2014.
scenario
i režija: Eugene Green
uloge:
Fabrizio Rongione, Christelle Prot Landman, Ludovico Succio, Arianna
Nastro, Eugene Green
Eugene
Green je Amerikanac u Parizu, ali potpuno ruši stereotipe
Amerikanaca u Parizu, kako one s početka XX stoleća, tako i one
modernije. Najjednostavnije rečeno, u pitanju je autor koji je u
potpunosti prihvatio filmsku kulturu svoje druge domovine i nije
tražio ništa zauzvrat. Greenovi filmovi se u najboljem mogućem
maniru naslanjaju na francusko filmsko nasleđe, na Renoira, Bressona
i Rivetta.
La
Sapienza je jedan takav film, jedna meditacija o filozofiji
umetnosti i života, vođen svojim neprevodivim naslovom (najbliže
bi bilo reći mudrost i prosvetljenje). U centru te rasprave stoji
rimski barok, pre svega delo Francesca Borrominija. Ali pažljivo,
ovo nije film o Borrominiju, nego film u kojem se raspravlja o
Borrominiju, njegovom životu, arhitektonskom delu i stavovima koji
su ga vodili ka remek-delima evropske arhitekture. Kontrarno
popularnim stavovima koji zapadnu (evropsku) kulturu i mudrost
nipodaštavaju, La Sapienza ih slavi, čisto i bez ikakve
rezerve, te poteže niti od antike, preko renesanse do sada.
Naš
protagonista je arhitekta Alexandre Schmidt (Rongione), baziran u
Francuskoj, cenjen i slavljen u struci. Njega vodi racionalizam i
utilitarizam, preferira bolnice i fabrike, nasuprot crkvama. Njegova
žena Alienor (Prot Landman) dolazi iz sličnog miljea i vodi se
sličnom filozofijom, bavi se socijalnim planiranjem sa ciljem da što
je moguće više usreći nesrećne. Njihov odnos je harmoničan, pun
poštovanja, ali se među njima oseća nekakva preteća hladna
distanca.
Oni
su se uputili na odmor koji za Alexandra ima svrhu istraživanja.
Naime, oni idu Borrominijevim stopama, kroz Švicarsku (gde je veliki
arhitekta rođen) i Italiju (gde je radio), kako bi Alexandre napisao
knjigu o njemu i njegovom delu.
Na
putu, u mestašcu na severu Italije, par će naleteti na drugo dvoje
ljudi, tinejdžere, brata i sestru. Mlađa sestra Lavinia (Nastro)
pati od retke neurološke bolesti koja se manifestira iznenadnom
slabošću i onesvešćivanjem, a stariji brat Goffredo (Succio) se
sprema da upiše studije arhitekture u Veneciji. Iako je Alexandre
poslovično hladan i distanciran, Alienor dolazi na genijalan predlog
da muškarci nastave put prema Rimu i pogledaju remek-dela barokne
arhitekture, a da se ona za to vreme druži sa Lavinijom. Sad,
devojka jako teško podnosi razdvajanje od brata, ali svi četvoro će
u tom aranžmanu naučiti nešto o sebi i o životu, te možda dobiti
malo mudrosti i prosvetljenja.
La
Sapienza bi bila još jedan traktat o umetnosti i filozofiji
kakvi su relativno česta pojava u evropskom art-filmu. Dobro,
arhitektura kao nešto u konačnici utilitarno nije često u prvom
planu takvih filmova, ali nije ni neka neistražena teritorija.
Međutim, stvar je u tome kako Green to postavlja i kako to kroz film
nosi i kao autor, ali i kao glumac u jednoj pamtljivoj epizodi, kao
izbeglica iz Iraka.
U
nekom drugom filmu bi to ukočeno govorenje u kameru i generalno
statični kadrovi bili klasičan artistički štos. Ali ovde to
sjajno prati psihička stanja likova. Tu statičnost najviše
potencira stegnuti Alexandre i njega ta statičnost prati čak i u
potencijalno smešnim scneama, kao što je ona sa ekipom njegovih
prijatelja u rimskoj Villi Medicci ili ona sa napaljenim australskim
turistom i kustosom u Sant'Ivo alla Sapienza. Druge likove u filmu
kamera prati fluidnim pokretima. Međutim, kako film prolazi i kako
se Alexandre otvara, tako se ta fluidnost prenosi i na scene sa njim.
Zapravo,
nikada nismo prestari i toliko okoreli da ne bi primili malo mudrosti
i prosvetljenja, kao što nikad nismo toliko fragilni da ne bi
odrasli. Četvoro naših junaka će to osetiti. La Sapienza
ima moju veliku preporuku.
No comments:
Post a Comment