2015.
režija:
Sarah Gavron
scenario:
Abi Morgan
uloge:
Carey Mulligan, Anne-Marie Duff, Helena Bonham Carter, Brendan
Gleeson, Ben Whishaw, Adrian Schiller, Natalie Press, Geoff Bell,
Finbar Lynch, Meryl Streep
Događaji
iz Kölna su nesumnjivo napad na zapadne vrednosti i stil života
jednako koliko su napad na žene kao takve. Takva masovnost i takav
nivo organizacije nisu slučajni, niti je u pitanju obesna pijana
zabava momaka inače nenaviknutih na alkohol. Cilj je bio sistemski
zastrašiti žene i izbaciti ih iz javne sfere. Zapadna civilizacija
može biti ponosna makar na nominalnu jednakost među polovima, iako
se o stvarnoj jednakosti da raspravljati. Ali zaboravljamo da ta
sloboda, kao uostalom nijedna druga, nije pala s neba, nego je
izborena uz puno muke, i da nekada stvari nisu stajale tako. Ona se
lako može izgubiti, a teško će se povratiti, zato je njeno
očuvanje apsolutno nužno. Po svaku cenu.
Suffragette
je film koji ima ambiciju da nas podseti kako je ta borba tekla. Kako
imamo političku temu na filmu, imamo i dilemu kako je obraditi.
Koliko istorijski utemeljeno, a koliko fiktivno? Kako naći balans
između širine slike i mogućnosti identifikacije sa pričom kad već
nema živih svedoka? Kako istaći poveznice, a kako razlike u odnosu
na slične pokrete? Da li ih gledati kao delove jedne zajedničke
slike i borbe za bolji svet ili kao odvojene pokrete koji se bore za
različite interese? Suffragette će pokušati da odgovori na
neka od tih pitanja.
Priča
počinje sa karticama koje objašnjavaju kontekst priče. London,
1912. godine, sufražetkinja Emmeline Pankhurst je pozvala žene na
građansku neposlušnost dok im se ne da pravo glasa pod istim
uslovima kao muškarcima. Ona će se pojaviti kasnije u filmu, i kao
treće lice, ali i osobno, i odigraće je Meryl Streep u cameo-ulozi.
Naša
priča prati Maud Watts (Mulligan), pralju koja naporno radi u
servisu kod eksploatatora od gazde (Bell) zajedno sa mužem (Whishaw)
za manju platu, a slobodno vreme troši na sina. Za politiku nema ni
vremena ni interesa. To jest, dok se ne pojavi nova koleginica Violet
(Duff), zagrižena sufražetkinja koja će je upoznati sa Edith
(Bonham Carter), apotekarkom i liderkom lokalne ćelije
sufražetkinja. Tako ćemo dalju borbu za pravedni cilj gledati
uglavnom iz njihove, a naročito Maudine perspektive.
Borba
podrazumeva lagano terorističke akte prema poštanskim sandučićima,
izlozima i letnjikovcu jednog ministra, pokušaj mirnih protesta i
parlamentarnih inicijativa, sukobe sa policijom, a posebno sa
inspektorom specijalno zaduženim za borbu protiv sufražetkinja
(Gleeson), zatvor, štrajk glađu, mučenje, žrtvu. Po putu će Maud
biti izbačena iz stana od strane svog isprva tolerantnog muža koji
ne može da trpi sramotu sredine, a njen sin će biti dat na
usvajanje. Ostaće i bez posla i jedino će joj ostati njene
prijateljice i njen novostečeni ideal. Zamišljeno je da poznati
incident, skakanje aktivistkinje Emily Davison (Press) bude
kulminacija filma, ali emocionalni vrhunci su već dostignuti, pa
cela ta scena deluje nakalemljeno.
Suffragette
je film koji pokušava da u svemu nađe srednji put, pa poslovično
uvek ostaje negde između, na pola puta. Fiktivna Maud daje emotivnu
dubinu i perspektivu sa kojom se možemo identifikovati, kao i njene
prijateljice, ali su u pitanju uglavnom tipski likovi žena-radnica,
zgodno spakovani za potrebe današnje publike. Međutim, Suffragette
nije samo priča o njima i spoj njih sa širom slikom nije ispao
dobar, ni po njih, ni po tu širu sliku. Fuzija deluje veštački i
nalepljeno, ne dobijamo pogled ni u širinu ni u detalje stvarnog
istorijskog konteksta (izuzev lokacija, scenografije, šminke i
kostimografije), a likovi ne razvijaju svoj puni potencijal.
Nije
da se glumci ne trude da ih ožive. Carey Mulligan je ovde u vrlo
solidnom izdanju, oslanjajući se najviše na mikro-glumu, stav i
mimiku (imamo puno krupnih kadrova da se uverimo). Helena Bonham
Carter je zanimljivo svedena i pod kontrolom. Ben Whishaw se solidno
snalazi u ulozi muža rastrzanog između ljubavi prema ženi i
pritiska društva. Brendan Gleeson opet pokazuje svoje majstorstvo u
ulozi inspektora, pa umesto tipskosti imamo ljudskost i
nijansiranost, a Meryl Streep biva potrošena u svom kratkom
pojavljivanju u kojem će na kraju njen “outfit” ispasti
značajniji od njenog lika.
Centralni
problem filma je njegov kontekst, odnosno odsustvo istorijski
relevantnih detalja. Recimo, malo je verovatno da bi se siromašna
pralja pridružila sufražetkinjama. Naime, ovaj uglavnom
srednjeklasni i buržoaski pokret se borio za jednakost dobrostojećih
žena sa dobrostojećim muškarcima, dok su im radnička prava kao
takva bila nešto strano i verovatno odbojno. Sa druge strane, kako u
ta doba ni siromašni muškarci poput Maudinog muža takođe nisu
imali pravo glasa zbog imovinskog cenzusa, teško da bi se ona
zauzela za plemeniti cilj koji joj ne bi doneo ništa. Scenaristkinja
Abi Morgan i rediteljica Sarah Gavron socijalni kontekst koriste
prigodno: odgovara im da je glavna junakinja siromašna radnica jer
bi se publika teže identifikovala sa buržoaskom gospođom, ali ne
žele etiketu levičarskog i socijalističkog filma, pa se Maud ne
priključuje nekom od socijalističkih pokreta koji su se takođe
borili za univerzalno pravo glasa, muškaraca i žena, bogatih i
siromašnih.
Možemo
pretpostaviti da autorice imaju dobre namere. Prosto, govore o bitnoj
temi koju nemamo baš tako često na filmu i to je za pohvalu.
Kartica na kraju na kraju nam govori da to nije bila jednostavna
borba i da potpuna jednakost nije ostvarena dekretom i preko noći,
da je “napredna” Švicarska uvela opšte pravo glasa tek 70-ih
godina, a bogati Katar tek pre nekoliko godina. Uostalom, jednakost
se ne završava sa pravom glasa. Problem sa Suffragette je što
o svojoj bitnoj temi govori na nekonfrontativan, konfekcijski način
i uglavnom ostaje na površini. Rekoh već, film ima neku emocionalnu
dubinu, a tehnički i zanatski je apsolutno besprekoran. To ga čini
kvalitetnom konfekcijom, ali ipak konfekcijom.
No comments:
Post a Comment