2014.
scenario i režija: Luc
Besson
uloge: Scarlett
Johansson, Morgan Freeman, Choi Min-Sik, Amr Waked, Pilou Asbaek
Lucy je film
koji je sjajno prošao kod publike, ali je zato oštro podelio
kritiku na tri tabora. Jedni ga smatraju za inteligentno koncipiran
uglavnom zabavni i pitki – plitki letnji blockbuster. Reakcija
drugih je “Dokle više, Luc Besson?”, a treći ga smatraju jednim
od najuvredljivije glupih filmova poslednjih sezona. I jedni i drugi
i treći mogu (ali ne moraju) biti u pravu, jer je Lucy film
koji zavisi od početnog stava gledaoca. Ko je došao da se zabavi i
uživa u trash (a Lucy svakim svojim kadrom vrišti “trash”),
taj će upravo to i dobiti, a ko očekuje koherentno, logično i
prosvetljujuće delo, taj će opasno izvisiti.
To ne treba da čudi
kada je u pitanju Luc Besson. On kao reditelj izbacuje najmanje jedan
film godišnje. Kao scenarista ili ko-scenarista barem još nekoliko,
a kao producent na desetine kroz svoju “fabriku akcije” pod
imenom Europacorp. Ako je i imao za reći nešto novo, on je to
odavno učinio, a sada samo operira iz svoje zone ugodnosti. Uglavnom
znamo šta ćemo dobiti, svidelo nam se to ili ne.
Besson sa Lucy
nastavlja niz svojih super-heroina koje čine nadljudske napore da
prevladaju ranjivost. Njegovi potpisni filmovi su na tome i bili
zasnovani, La femme Nikita i The Professional, pa čak
i trashy epopeja The Fifth Element. Lucy se svojom pojavom u
to savršeno uklapa, isprva naivna američka studentkinja na razmeni
u Taipeiu koja tokom filma dobija nadljudske moći. Lucy,
međutim, nastavlja još jedan niz: transformaciju Scarlett Johansson
iz glumice koja se pouzda uglavnom na svoju prirodnu lepotu u glumicu
koja igra na kartu moći i integriteta. Ovo joj je treća SF uloga
zaredom, nakon bestelesnog operativnog sistema u Her i
vanzemaljke koja otkriva ljudskost u Under The Skin.
Ekspozicija je malo
razdužena za film koji traje tek nešto više od 80 minuta bez
odjavne špice. Na jednom planu imamo Lucy (Johansson) na Taiwanu
kojoj njen ljigavi novi dečko (Asbaek) munta da dostavi kofer
nepoznate sadržine gangsteru Jangu (Choi) i nevolju koja će je
kasnije zadesiti: Chang će od nje načiniti “mazgu”, osobu koja
u stomaku prenosi drogu preko granice. To je ispresecano sa slikama
kosmosa i isečcima iz dokumentaraca o svetu divljih životinja i te
asocijativne montaže su banalne koliko su i zabavne. Na drugom
planu, imamo profesora Normana (Freeman) koji drži predavanje o
većoj iskorištenosti moždanog kapaciteta. Ta teorija je samo
zaumno naklapanje, obdačeno od strane relevantne nauke, ali se na
filmu održava, valjda iz istih razloga kao psihoanaliza – taj
mumbo jumbo je više nego filmičan.
Sticajem okolnosti,
Lucy biva izložena velikoj dozi droge u svom trbuhu i oseća
neverovatnu promenu. Njen um se otvara, a ona stiče super-moći
opšteg spektra, u stanju je da pročita ceo internet za manje od
minute, da se seti svega što je ikada osetila, da izdrži operaciju
bez anestezije i da potamani četu gangstera, a da glavnom od njih
prekopa po umu. Kako joj moći rastu, ona postaje svesna toga da nema
previše vremena, i da sa njima mora nešto uraditi. Put je vodi u
Pariz kod profesora, gangsteri su joj za petama, a u svemu će joj
pomoći i mladi kapetan francuske policije (Waked). Sledi jurnjava i
pucnjava sa minimumom logike i maksimumom krša, loma i eksplozivnih
efekata, sa povremenim skretanjima na polje pseudo-nauke i
pseudo-filozofije, na teritoriju nekakvog Matrixa ili sličnog
instant-mudrovanja.
Osnovni problem filma
je neujednačenost. Prva polovina je, i pored banalnih asocijacija i
povremenih rasističkih ispada, svakako zanimljivija, intrigantnija i
logički koherentnija. Gledati slatku naivnu plavušicu kako prolazi
kroz transformaciju i postaje osvetnica je pravo zadovoljstvo. Pa
ipak, kako Lucy kao lik postaje svesnija svojih neograničenih moći,
Lucy kao film se tu gubi i odlazi u smeru nelogične akcione
krljačine. Primera radi, još na Taiwanu je super-Lucy kopala po
sećanjima šefa mafije, dok u Parizu nije uspela da primeti da se
horda krvožednih Kineza ukotvila na deset metara od nje. Čini se da
je Bessonu bilo zanimljivije da u sve to uklopi još jednu jurnjavu
ulicama Pariza koja obiluje sudarima i eksplozijama kompaktnih
evropskih automobila. Kraj sam za sebe je ridikulozan, ali šta smo
očekivali...
Jedna jedina stvar tu
Bessonu služi kao spas. On ima reputaciju trashera i čini se da je
taj stav o sebi kao o trasheru prihvatio oberučke. Besson se ne
uzima za ozbiljno, ne popuje i ne pokušava da nas uveri u
istinitost. On se zabavlja istovremeno zabavljajući nas. Njegove
slike evolucije nisu Malickovo mudrovanje iz The Tree of Life
nego štosevi na nivou viceva koje čujete na ulici. Njegov rasizam
nije duboko utemeljen prezir nego svesna kalkulacija na nešto malo
jeftinog smeha od publike. Njegov scenario je namerno aljkav do
granice haotičnog ludila, ali je njegova režija veoma promišljena.
To se najbolje vidi u
izboru dvoje prvopotpisanih glumaca. Scarlett Johansson varira svoje
dve prethodne uloge: Lucy je operativni sistem Samantha sa telom kao
što je i vanzemaljka iz Under The Skin koja se kreće
suprotnom putanjom – od ljudske slabosti do nadljudske moći.
Slično važi i za Morgana Freemana, on ovde nije profesor Norman, on
je Morgan Freeman, narator dokumentaraca o kosmosu, evoluciji i
popularnoj nauci. Uz takve asocijacije, neka dalja karekterizacija
nije preko potrebna, što se ne može reći za gangstera Janga. Choi
(Oldboy) ga igra dobro koliko može, s obzirom na veoma malo
materijala koliko ima na raspolaganju.
Da završim, nisam
siguran koliko je dobar ili koliko je loš film Lucy. Dosta
zavisi od očekivanja. Zezanje je tu, akcija je spektakularna, iako
ponekad usiljena, reference vidljive, čak i providne. Film dobro
izgleda i zvuči, posebno u boljoj dvorani. Glumci, barem glavni, su
dobro odabrani i pušteni da sami iznesu svoje likove koji im stoje
kao saliveni. Čak je i misija filma relativno plemenita: da se
zabavimo, ali i da se osvestimo i počnemo da upotrebljavamo mozak,
makar je to rečeno kroz psudo-naučnu osnovu filma. Problem nastaje
sa logikom filma, čiji nas furiozni tempo zabavlja do maksimuma, ali
pritom nema nikakve šanse da se drži makar interne logike.
No comments:
Post a Comment