2014.
režija: Ivan
Reitman
scenario: Scott
Rothman, Rajiv Joseph
uloge: Kevin
Costner, Jennifer Garner, Chadwick Boseman, Arian Foster, Frank Langella, Denis
Leary, Griffin Newman, Josh Pence, Ellen Burstyn, W. Earl Brown, Sam Elliot,
Kevin Dunn, Rosanna Arquette
Draft Day je film koji će publiku privući ili odbiti samo
na osnovu toga da li neko voli ili ne voli američki fudbal. Ovakav pristup je
pogrešan, jer je Draft Day film o
sportu, ali više o sportskom menadžmentu, muljanju, pregovorima i kupo-prodaji
profesionalnih igrača. Cela radnja je ograničena na naslovni radni dan od kojeg
i vlasnici i treneri i menadžeri i sadašnji i budući profesionalni igrači i
publika očekuju nešto, dobru trgovinu i pametan izbor.
Ima tu nečeg
klasnog kada sredovečni (uglavnom) belci trguju sa „ljudskom marvom“ sačinjenom
od mladih (uglavnom) crnaca, ali to je prosto stanje stvari u političkoj
ekonomiji sporta. Siromašni afro-amerikanci su više upućeni na sport kao
sredstvo socijalne mobilnosti, dok su beli tajkuni predodređeni da budu
vlasnici ili makar menadžeri klubova. Klasne komponente ima i u portretu
gradova koji imaju svoje franšizne sportske timove. Gradovi koji su propatili
zbog deindustrijalizacije (takozvani „Rust Belt“) su u sličnoj poziciji kao
mladi afro-amerikanci: mogu da se uzdaju jedino u sport da će im povratiti
ponos i možda napraviti nekakvu dobit.
Ono na šta morate
da se inicijalno naviknete u ovakvim filmovima o jednom čudnom i napornom danu
je to da se glavnom liku, u ovom slučaju menadžeru Cleveland Brownsa Sonniju
Weaveru (Costner), dešavaju sranja koje je nemoguće strpati u jedan dan. Prvo,
njegova koleginica i devojka Ali (Garner) je trudna, a njegova reakcija nije
baš entuzijastična. Uz to, on se još nije pomirio sa smrću oca i sa svojom
moralnom odgovornošću što ga je otpustio sa mesta prvog trenera u timu. Na njega
na privatnom planu pritisak vrši majka (Burnstyn), a na poslovnom arogantni
vlasnik kluba (Langella) koji želi da dovede veliko i atraktivno ime za početak
nove sezone i hvalisavi prvi trener (Leary) koji hoće da izgradi tim po svom
ukusu, bez velikih zvezda, a sa pouzdanim timskim igračima. Sve počinje kada
Weaver napravi jedan uvrnuti „trade“ i na kocku stavi budućnost celog kluba.
Ostatak vremena
pratimo kako će se on iz gužve izvući. Napetost u filmu je veštačka, ali je
znalački kreirana sa brzim dijalozima i još bržim kadrovima. Fotografija i
scenografija su atraktivni, iako su ništa više nego „product placement“ za
američke NFL fanove, film obiluje atraktivnim slikama stadiona, kancelarija i
sportskih emisija. U vizuelnom identitetu jedino su podeljeni („split“) kadrovi
na kojima Reitman insistira mali višak i klasična nezrela fora, ali to ne kvari
genralni utisak o filmu.
Jedna od stvari u
kojima Draft Day uspeva je da
iskoristi glumačku postavu sačinjenu od velikih imena na pravi način. Neki od
glumaca (poput Sama Elliota kao koledž-trenera i Rosanne Arquette kao Weaverove
bivše žene) imaju samo po jednu scenu, neki možda dve ili tri, ali to koriste
na najbolji mogući način, iako su im likovi napisani kao skice stereotipa iz
već milion sportskih filmova. Drugi imaju možda malo više prostora, ali tempo
filma nas sprečava da uočimo veće nelogičnosti. Opet, i u segmentu likova jedan
detalj upadljivo štrči kao nepotreban i ubačen iz nekog drugog filma. To je
„geeky“ stažista (Newman) koji služi kao „comic relief“ i nema nijednu drugu
funkciju osim da bude zbunjen i nespretan. Ni sportska psihologija nije na
nekom visokom nivou, imamo tu od svega po malo, najviše usijanih glava, ali i
lokalnih momaka kojima je čast da zaigraju za tim i kompletnih sociopata.
Nažalost, i njihova karakterizacija je suviše plitka, ali srećna okolnost je da
to nije osnova filma.
Stvari stoje
nešto bolje sa glumcima u većim ulogama. Jennifer Garner je glumica limitiranih
sposobnosti, ali sa Kevinom Costnerom ima dobru mešavinu anksioznosti i hemije
i potpuno se uklapa u koncept svog lika. Frank Langella je uverljiv kao
vlasnik, a Denis Leary kao prvi trener. Isto važi i za osoblje u klubu, a
njihovi dijalozi su dovoljno zanimljivi iako nisu na nivou tematski sličnog Moneyballa.
Koncept je
jednostavan i sportski, iako je film zapravo o menadžmentu. Mi pratimo da li će
naš junak sačuvati svoju kožu. Ima to i neku metaforičku vrednost. Sećamo se
svi kolika je zvezda bio Kevin Costner krajem 80-ih i početkom 90-ih. Sećamo se
JFK i Dances with Wolves, ali i pristojnih žanrovskih filmova poput No Way Out i A Perfect World i pre svega „all-american“ sportskih drama Field of Dreams i Bull Durham. Njegova karijera je imala žestoki pad nakon dve
finansijske katastrofe u kojima je oscarovac Costner preuzeo sve kreativne
uloge. Jasno, posle Waterworld i The Postman malo ko se može pobrati i
vratiti karijeru na staru stazu. Kevina Costnera danas gledamu u reklami za
tunu u konzervi, u Bessonovoj akcijadi i u epizodnim ulogama. Draft Day je prilika da ga vidimo u
starom sjaju i on je fantastičan u svojoj nekada tipičnoj ulozi koja mu stoji
kao salivena.
Ivan Reitman je
bio reditelj iz hollywoodske prve lige pre dve-tri decenije, mojoj generaciji
je podario ultimativnu zabavu iz detinjstva zvanu Ghostbusters i još nekoliko krajnje simpatičnih filmova, ali je
njegova karijera otišla u pravcu ispod-prosečnih, pa čak i izuzetno loših
filmova.
Draft Day je svakako korak u dobrom pravcu za njega. Tu je
dragocena njegova perspektiva američkog sporta. Ivan Reitman je imigrant i u
stanju je da američki fudbal predstavi na način koji je razumljiv i gledaocima
poput mene, koji o američkom fudbalu znaju malo ili nimalo. Verovatno je da će
se fanovima (ima ih i na našim prostorima) film više svideti ili će mu naći
veće zamerke, ali meni je bio dovoljno lagan, pitak i gledljiv, a pritom mi se
nije činio kao kompletna „paint by numbers“ varijanta.
No comments:
Post a Comment