško se uklapa u život,
radni i socijalni, u Brooklynu i ne komunicira ni sa kim ako ne mora.
Ali kad se u njenom životu pojavi Tony (Cohen), simpatični
italijanski vodoinstalater dobrog srca, i njena perspektiva se menja.
Postaje samouverena, čak duhovita i polako gradi svoj život u
Brooklynu.
Sve
dok se ne dogodi tragedija. Rose iznenada umre, a Eilis mora otići
kući na mesec dana da makar pomogne majci. Ali Eilis je sada druga
osoba. Iako još uvek govori sa irskim akcentom, ona je u očima
sugrađana sada samouverena, obrazovana i relativno uspešna
Amerikanka i svi se utrkuju da je zadrže, da joj nađu posao i dobru
partiju za muža. A imućni Jim Farrell (Gleeson) se čini baš kao
prava partija za nju, a još je i prilično zagrejan...
Na
prvi pogled se čini da je u pitanju jedna kompetentno snimljena i
eskapistički nostalgična ljubavna drama, ali ispod centralnog
zapleta o “slatkim mukama” oko izbora između dva momka kriju se
neke druge i dublje teme. Emigracija. Izgradnja osobe kroz iskustvo.
Društvo šansi nasuprot društvu nasleđenih privilegija.
Nostalgija. Modernizacijske intervencije su minimalne, ljubavne scene
su decentne, gotovo konzervativne i samo pojačavaju utisak
nostalgije za starim vremenima i starim filmovima. Čini se da su
jedine novine u odnosu na taj klasičan pristup povremeni ispadi
humora, toaletnog (ona minijatura na brodu sa nevremenom i kantom), a
i generalno očekivanog (simpatično praznoglave cure sa kojima Eilis
deli životni prostor, simpatično lajavi Tonijev najmlađi brat), a
i oni služe da nam film učine još lakšim i simpatičnijim. Ali
Brooklyn nije film bez težine.
Evo
dva primera. U jednoj sceni Eilis odlazi u crkvu da pomogne ocu
Floodu oko božićne večere za siromašne stare radnike koji
godinama tradicionalno dolaze. Sveštenik objašnjava da su to ljudi
koji su izgradili grad, mostove i tunele, da sada više ni nemaju od
čega živeti, a da često nemaju ni nikog svog, kako u New Yorku,
tako i kod kuće. Drugi primer je duh palanke u Eilisinom rodnom
gradiću. Jednom kada je uspela u životu, svi se otimaju oko nje i
žele je u svom društvu, isti oni koji je nisu ni primećivali ili
su je potcenjivali.
Brooklyn
je film čiji autori pokazuju osećaj za nijanse. Nije tu stvar ni
samo u veoma dobroj, za Oscara nominovanoj adaptaciji scenarija koju
potpisuje Nick Hornby, i sam pisac romana. On je svakako sjajan izbor
za adaptaciju jer može razmišljati na dva koloseka. Stvar je i u
nijansama i detaljima koji život znače, u sjajnoj upotrebi kamere
za rekonstrukciju vremena i prostora, kao i za prikazivanje promene
perspektive koju Eilis doživljava. Gradić koji je na početku filma
depresivan, kasnije je okupan letnjim bojama i gotovo turistički
atraktivan. Slučajno ili ne, i njen doživljaj se menja od
depresivnog do turistički toplog.
Saoirse
Ronan je jako zanimljiva glumica mlađe generacije i to iz filma u
film demonstrira. Ona savršeno bira uloge koje odgovaraju njenoj
gotovo dečijoj pojavi koja se vrlo lako može transformirati u vrlo
ženstvenu i samouverenu. Ona ovde igra na tu kartu, a kao bonus njen
irski akcenat je autentičan. Emory Cohen je sjajno prati kao Tony i
uspeva da na uverljiv način prikaže jednostavnost, simpatičnost i
optimizam italijaskog šljakera. Domnhaal Gleeson je možda malo
suviše hladan kao Jim i nema dovoljno hemije između njega i
Ronanove, ali stiče se dojam da se on preforsirao u poslednjih par
godina jer ga zaista ima posvuda, što možda utiče na kvalitet
pojedinih izvedbi. Ostatak ansambla ima uglavnom jednostavne likove i
fino popunjava prostor koji im je ostavljen, dodajući filmu još
više duha.
Za
mene predstavlja iznenađenje da je ovakav film, i to još tako
suptilno režirao John Crowley. Istina, on je imao i dobrih filmova
na početku karijere (Intermission, Boy A), ali je
njegov prethodni film Closed Circuit bio sve ono što Brooklyn
nije: teškorukaški predvidljivi triler sa puno popovanja. Brooklyn
je slojevit, inteligentan i intrigantan film zapakovan u gledljivu i
dopadljivu formu koji se itekako isplati gledati, bilo da planirate
emigraciju ili ne.
No comments:
Post a Comment