2013.
režija: James Franco
scenario: James Franco,
Vince Jolivette
uloge: Scott Haze, Tim
Blake Nelson, Jim Parrack, James Franco
James Franco poslednjih
nekoliko godina samo što ne počne da iskače iz paštete. Igra u
nekoliko filmova godišnje, barem dva režira, piše scenarije,
priče, knjige, slika i puni novinske stupce sa seksualnim
skandalima. Kada je neko tako hiperaktivan, a izuzetno dobar u tome
što sve radi, možemo ga nazvati genijem. Kada je samo dobar, reći
ćemo da je plodan autor. Kada je makar konfekcijski solidan,
nazvaćemo ga velikim radnikom. Šta, međutim, reći kada je neko
dobar glumac, ali nema nikakvog talenta za režiju, niti za pisanje
scenarija, pa ni za čitanje teksta, a u sve to se besomučno gura? Reći ćemo da je pretenciozni
megalomanski seronja i umišljena veličina.
Ova kvalifikacija se
odnosi na Jamesa Franca. Gledao sam njegov autorski prvenac The
Ape i to je bilo toliko amaterski i negledljivo da sam bio čvrsto
uveren da ništa njegovo neću više pogledati. Boli Franca dupe za
mene, on je u poslednje vreme rekonstruisao “iz glave” 40-minutnu
obrisanu i zauvek izgubljenu scenu iz Friedkinovog filma Cruising
i svoj uradak nazvao Interior, Leather Bar. Nakon toga se
dohvatio američkih klasika i snimio Fauknerov As I Lay Dying,
još jedna Fauknerova adaptacija (The Sound and The Fury) je
upravo imala premijeru, u planu je još i biopic o Bukowskom. Red je,
izgleda, došao i na Cormaca McCarthija. Pošto je Franco već
solidno izvisio za adaptaciju novodobnog klasika Blood Meridian,
odlučio se jeftinu, indie ekranizaciju ranog i čudno filmičnog
romana Child of God.
Budimo pošteni, nije
Cormac McCarthy jednostavan za adaptaciju. Istina, on dosta meša
formu romana i drame, ali dosta često se oslanja na unutrašnje i
spoljne monologe, menja perspektivu i sklon je dugim pasažima
razmišljanja i filozofiranja na tragu refleksivne lirike. McCarthija
treba znati pročitati, a to često ne zna ni on sam. The
Counselor, za koji je McCarthy pisao scenario, je bio u startu
propao pokušaj upravo zbog preteškog scenarija sa dugim,
pseudo-mudrim replikama. Pročitati McCarthija i pretočiti ga u
koherentan film je uspelo jedino braći Coen sa No Country for Old
Men.
Child of God je
roman podeljen u tri poglavlja, od kojih prvo iznosi anegdote o
šumskom ludaku Lesteru Ballardu, čoveku koji živi u divljini mimo
pravila i zakona od najranijeg detinjstva, kada ga je majka
napustila, a otac se obesio. On krade sitnu živinu, nanosi štetu,
lovi ptice i sukobljava se sa “civilizovanim” svetom. Druga dva
poglavlja ga prate kroz njegovo dalje onečovečenje i izolaciju,
njegovo sve dublje uranjanje u kriminal, ludilo i devijantno
ponašanje sa sve silovanjem, nekrofilijom i ubistvima. Kao model za
priču je poslužio Ed Gein, poznati američki serijski ubica iz
“southern gothic” okruženja 50-ih godina.
Nepotrebno je reći,
James Franco nije romanu prišao na pravi način. Ostavio je
strukturu u tri poglavlja i naratore iz prvog, i sve to “pojačao”
sa karticama sa McCarthijevim tekstom. Ostatak realizacije se svodi
na nešto nalik ranoj “Dogmi 95”, forsiranim naturalizmom i mnogo
praznog hoda. Lester Ballard (Scott Haze, čija je gluma jedina
svetla tačka u filmu) se tako mlati po šumi, kenja i drka u kadru,
vuče leševe i sa njima opšti. To bi možda pre X godina bilo
šokantno, sada je samo neukusno. Scena koja o tome najbolje govori
je scena u kojoj mu cure sline iz nosa, do tančina preneta iz
romana. Ostali likovi, šerif (Nelson), njegov zamenik (Parrack) i
vođa seoske rulje za linč (James Franco u vrlo neinspirativnoj
ulozi) jedva da su prisutni u filmu i nikada nam nije jasna
motivacija zašto su se baš navrzli na nesrećnog ludaka Ballarda.
Sigurno postoje i gori
načini da se troši u Hollywoodu zarađeni novac nego ovakve
amaterske ekranizacije klasika američke literature. Franco bi mogao
postati zaštitno lice neke organizacije za skupljanje humanitarne
pomoći, pudlica nekog diktatora ili ne-daj-bože usvajati siročad
po svetu. Ali sigurno postoje i bolji hobiji, pa ako to baš mora
biti neka umetnost, a ne klasici poput ekstremnih sportova, kurvi, pića i droge, ne znam zašto je Franco ne podeli sa svojim
prijateljima, a ne sa celim svetom. Child of God funkcioniše
jedino kao loš primer, nekakva anti-ekranizacija. Ako je to bio
umetnički stav, spreman sam da nađem poštovanja za to. Ali sve mi
to smrdi na pretenciozni amaterizam u stilu Malog Đokice.
No comments:
Post a Comment