2014.
režija: Darren
Aronofsky
scenario: Darren
Aronofsky, Ari Handel
uloge: Russell Crowe,
Jennifer Connelly, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Emma Watson, Logan
Lerman, Douglas Booth, Leo McHugh Carrol
Noah je film
koji je uzburkao more (pun intended) i to uglavnom iz pogrešnih
razloga. O njemu su donošeni vrednosti sudovi na osnovu sporednih
stvari, često i bez makar letimičnog gledanja filma, da ne govorimo
o nekakvoj ozbiljnoj analizi. Zabranjen je u nekolicini muslimanskih
zemalja, a hrišćanski fundamentalisti su se digli na noge da se
slično dogodi i u Americi. Rezultati na blagajnama su ostali ispod
očekivanja, bez obzira na gotovo jednoglasno dobre kritike, u
Americi nije dostignut budžet, ali su u pomoć priskočila
liberalnija evropska i azijska tržišta.
Noah je pre
svega film za analizu u nekoliko pravaca. Prvo i osnovno, Noah
je izuzetak u karijeri Darrena Aronofskog, njegov jedini punokrvni
“blockbuster”, snimljen uz ogromnu pomoć studija i pod budnom
studijskom kontrolom. U tom smislu se može porediti jedino sa The
Fountain (2006), koji je Aronofsky snimio sa punom autorskom
slobodom, ali je film bio izmasakriran u post-produkciji i na kraju
pukao na “box office”-u. Sada je Aronofsky igrao pametnije,
udovoljio je studijskoj potrebi za spektaklom, ali je uspeo da održi
logiku nezavisnog art filma.
Drugi izuzetak je po
pitanju konačnog ishoda filma. Noah se, kao i svi prethodni
filmovi Darrena Aronofskog, bavi večnom borbom čoveka protiv
apsoluta. U Pi je apsolut “božji” broj koji protagonistu
dovodi do ludila. U Requiem for a Dream je to metaforični
“zmaj”, ultimativni “high” koji heroinski ovisnici jure, a ne
mogu da ga uhvate. U The Fountain je to besmrtnost koja nam
jednostavno nije data. The Wrestler i Black Swan su
svaki na svoj način filmovi o odnosu ličnosti i lika, gde ličnost
opsednuta likom na kraju gubi. U Noah, čovek na kraju
pobeđuje. Pojavno, on pobeđuje iskušenja, ali zapravo pobeđuje
samog sebe i svoja tvrda uverenja.
Istini za volju, ja
nisam fan Aronofskog, čak suprotno. Njegova simbolika mi je
prvoloptaška, a mudrost koju on podvaljuje banalna. Kritika ga
obožava, ali ja ne uspevam da uvidim njegovu genijalnost. Pi
je bio hvale vredan i dosta zreo “no budget” debi, ali ništa
više od toga. Requiem for a Dream je u suštini popovanje i
pilanje po jednim te istim temama koje su toliko puta ispričane da
su nove i šokantne samo najgorim malograđanima. The Fountain
je bio i ostao priličan preserans. The Wrestler je spasen
zahvaljujući genijalnosti glavnog glumca. Black Swan je u
suštini banalan film o pritisku i tremi.
Ni Noah mi se
nije naročito dojmio. Počnimo od priče koja je sama po sebi
“spoiler” svakom ko se u životu susreo sa Biblijom ili makar sa
crtanim filmovima na biblijske teme. Potop, koji dolazi pri kraju
knjige Postanja, standardni je mit kako u tri monoteističke religije
s Bliskog Istoka, tako i u drugim paganskim religijama sa istih
teritorija. Sve se to da prepričati u jednoj rečenici: tip dobije
upozorenje od Boga (ili bogova, svejedno) da će isti potopiti svet
jer je čovečanstvo odlutalo sa njegove zacrtane linije i dotičnom
pravedniku daje zadatak da skupi po jedan par svake životinjske
vrste, te sagradi brod na kojem će ih sačuvati (zajedno sa svojoj
familijom) u svrhu razmnožavanja i repopulacije “re-boot”
verzije Zemlje. Davno je to bilo, pre bilo kakvih zapisanih znanja o
zoologiji i antropologiji, pa razmnožavanje tu nije naročito
precizno objašnjeno, a o znanjima o uticaju incesta na genetski
“pool” tek nema ni govora... Digresija, ali važna radi isticanja
potrebe za shvatanjem “svetih spisa” u metaforičkom, a ne
doslovnom obliku.
