2013.
režija: Valeria Golino
scenario: Valeria
Golino, Francesca Marciano, Valia Santella (po romanu Maura
Covacicha)
uloge: Jasmine Trinca,
Carlo Cecchi, Libero De Rienzo, Vinicio Marchioni, Massimiliano
Iacolucci
Valeria Golino je
italijanska glumica poznata po ulogama u ambicioznim filmovima sa obe
strane Atlantika. Na njenom spisku su filmovi poput Rain Mana
i Fride. Ranije nije pokazivala ambicije ka režiji ili ka
scenariju, tek nedavno je potpisala svoj prvi kratkometražni film. U
svetlu toga čudi koliko je njen dugometražni debi Miele
sjajno artikuliran i odmeren film.
U pitanju je, neki bi
rekli, ista stara priča o eutanaziji. Protagonistkinja Irene
(Trinca) koja se kreće pod pseudonimom Miele (Med) radi kao neka
vrsta medicinske sestre koja pomaže terminalno bolesnima da izvrše
samoubistvo. Ona s njima stupa u kontakt preko njenog bivšeg dečka,
doktora Rocca (De Rienzo) i vodi ih kroz proces bezbolnog i nešto
dostojanstvenijeg umiranja. Njen metod rada se oslanja na
veterinarske barbiturate krijumčarene iz Meksika (a što ne iz
Albanije, Crne Gore, Bosne, Libije, mislim bliže je, a i korupcija
je jeftinija od avionske karte). Za svoj posao dobija zgodne isplate
u gotovini.
Kada nije “na poslu”,
Irene se povremeno viđa sa svojim veoma oženjenim ljubavnikom
(Marchioni), posećuje svog oca (Iacolucci), udovca koji je izgubio
svu volju za životom, odlazi na žurke ili se bavi sportom. Puno
pliva i vozi bicikl, i to stalno ostajanje u pokretu je znakovito: to
je možda jedini način da se oseti živom, kada se već
profesionalno bavi smrću.
Ta njena unutrašnja
borba će se intenzivirati kada upozna Carla (Cecchi). On je jedan od
njenih čudnijih klijenata, stari cinični arhitekta koji je imao
ugodan i produktivan život i koji bi to da prekine, potpuno sam.
Irene će prvo pretpostaviti da je bolestan, ali ispostavlja se da je
Carlo “samo” depresivan, odnosno da ne vidi poentu nastavljanja
sa životom u svetu koji se ruši pod lavinom idiotizma. To će
pokrenuti i neke moralne dileme, ali i neku drugu formu
samo-preispitivanja kod Irene, večito same, večito u pokretu, sa
muzikom pojačanom do maksimuma i sa kamenom facom kao da joj ništa
ne može doći pod kožu. Ona i Carlo će postati nekakvi prijatelji.
Scenario je adaptacija
romana Matea Covacicha, koji nisam čitao. Scenario sam po sebi
nikako nije loš, i oslanja se na odnos između dvoje glavnih likova
koji su razrađeni, iako pomalo statični. Kod Irene je razvojna
putanja još i vidljiva, ona postaje sve ranjivija i ranjivija, dok
kod Carla to nije slučaj, njegov odnos s njom se menja, ali on
ostaje manje ili više isti kao na početku.
Takvi likovi zahtevaju
veoma sposobne glumce i dobijaju ih. Jasmine Trinca se sjajno snalazi
kao devojka koja je zapela na jednoj određenoj stepenici svog života
u trenutku kad ne može ni napred ni nazad. Carlo Checchi je dosta
cenjen u teatru, filmove retko snima. I to se vidi u njegovoj
naglašenijoj ekspresivnosti koja je ovde potpuno u skladu sa
njegovim likom. Ostali glumci su korektni u svojim ulogama, ni manje
ni više od toga.
Između ostalog, to je
i zbog priče koja se kreće predvidljivim tokom iz brojnih evropskih
drama i američkih indie filmova. To ima jednu dobru stranu: Miele
apsolutno ne ispituje dubine moralne dileme vezane za eutanaziju i
nikada ne skreće u smeru ofucane debate “za” i “protiv”.
Kroz iste moralne krize bi Irene prolazila i da radi kao lekar u
klinici gde se vrše abortusi, da se bavi politikom, špijunažom, da
radi kao zatvorski čuvar, profesionalni vojnik u Afganistanu ili
policajac na zapletenom slučaju. Predvidljivost na stranu, Miele
ima dovoljno takta da deluje stvarno, spontano i bez ikakve
usiljenosti.
Posebno treba pohvaliti
veštu režiju koju ne bi izveo ni mnogo školovaniji i iskusniji
autor. Valeria Golino pokazuje autorsku zrelost u pravom smislu te
reči, inteligentno kadrira i polako nas uvodi u jedan unutrašnji
svet. Zbog toga je Miele više nego prihvatljiv film, a neki
delovi (recimo soundtrack) svojom snagom i personalnom obojenošću
iskaču. Nadam se da joj ovo neće biti poslednji film, jer i kada
nema nešto novo da kaže, ona to čini na veoma artikuliran i
strastven način.
No comments:
Post a Comment