2014.
scenario i režija:
Richard Linklater
uloge: Ellar Coltrane,
Patricia Arquette, Ethan Hawke, Lorelei Linklater
Znam da vam neću reći
ništa novo, ali Boyhood je jedan od najboljih filmova koje
sam u životu pogledao i verovatno jedan od najboljih filmova koje ću
u životu pogledati. Njegova jedina mana, ako se to uopšte može
nazvati manom, je to da je suviše savršen i suviše artikuliran,
pametan i mudar bez velike filozofije, pa me nije “odneo” kao
neki drugi, možda “prljaviji” i lošiji filmovi koje sam
odgledao.
Koncept je veoma
jednostavan i da se složiti u jednu rečenicu. Mi pratimo dečaka
Masona (Coltrane) kroz odrastanje, od osnovne škole do prvog dana
fakulteta. Usput pratimo njegovu najužu familiju, majku Oliviju
(Arquette), oca Masona starijeg (Hawke) i stariju sestru Samanthu
(rediteljeva kćerka Lorelei Linklater) kako odrastaju, sazrevaju ili
stare, kako se uzme. Nemojte pogrešno pretpostaviti da ćemo gledati
samo “best of” trenutke jednog dečaštva i najformativnije
događaje, kao što nećemo gledati ni najobičniju dnevnu rutinu. Mi
ćemo za skoro 3 sata, koliko traje film, gledati svojim očima kako
se pomoću iskustava i uticaja okoline formira jedna prava, realna
osoba, a usput ćemo svedočiti o protoku vremena, podsetiti se nekih
događaja i videti kako se i koliko u roku od 12 godina promenio
svet.
Ono što je zanimljivo
i o čemu je bilo reči u medijima je hrabar pristup u realizaciji
ovog nenametljivog “magnum opusa”. Richard Linklater je autor
koji uglavnom radi sa istom, uhodanom ekipom i često sa istim
glumcima. Među njima vlada poverenje koje je ključno za ovakav
projekat. On je odabrao tim, uključujući i vlastitu kćerku, i
upustio se u dvanaestogodišnji projekat snimanja ovog filma. Jednom
godišnje bi okupio osnovnu glumačku ekipu i potrebne epizodne
glumce i snimio materijal za 10 ili 15 minuta filma. Scenario je
pisao usput, kako su se stvari događale. Ispada da je imao dobar nos
ne samo za decu-glumce (jer su oni u međuvremenu mogli da izgube
interes, batale glumu, ili su mogle da im se dogode i strašnije
stvari), nego i za predviđanje detalja i događaja koji će na ovaj
ili onaj način bojiti budućnost.
Sve to zvuči
jednostavno i briljantno i samo je podizanje već postojećeg
koncepta koji u dokumentarnim okvirima koristi Up serijal
(sada već na osmom nastavku 56 Up) i Linklaterov Before
serijal. Ipak, u pitanju su različite stvari. Oba serijala nam daju
poprečne preseke života određenih ljudi u određenoj životnoj
dobi. Up to čini sa živim ljudima, Before sa
fiktivnim likovima, na sedam, odnosno 9 godina. Boyhood je
film koji je nastajao 12 godina i mogao je da ode u dosta različitih
pravaca, ovisno o okolnostima.
S tim u vezi,
fascinantno je koliko je Boyhood, sniman po nekoliko dana
godišnje u razmaku od 12 godina, organska celina, a ne izlepljen
serijal kratkih filmova o dečakovom životu. Linklater se tu pokazao
kao vešt autor koji tačno zna šta hoće, koji savršeno sluša i
osluškuje svoje glumce i prilagođava im se, ali pred njih postavlja
nimalo jednostavne glumačke zadatke. Upravo zbog te sinergije, kao i
zbog poetičnosti i čvrste autorske vizije, jer se Masonovo
odrastanje može nazvati normalnim, iako ne posve običnim, Boyhood
je jedan od filmova koji će zasigurno ući u antologije filmske
umetnosti.
Prvo, imamo svesnu
autorsku odluku da malog Masona (posledično i Samanthu) stavi u
kontekst deteta razvedenih roditelja. To znači da će deca većinu
vremena provoditi sa majkom i njenim životnim partnerima sumnjivih
ljudskih kvaliteta, dok će se otac pojavljivati vikendima, biti
bleskast, veseo i mudar, ali bez kontinualnog prisustva u životu
svojih klinaca. Druga autorska odluka je da su Olivia i Mason stariji
veoma mladi i nepripremljeni (bez završenog školovanja i ekonomskog
plana) dobili decu, što povlači čitav niz konsekvenci. Mason
stariji je u početku definicija za “manchild”, neodraslog
muškarca koji svoje snove, svoja zadovoljstva i svoj život stavlja
kao apsolutni prioritet. On se vozika u svom starom sportskom autu
(sasvim slučajno Linklaterov auto i posveta jednom od njegovih
omiljenih filmova Two Lane Blacktop), upušta se u avanture i
bije svetonazorske i političke bitke dok sanja o karijeri muzičke
zvezde. To Oliviju ostavlja manje ili više u kući sa decom i
pregršt neostvarenih ambicija koje, opet, postaju njen prioritet.
