2014.
režija:
Asia Argento
scenario:
Asia Argento, Barbara Alberti
uloge:
Giulia Salerno, Charlotte Gainsbourg, Gabriel Garko, Alice Pea,
Carolina Poccioni, Ana Lou Castoldi
Asia
Argento nije tipičan slučaj dece sa slavnim prezimenom koja sav
potonji uspeh u životu duguju svom poreklu i karijerama i kontaktima
koje su ostvarili njihovi roditelji. To, naravno, ne znači da joj
prezime nije bila svojevrsna ulaznica u svet glume, ipak je svoje
prve uloge imala u produkcijama svog tata Daria, ali je sve svoje
potonje uspehe kao glumica i kasnije kao autorica postigla sama,
žestokim radom i ogromnim talentom i integritetom. Znači, šansa, a
ne protekcija. Uostalom, setimo se samo užasne glume Sofie Coppole u
nekoliko očevih naslova, pre nego što je promenila karijeru. Asia
nije takav slučaj. Nikako.
Ona
je sjajna kao glumica, bez daljnjeg, ali je njena autorska karijera,
barem što se tiče prva dva dugometražna filma, bila ispod tog
nivoa. U oba se oslanjala na autobiografske elemente svoje ovisničke
mladosti, s tim da je prvenac Scarlet Diva bio dosta hrabar i
beskompromisan “vanity project”, a The Heart Is Deceitful
Above All Things, lažna autobiografija lažnog dečaka JT LeRoya
(pseudonim spisateljice Laure Albert) jednostavno brutalni “shocker”
u kojem se uloga mlade ovisnice jednostavno dovoljno poklapala sa
Asiinom prošlošću.
I
Incompresa je u solidnoj meri autobiografski film, ali se čini
da je Asia Argento sazrela kao autorica i da te elemente inspiracije
koristi veštije. Incompresa je njeno najzrelije delo i jedna
vrlo dobra priča o odrastanju neobične curice u neobičnim
okolnostima. Ovo je jedan izuzetno topao film koji se poigrava sa
javom, snom i košmarom koji donosi takva situacija.
Aria
(sjajna Giulia Salerno u jednoj od najležernijih i najdirljivijih
dečijih uloga) ima 9 godina i lude roditelje koji se razvode. Do
tada je ta čudna porodična jedinica u kojoj su pored Arie, mame
(Gainsbourg) i tate (Garko) živele još i kćeri iz roditeljskih
prvih (propalih) brakova, Lucrezia (Poccioni) i Donatina (Castoldi)
nekako funkcionisala (vidimo kako u sceni za stolom), ali se u
sveopštem raspadu sistema najmlađa i najosetljivija Aria našla u
unakrsnoj vatri. Mama – muzičarka ima stalnu potrebu za
ljubavnicima, a tata – sujeverni i nadrkani glumac večito na pragu
velikog uspeha za mirom u svom malom svetu, pa je mala Aria nešto
kao neželjena stvar kojom se oni dobacuju kad god im zasmeta.
Barem
joj u školi ide, ima talenta za pisanje, ali ni tamo nema sreće.
Zaljubljena je opasnog dečka koji je ne primećuje i ima jednu
jedinu drugaricu (Pea) sa kojom radi dečije pizdarije koje su
ponekad simpatično tipične za cure te dobi, a ponekad na rubu
krimigenog ponašanja, ali zapravo je jasno da cure samo traže malo
pažnje. Naravno, njihovo površno prijateljstvo neće biti dugog
veka, a izdaja će biti prilično bolna.
Čudno
ali istinito, jedini iskonski momenat sreće curica će doživeti bez
ikoga, sa torbom na leđima i kavezom sa mačkom u ruci, kada se na
ulici prikrpa grupi pankera. Isto kao i drugi trenuci sreće, i ovaj
je kratkog veka, ali barem za razliku od onih koje ima sa svojom
familijom ne dolazi sa naplatom u vidu ponovnog odbacivanja ili
podmetačina kojima je sklona najstarija sestra Lucrezia.
I
pored toga Incompresa nije jedna od onih “plakalica” o
teškom životu, već film sa velikim srcem i dušom, te jedna
iskrena introspekcija o atipičnom odrastanju kada su ti roditelji
posvađani egomanijaci koji se bave isključivo sobom i svojim
potrebama. Perspektiva filma je unikatna, iskreno dečija sa
minimumom naknadne pameti (replika na kraju, možda višak), scenario
solidan, a režija prekrasno fluidna. Vizuelni identitet je takođe
odličan, snolik, snimano je na traci i oseća se, što je
nesvakidašnji podatak ako uzmemo u obzir da je Asia Argento snimila
prvi italijanski digitalni film.
Ostaje
pitanje koliko je Incompresa autobiografski film. Ono nije
naročito bitno i takva kvalifikacija ne stoji u potpunosti što se
tiče čiste faktografije. Ali ipak znakovito je u svetlu iskrenosti
sa kojom Asia Argento priča o svojim anksiozama i traumama
inteligetnog i sjebanog deteta. Ime Aria nije slučajno izabrano, to
je autoričino pravo, kršteno ime, kao što nije slučajno što
Charlotte Gainsbourg sa perikom liči na Dariu Nicolodi iz Argentovih
filmova. Naravno da se Dario Argento nije tek probijao 80-ih, već je
imao kultni status, a prilično sam ubeđen da je svojom karijerom
bio zadovoljan i da nije bio sprema svoj potpisni stil menjati za
više novca i slave. Takođe, Asiini roditelji su nastavili saradnju
na poslovnom planu, ipak su filmovi neka vrsta porodičnog biznisa za
Argentove, ali ne sumnjam da je odrastanje s njima bio pakao za
desetogodišnju devojčicu koja samo želi malo pažnje i
razumevanja.
No comments:
Post a Comment