2015.
scenario
i režija: Apichatpong Weerasethakul
uloge:
Jenjira Pongpas Widner, Banlop Lomnoi, Jarinpattra Rueangram, Richard
Abramson
Prevod
na engleski, a posredno i na druge jezike, iako je pesnički i dotiče
suštinu filma, ni u kom slučaju nije srećan izbor. Originalni
naslov se sa tajlandskog prevodi kao Ljubav u Khon Kaenu. Iako
zvuči kao bezvezna floskula i opšte mesto, autoru filma ipak nešto
znači. U pitanju je grad u kojem je Apichatpong Weerasethakul
odrastao, a sa tim film dobija kvalitete jedne tople i ljudske posete
voljenom, skoro pa rodnom gradu.
Ujedno,
ovo mu je i prvi zapravo dugometražni film otkako je Weerasethakul
dobio Zlatnu Palmu u Cannesu za film Uncle Boonmee Who Can Recall
His Past Lives 2010. godine. Film je svoj festivalski život opet
započeo u Cannesu, ovog puta u Un certain regard konkurenciji, i od
tada je na turneji, a u toku jeseni se zaustavio u našim krajevima.
Poznavaoci
njegovog dela u koje se ne ubrajam (ovo mi je prvi susret s njim)
tvrde kako je Rak ti Khon Kaen dosta tipičan i očekivan film
za autora, da je i inače sklon sporom tempu u kojem se prepliću
java, snovi, uspomene i spiritualnost i da njegov stil zapravo traži
određeno vreme prilagodbe. Ovo je ono što možemo nazvati filmom
iskustva.
Priča,
ako se to može pričom nazvati, vrti se oko improvizovane bolnice u
bivšoj školi u koju su smešteni vojnici masovno oboleli od čudne
spavajuće bolesti. O njima se brinu familije i dobrovoljci,
povremeno ih pogleda doktor i prikačeni su na nekakvu aparaturu koja
ispušta nekakvu neonsko svetlost kakvu i inače vezujemo za urbane
pejzaže Tajlanda i ostatka razvijenijeg Dalekog Istoka. Vojnici se
povremeno bude, nešto promumlaju i ponovo se vraćaju u san. Jedna
od sestara je vidovnjakinja i tvrdi da može razgovarati s njihovim
dušama dok spavaju.
Jedan
od njih, Itt (Lomnoi) je malo poseban slučaj, njegovi budni periodi
traju malo duže i za vreme njih se ponaša skoro funkcionalno. O
njemu se brine volonterka Jenjira (rediteljeva “kućna” glumica
Jenjira Pongpas), hroma žena sa friškim američkim mužem koja više
nego išta želi operaciju koja bi joj noge dovela na istu dužinu.
Između njih dvoje se formira neobično prijateljstvo i povezanost.
Ostatak
filma uglavnom pokriva vreme koji oni provode zajedno, u bolnici i
izvan nje. Zapravo, potrebno je naviknuti se na pravila
Weerasethakulovog sveta, jer ni u jednom trenutku nismo sigurni gde
smo.
Da
li junaci sanjaju da su budni, pa sve deluje realno? Ili je realnost
zasnovana na para-nauci (koju ćemo upoznati kada doktori u belim
mantilima sa ozbiljnim facama nepovezanim pacijentima trućaju
gluposti) toliko blizu lucidnog sna. Koji je uticaj prošlosti na
sadašnjost? Zašto dve lepotice tvrde da su boginje i događaje
objašnjavaju polu-mitskom bitkom od pre 1000 i kusur godina? Čemu
služe one kartice sa budističkim citatima? Kako šuma odjednom
postaje hram? Zašto neki tip kenja u džungli i zašto reditelj
fiksira kadar na njega? Čemu služi onaj kadar pokretnog stepeništa
u trgovačkom centru, osim što je atraktivan?
Na
ova pitanja možda nećemo dobiti odgovor, bar ne tako lako i tako
jednoznačno. Ali možemo osetiti da sve skupa ima smisla i u
rediteljevoj glavi i nama koji to gledamo. Jednom kada prihvatimo
unutarnja pravila tog fiktivnog sveta, možemo se prepustiti i
uživati u jednom neobičnom, ali opet toplom filmskom iskustvu.
No comments:
Post a Comment