2014.
režija:
Cedric Jimenez
scenario:
Cedric Jimenez, Audrey Diwan
uloge:
Jean Dujardin, Gilles Lellouche, Celine Sallette, Melanie Doutey,
Benoit Magimel, Guillaume Gouix, Feodor Atkine
Jedan
od najvećih doprinosa Novog Hollywooda filmskoj umetnosti bilo je
temeljno narušavanje filmskih modela i šablona i uspostavljanje
novih. Friedkinov film The French Connection (1971) ne samo da
je bio sjajan kriminalistički triler prepun jurnjave automobilima po
atraktivnim newyorškim lokacijama, nego je i temeljno revidirao
tipove likova. Detektiv Popeye Doyle (Gene Hackman) je bio nadrkana,
rasistička sirovina, ali predan i više nego sposoban borac protiv
zločina, a njegov nemezis Alain Charnier (Fernando Rey) evropski
gospodin finih manira, ali ipak gangster i uvoznik ogromnih količina
heroina.
Naravno,
iz The French Connection je nastao čitav niz filmova o
dilerima kao “kapetanima industrije”, a od svakog filma koji je
tematizirao francuske “uvoznike” očekivanja su bila velika i
uglavnom izneverena. Čak ni zvanični nastavak The French
Connection II (1975) uprkos repriziranoj ulozi Genea Hackmana i
pouzdanom Johnu Frankenheimeru u rediteljskoj fotelji nije bio dobar
film. U najboljem slučaju bila je to klasična žanrovska žvaka za
mozak, u najgorem kultur-rasizam filma u celini nije mogao biti
pokriven samo vizurom takvog protagoniste jer ga je u velikoj meri
prevazilazio.
Zanimljivo,
ali nismo baš imali prilike da gledamo francuske filmove na tu temu,
iako u francuskoj kinematografiji postoji trend žanrovskog,
kriminalističkog filma. The Connection, na domaćem terenu
zvani La French Cedrica Jimeneza je pokušaj, i to prilično
dobar, da vidimo francusku perspektivu “Francuske veze”.
Nemojmo
očekivati previše u smislu faktografije, jer sama struktura
kriminalnih aktivnosti nije tako jednostavna da bi se mogla
predstaviti kroz jedan monolitan klan. Bilo je više klanova i
pod-klanova, šverc heroina iz Marseillesa je trajao dugo, bio
povezan sa većinom kriminalnih aktivnosti u gradu (reket, kocka),
imao pipke u legitimnom biznisu, policiji, sudstvu i politici, i to
ne samo na lokalnom nivou. Jimenez delove te faktografije, kao i
detalje vremenskog perioda, od sredine 70-ih do ranih 80-ih (kada je
stvarna “Francuska veza” bila u priličnoj defanzivi), vrlo vešto
ubacuje u centralnu priču koja je potpuno fiktivna. Istini za volju,
nagledao sam se filmova “po istinitim događajima” koji su
faktografiju mnogo manje poštovali.
Jimenez
i njegova supruga i saradnica Audrey Diwan vešto pletu sled događaja
oko dvojice glavnih likova na suprotnim stranama kriminalističke
istrage. Pierre Michel (Dujardin) je istražni sudija, sveže
prebačen iz odeljenja za maloletničku delikvenciju u odeljenje za
organizovani kriminal koji pokušava da konačno “zašije” vođu
kriminalnog klana Gaetana Zampu (Lellouche). The Connection je
u smislu tretmana likova vrlo solidan nastavak Friedkinovog filma.
Obojica su ljudi sa ambicijom i nagonom za održanjem. Obojica su
porodični ljudi koji ne znaju i ne mogu drugačije. Obojica su
obeleženi svojim karakterom. Michel je kockar koji voli adrenalin
igre na sve i ništa, a Zampa je sirovina, ali ne klasičnog
kriminalnog tipa, više kao beskrupulozni šef ogromne
internacionalne poslovne operacije, što šverc heroina na visokom
nivou i jeste zapravo. U njihovom sukobu drugi su samo pomagači i
prepreke.
Iako
ima sasvim dovoljno akcionih scena i nekoliko jurnjava kao posveta
oba dela The French Connection, Jimenezovi uzori su primarno
negde drugde. Sa jedne strane, tu su psihološke igre kakve smo
viđali u filmovima Michaela Manna, što se najbolje vidi kada
dvojicu glavnih likova imamo u domaćim okruženjima. Sa druge, tu je
Scorcese u svojoj klasičnoj fazi gangsterskih epova, sa sve
montažnim sekvencama, ponekad predominantnom muzikom i obiljem
detalja vezanih za period, dok su detalji vezani za faktografiju i
samu priču vrlo diskretni.
Jimenez
ipak ne uspeva da dobaci do svog uzora i dosta često se vidi da ga
emulira, doduše vešto. Naprosto nema tu fluidnost i atmosferu koja
gledaoca proguta kakvu smo imali prilike da vidimo u Goodfellas
i Casinu, pa čak i u The Wolf of Wall Street. Možda
je problem u samo skiciranim pozadinskim pričama i elementima
zapleta sa strane (kao recimo o klanu korumpiranih policajaca,
službenika i političara). Možda su montažne sekvnce suviše
“flashy” i nisu uvek neophodne. A možda je u pitanju i nešto
banalno, kao što je odsustvo naratora koji bi “sa lica mesta”
podvukao kredibilnost same priče.
Ali
ipak The Connection nudi sasvim dovoljno toga za uživanje. Tu
je atmosfera mediteranskog sunca. Tu su atraktivni kadrovi, napeta
akcija i sukob jakih ličnosti. Tu su i dva vrlo raspoložena odlična
francuska glumca, “oscarovac” Jean Dujardin u svojoj prvoj
glavnoj ulozi posle The Artist i ništa manje dobar Gilles
Lellouche. Više od svega, The Connection nudi zabavu starog
kova sa prekaljenim detektivima i gangsterima. Preporuka fanovima.
No comments:
Post a Comment