Ona će se u toku filma doškolovati, dobiti dobar posao, seljakati
sa decom od grada do grada, ali će na isti sebičan način birati
partnere. Znakovito, obojica su pijanci, jedan je fakultetski
profesor i njena ulaznica u višu srednju klasu, dok je drugi njen
feministički san kao već ostvarene žene, priprost, mlađi i
intelektualno inferioran muškarac.
Za početak, to je
Linklaterov komentar na njegovu vlastitu generaciju, takozvanu
generaciju X. Istina, on je stariji od roditelja u ovom filmu, ali to
ne utiče bitno na stvari. Generacija X je prva generacija potpunog
individualizma, sebična generacija odrastala u relativnom
blagostanju i sa tek povremenim i vrlo probranim susretima sa
konceptom zajedničkih ciljeva. Uzgred budi rečeno, da su njih dvoje
nekih tehničkih struka, verovatno da bi poslužili kao model za
proto-Y generaciju koja je još sebičnija, izolovanija i koja
postoji samo u virtuelnom svetu. Ma koliko te podele bile tupave i
nategnute, u jednom trenutku pri kraju filma će se pojaviti kao tema
koja preokupira Masonov lagano cinični mozak i predmet je jednog
zanimljivog dijaloga između njega i jedne bitne devojke u njegovom
životu.
Upravo sebičnost
definiše Masonove roditelje. Oni nisu loši roditelji koji ne vole,
maltretiraju i zanemaruju svoju decu. Oni su naprosto sebični ljudi
koji nisu uzeli dovoljno vremena da sazre i odluče šta žele od
sebe. Olivia je morala prisilno sazreti i donositi prave ili krive
odluke i iza njih stajati, samo nije imala vremena, snage i volje da
ih obrazloži klincima (po definiciji egocentričnim bićima) na
njima prihvatljiv način. Mason stariji je i sam klinac, on sa svojom
decom ima odnos “cool” oca preko vikenda dok konačno ne sazri u
još uvek opuštenog, ali odgovornog muškarca. Promene na njima koje
nastupaju tokom filma su vidljive, ali se pokazuju na različite
načine. Kod majke su to postepene promene, kod oca je to jedna i
definitivna promena.
Promene su tek uočljive
na deci. Samantha počinje kao razmažena klinka koja koristi
prednost u godinama da bi zezala brata i koja se večito duri na
majku, da bi izrasla u samopouzdanu i inteligentnu devojku. Mason
počinje kao bezbrižni dečak i raste pred našim očima u
inteligentnog, osećajnog mladića i svakako dobru i simpatičnu
osobu. Jedna karakterna crta ga prati, a to je sklonost ka
prokrestinaciji, odlaganju obaveza i zadubljenost u ono što ga
trenutno zabavlja, bilo da su to kolekcije strelica, video-igre ili
umetnička fotografija.
Protok vremena je tu od
ogromne važnosti i Linklater mu se posvećuje na pravi način. Tako
imamo Harry Potter maniju, muziku i muzičke ukuse koji se
menjaju, tehnološke “gadgete”, konzole i mobilne telefone, ali i
reference na politički trenutak, Busha, Obamu, ratove u Iraku i
Afganistanu, rasprave o sigurnosti, patriotizmu sa jedne i
privatnosti i demokratiji sa druge strane i neizbežnu trudnu kćerku
Sare Palin. Sve je to sjajno uklopljeno u film, bez ikakvog nametanja
ili preteranog objašnjavanja sa ili bez naratora. Boyhood je tako
savršena vremenska kapsula koja će nas podsetiti na neke fenomene
naše mladosti.
Bez prevelike potrebe
za naglašavanjem, glumci su izvanredni u svojim ulogama. Tome pomažu
i veoma životno napisani likovi koje ćemo prepoznati kao prave
osobe i tako ih tretirati. Ethan Hawke očito ima odličan odnos sa
Linklaterom i njih dvojica često sarađuju i znaju šta jedan od
drugog traže i očekuju. Patricia Arquette je apsolutno briljantna
kao generalno nesimpatična majka i svakako je kandidat za Oscara.
Lorelei Linklater je uverljiva kao starija sestra i pokazuje glumački
talenat. Ellar Coltrane je glavna zvezda filma. Ne samo da gledamo
njegov lik dečaka kako pred nama odrasta i formira se, nego gledamo
i jednog glumca u nastajanju. Ako se na početku može govoriti o
prilagođavanju materijala glumcu, tada jednom običnom dečaku, pred
kraj je vidljiva Coltraneova gluma i prilagođavanje napisanoj ulozi.
To ne znači da je on neuverljiv, nego da je izrastao u glumca sa
stilom i stavom, a ne samo talentom. Pred njim je svetla budućnost
koju možemo zamisliti i malom Masonu.
Boyhood je
ultimativni film o odrastanju i faktorima koji na odrastanje utiču.
To nije film o deci razvedenih roditelja, alkoholu, školi i školi
života. U njemu nema krupnih promena, one su stalne i konstantne.
Nema instant-spoznaje i dogmatske definicije šta znači biti
normalan i dobar čovek. Boyhood je upravo to, dečaštvo,
odrastanje, traženje samog sebe i smisla svog života. Boyhood
nije završena priča, Boyhood je priča koja se nastavlja i
prelazi u druge priče. Obavezno gledanje.
No comments:
Post a Comment