Pitanje svih pitanje je
kako jednu složenu rečenicu razvući na film od preko 2 sata
trajanja i da li je to uopšte moguće, te da li to iziskuje već
viđena rešenja i dosadne stereotipne kadrove frajera koji tovari
kozu i jarca na brod ili se bori da utera velikog slona u tesan
kavez. Odgovorio bih potvrdno, svakako je moguće. Aronofsky tu
koristi kombinaciju pristupa, od vrlo slobodnog tumačenja Biblije
(što je zapravo poprilično bled argument – zašto Noah ne bi bio
lik iz Talmuda), preko slika Velikog praska, šetnje napred-nazad
kroz ranija poglavlja do “punjenja” minutaže spektaklom i
intervencijom u tekstu kako bi se negativac nekako domogao broda. Ni
sam Noah nije baš lik iz “svetih” spisa, on je čovek kojeg muče
problemi modernog doba.
Na početku filma to je
nešto što bi se moglo prevesti kao ekologija, odnosno dilema da li
mi definitivno uništavamo Majku Zemlju, naš jedini dom. U filmu je
to objašnjeno na način da je Noah jedan od retkih potomaka Setha,
trećeg (i dobrog) sina Adama i Eve, dok je većina ostalih ljudi iz
Cainove loze. Cainovi potomci su uz pomoć “Posmatrača”
(Nephilimi u Talmudu) izgradili preduzetnu civilizaciju koja je na
kraju iscrpela zemlju i za sobom ostavila pustoš. Noah i njegov klan
su sakupljači bobica, žvakači korenja, i eko-svesni vegetarijanci.
Sukob među njima je neminovan, a Nephilimi (džinovski kameni golemi
kojima su glasove dali Nick Nolte, Mark Margolis i Frank Langiela) tu
služe za “blockbuster” efekte na tragu Transformersa.
Kada konačno brod bude
spreman i u pokretu za onih biblijskih 40 dana i 40 noći kiše,
eko-tematika ustupa mesto psihologiji. Prvo, tu je percepcija vizije
od Boga poslate koju Noah shvata suviše doslovno, do tačke da je
spreman da žrtvuje sebe i svoju familiju dobrih i pristojnih ljudi
zato što je uveren u iskvarenost čovečanstva. Vrhunac te
unutrašnje borbe se tiče njegove dece i unuka. Druga dilema je ona
univerzalna: šta znači biti čovek? Katalizator za nju je
negativac, Cainov potomak, ufuran na brod. Treći i najkraći deo
filma, anti-klimaks na kraju, bavi se krivicom preživelog i tesno je
povezan sa događanjima na brodu.
Jasno nam je da su tu
otvorene teme koje nisu baš filmične, a naročito nisu filmične u
uskim okvirima “blockbustera” za najširu publiku. Realizacija
toga nije naročito spretna i smislena, ali je zato vizuelno efektna.
Aronofsky je tip autora koji redovno poseže za efektnim rešenjima
na vizuelnom nivou, kratkim kadrovima i brzom, asocijativnom
montažom. Vizije koje Noah doživljava su efektne, kao i pretresanje
knjige postanja.
Što se tiče glumaca,
Russell Crowe je više nego sposoban da naslovnu ulogu iznese u svom
pouzdanom maniru iz perioda kada je bio zvezda hollywoodskih hitova.
Ostali su, nažalost, sa svojim likovima prilično prikraćeni.
Jennifer Connelly kao njegova žena i Logan Lerman, Douglas Booth i
Leo McHugh Caroll kao njihova deca su uglavnom pasivni likovi.
Anthony Hopkins ima zanimljivu, iako poprilično nezahtevnu epizodu
kao deda Methusaleh. Ray Winstone je sposoban da dobro odigra
negativca, ali njegovom liku fali smisla. Emma Watson, jedna od
najvećih glumačkih nada, ostaje nedovoljno iskorišćena kao
usvojena kćerka Ila.
Na kraju, Noah
je sasvim polovičan film koji puno toga započinje i uglavnom ostaje
nedorečen i površan. Ostaće upamćen kao komad trivije, prvi film
Darrena Aronofskog snimljen sa ogromnim budžetom i u studijskom
sistemu. Možda mu glavešine sledeći put povere nekog Marvela ili
Bonda, ko zna? Ipak, sve što sam napisao uzmite sa rezervom, meni
Aronofsky prosto ne leži, to je stvar utiska i ukusa. Pogledajte i
prosudite sami, možda vidite ono što ja nisam. Ja sam ga ipak
gledao po potopskom pljusku, mesecima posle aktuelnosti bilo kakve
debate o filmu.
No comments:
Post a Comment