2012.
scenario i režija: Jan
Ole Gerster
uloge: Tom Schilling,
Katharina Schuttler, Justus von Dohnanyi, Marc Hosemann, Friederike
Kempter, Urlich Noethen, Lis Bötner, Michael Gwisdek
Oh Boy je mali,
nezavisni, umetnički film reditelja – debitanta koji je napravio
omanje čudo kada je počistio nemačke nacionalne nagrade za film
prošle godine. Budimo iskreni, nacionalne nagrade za film nisu
relano merilo ničega, ali tu dolazimo do jednog zanimljivog obrata.
Oh Boy je do nogu potukao favorizirani film Cloud Atlas,
koji je, istina, komad pretencioznog pseudo-filozofskog proseravanja
zamotan u spektakl, ali ta spektakularnost je služila kao pokazna
vežba moći nemačke filmske industrije, što je direktno povezano
sa moći nemačke privrede i ekonomije. Takav ishod se može porediti
jedino sa situacijom u kojoj je hiper-producirani spektakl Avatar
izvisio u sezoni nagrada u korist The Hurt Locker.
Oh Boy je, izvan
tog hype-a, jedan neobičan, ali i neujednačen film. Izraz “style
over substance” ovde svakako važi, ali to ne znači da nema
sadržaja i značenja, nisu čak ni u drugom planu, ali čini se kao
da je autoru bitnije kako će nešto upakovati nego šta će i kako
reći. Uticaji se mogu nabrojati razni, od francuskog Novog vala,
preko ranog Woody Allena, američke “stand-up” komedije, uz dozu
slapsticka, nightmare logica (jako vidljive poveznice sa
Scorseseovnim After Hours), pa sve do mumblecore varijante.
Glavni lik čiji jedan
obično-neobičan dan u životu pratimo je Niko Fischer (Schilling),
bivši student prava, hipster, lenjivac i besposličar koji čak nije
javio ocu da je batalio studije kako bi nastavio da mu izvlači
džeparac. Niko je predstavnik te naše izgubljene i nesnađene
generacije koja zapravo ne zna šta želi, kojoj je sve mrsko i koja
sve posmatra cinično i apatično. Čini se da je sve što Niko želi
šoljica kafe, ali će za nju izvisiti kroz ceo film na
najrazličitije moguće načine. Čak i kad ne upada u komične ili
neprijatne situacije, čini se da mu se zapravo ne da da se potrudi
makar za tu jebenu šoljicu kafe.
Dan mu počinje sa
konačnim raskantavanjem sa curom. Nakon toga ima razgovor sa
službenim psihijatrom koji je tu da proceni da li Niko, uhvaćen da
vozi u lagano pijanom stanju, sme zadržati svoju dozvolu. Niko
pokušava da stvar izgladi, ali ga psihijatar provocira uglavnom iz
čiste obesti. Ta scena ima neku kafkijansku notu. Uslediće čudan
susret sa novim susedom koji patološku potrebu za ljudskim društvom
i ramenom za plakanje maskira poklonom za useljenje. U toku dana će
Niko biti provaljen i spušten na zemlju od strane oca (“ošišaj
se, kupi normalne cipele i nađi posao”), imati veoma čudan
sastanak sa nekada debelom, a sada znognom školskom drugaricom,
visiti na filmskom setu i slušati sećanja jednog starog gospodina
na Berlin njegovog detinjstva, za vreme rata, čije su jedine brige
vezane za Kristalnu noć bile to što zbog silnog razbijenog stakla
neće moći da vozi bicikl.
Film je zapravo
sastavljen od niza vinjeta u striktnom hronološkom redu. Njihova
logičnost je upitna, ali ne smeta. Pored već navedenih, krupnijih
događaja, tu je još gomila komičnih situacija u koje Niko upada,
poput naručivanja obične kafe u “organic” kafiću, pokušaja da
“povrati” sitninu koju je greškom bacio beskućniku, susreta sa
kontrolorima u javnom prevozu ili sa huliganima na ulici. Sve to
neodoljivo podseća na “newyorške” filmove, sva ta bleja i
hipsteraj, umetnost i nadri-umetnost. Čak je i stav ljudi iz velikog
grada isti: nadrkan i nimalo srdačan.
Neujednačenost u tonu
se oseća i ponekad je zamorna, što je rezultat tolikih različitih
uticaja, od kojih su neki zasnovani na suprotnim pretpostavkama.
Recimo, mumblecore pretpostavlja običnost i jednostavnost, dok
nightmare logic sam po sebi zahteva nemalu dozu fantastike i estetike
čudnog i neverovatnog. Pa ipak, odlična gluma, pre svega Toma
Schillinga koji svoj lik predstavlja kao simpatičnog momka, a ne
karikaturu klošara, ali i sporednih, manje ili više poznatih
nemačkih glumaca, film čini gledljivim i prijatnim iskustvom. Kada
se tome dodaju odlična crno-bela fotografija i sjajni jazz
soundtrack, opšti utisak je zadovoljavajuć.
Budimo iskreni, Oh
Boy nije film koji “pomera planine” i više liči na
akademsku stilsku vežbu. Neki delovi su dosta bolji od filma u
celini, nekoliko trenutaka predstavljaju vrhunac suptilnog humora, a
i ispod površine se krije jedno sasvim legitimno kritičko
promišljanje o današnjoj generaciji jedva sposobnoj da se pokrene
iz apatije, koja samo nemo posmatra i mrzi prethodnu generaciju
opsednutu plitkim statusnim simbolima, ali joj to ne smeta da uživa
u blagodetima svojih situiranih roditelja. Negde su tu možda krije i
bolji film, fokusiraniji, verbaliziraniji, oštriji i elokventniji,
ali ovaj prvenac savršeno hvata duh sadašenjg vremena iz
perspektive mladog i veoma zbunjenog čoveka koji je dosta dugo
odlagao da se suoči sa stvarnim svetom.
No comments:
Post a Comment