2013.
režija: Alexandros
Avranas
scenario: Alexandros
Avranas, Kostas Peroulis
uloge: Themis Panou,
Reni Pittaki, Eleni Roussinou, Sissy Toumasi, Kalliopi Zontanou,
Constantinos Athanasiades, Chloe Bolota
Iskreno, nemam puno
iskustva sa grčkom kinematografijom. Pogledao sam poneki grčki
festivalski film iz 90-ih i uglavnom su mi se takvi filmovi činili
kao larpurlartistički daveži. U poslednje vreme se, međutim,
pojavio nekakav niz grčkih festivalskih filmova koji deluju potpuno
drugačije. U pitanju su uglavnom čudni i neprijatni filmovi
smešteni u okruženje disfunkcionalnih familija. Dogtooth
(2009) i Attenberg (2010), pa i Alps (2011) su primeri
za to. Novinari i kritičari su već skovali naziv za filmove tog
tipa i on glasi “Wierd Wave”, i ako grčki filmovi održe
kontinuitet i pridobiju još veću pažnju filmskih festivala i
relevantne kritike, moguć je rumunski scenario: čvrsta,
nezaustavljiva art produkcija.
O Miss Violence
se dosta pričalo i publici je poznato dosta pojedinosti o filmu.
Znamo da je snimljen u digitalnoj tehnici, na malo lokacija (većina
radnje se odvija u jednom stanu) i da je budžet iznosio oko 80.000
€, što nije ozbiljan novac čak ni u uslovima balkanske
kinematografije. Znamo da je film izazivao šokove i skupljao nagrade
i dobre kritike. Znamo i da nam naslov obećava nasilje, samo nismo
sigurni kakvo.
Već od početka vidimo
da je nešto pomereno. Imena glumaca i ekipe su ispisana u fontu
nalik na pisaću mašinu i to je jasna asocijacija na stare novinske
ili policijske izveštaje. Film počinje u navedenom stanu, trosobnom
ili četvorosobnom, u novogradnji, ni po čemu posebnom. Njegovi
stanari su predstavnici šire familije u tri generacije. Tu su čovek
i žena od po 50+ godina, jedna žena od tridesetak godina i četvoro
školske dece – dvoje u starijim razredima, dvoje u mlađim. Jedno
od te dece, Angeliki (Bolota), slavi jedanaesti rođendan. Atmosfera
je gusta i neprijatna, vidimo da je familija disfunkcionalna i
neopuštena čak i za vreme slikanja i rezanje torte. Plešu uz
nedvojbeno mračnu Cohenovu pesmu Dance Me to The End of Love
i to je prvi pravi znak za uzbunu – ko još nešto slavi uz pesmu
sa temom iz Holokausta? Scena se završava u gotovo crnohumornom
obratu kada slavljenica Angeliki skoči kroz prozor, dok se ostali
pitaju gde je uopšte ona.
Film prati događaje
koji uslede nakon njene smrti, zaplet je kompleksan i polako nam se
otkriva, dozirano i sa jakim osećajem za dramu. Isprva nemamo pojma
koji su tačno rodbinski odnosi u kući. Eleni (Roussinou) je
Angelikina majka, doduše malo premlada, otupela od bola ili samo
tupava. Kućom upravlja njen otac (Panou), u svemu mu sekundira
njegova žena (Pittaki). Disciplina je čelična, sastavljena od
preciznih rituala i kazni za njihovo nepoštovanje. Najstarije dete
(za koje se tek kasnije otkrije da je tetka, a ne sestra ostaloj
deci) Myrto (Toumasi) pokazuje prve znake tinejdžerskog bunta na
koje stariji reaguju sa fizičkim i drugim kaznama. Dvoje male dece,
Alkmini (Zontanou) i Philippos (Athanasiades) uglavnom poštuju
pravila, iako ih ne razumeju, a kada ih prekrše – čeka ih kazna.
Svima u stanu kao
pretnja nad glavom visi socijalna služba koja mora da proveri je li
samoubistvo devojčice imalo veze sa uslovima života u zajedničkom
stanu, kao i da li je mala trpela nasilje od svojih bližnjih. S tim
u vezi, maska mora da se održi. Problem predstavlja i to što je
Eleni opet trudna, a otac njene ostale dece se vodi kao nepoznat.
Državne službe,
socijala, škola i policija, uvode nas u socijalni aspekt filma.
Jasno, Grčka je u dugoročnoj ekonomskoj krizi i pitanje hoće li ta
kriza ikada proći, kao i koliko je duboko dno koje država i njeno
stanovništvo moraju dotaći. Taj kontekst je neizbežan u grčkim
filmovima. S tim u vezi, jasan nam je socijalni status aktera filma.
Oni uglavnom žive od socijalne pomoći, a glava kuće ponekad ima
posao, a ponekad ne. Ipak, to je samo “background” koji film
povezuje sa Grčkom danas, dok je tema Miss Violence daleko
univerzalnija, više nego moguća i u kriznim i u ne-kriznim
situacijama. U pitanju je ogled o psihopatologiji, perpetuiranom
nasilju i pre svega o ljudskoj gadosti, nepodložnoj mestu i vremenu.
Zbog toga je Miss
Violence, jednom kada se misterija otkrije, još šokantniji i
neprijatniji film. Usuđujem se reći da je crn kao dno bunara, ako
ne i crnji. U njemu nema ni tračka nade, sve je neizbežno i
bezizlazno. Tome odlično doprinosi i sterilna, oštra, mirna kamera
i fantastična gluma koja nam otkriva neverovatan, a tako realan spoj
zlobe i gluposti. Ipak, ono u čemu Miss Violence briljira je
odmerena režija i nepogrešiva dramaturgija koja nam otkriva samo
onoliko koliko možemo da podnesemo i mrak u filmu malo po malo
podiže i podiže. Kraj je šokantan, ali je, uzevši sve u obzir, i
jedini moguć. Porazan.
Miss Violence je
odličan film, ali nije za svakoga. U pitanju je film koji je teško,
naporno i mučno gledati i koji ubija u pojam. Snimljen sa distance,
ali bez pokušaja osude i popovanja, mnogima će se učiniti
bolesnim. Uverljiva gluma i vešta režija ga čine samo još
strašnijim.
No comments:
Post a Comment