2013.
scenario i režija: Gia
Coppola (po motivima kratkih priča Jamesa Franca)
uloge: Jack Kilmer, Nat
Wolff, Emma Roberts, Zoe Levin, James Franco, Val Kilmer, Talia Shire
Klan Coppola je nešto
najbliže plemstvu što postoji u Hollywoodu. Francis Ford Coppola je
u toku jedne decenije snimio 4 antologijska filma, pa još uvek ima
status velikog umetnika, iako posle toga nije snimio ništa ni
izbliza na tom nivou. Njegova kćerka Sofia pokušava da taj status
dostigne. Među ostalim članovima klana ima i glumaca i scenarista.
Gia je najnovija nada da će prezime Coppola i dalje značiti nešto
u Hollywoodu.
Po produkcijskim
uslovima jasno je da imena i prezimena ne igraju više tako značajnu
ulogu. Palo Alto je mali indie film za koji su sredstva prikupljena
preko “crowd-fundinga” (kickstarter i slične platforme), glumci
su pokupljeni iz krugova kućnih prijatelja i poznanika (to zaista
nije teško učiniti sa prezimenom Coppola), a svemu tome je doprineo
James Franco kao autor izvornih polu-autobiografskih priča o svom
odrastanju u naslovnom gradu nadomak Silikonske Doline i koji je
jedan od retkih profesionalnih glumaca u ovom filmu.
U pitanju je nešto što
bi se moglo nazvati teen dramom rađenom u hyperlink maniru. Tematika
je dobro poznata: besmisao života srednjoškolaca koji su potpuno
van roditeljske kontrole. Nije da se upuštaju u vandalizam i
kriminal (iako ima i toga, makar u natruhama), ali njihov život se
svodi na tračeve, ludorije, napijanje, duvanje, kretenske razgovore,
još kretenskije žurke i dosadu, mnogo ubistvene dosade.
Zvuči poznato?
Verovatno ste odgledali neki noviji ozbiljniji film o odrastanju ili
zapinjanju u tinejdžerskim godinama. Prizovite u misli Avarijev The
Rules of Attraction i oduzmite njegovu inicijalnu (a i režijom
dodanu) vrednost šoka. Setite se Larry Clarka i Harmony Korina
(Kids, Ken Park, pa i Gummo) i skinite
nešto od preteranog čudaštva, nihilizma i “in your face”
stava. Sve to uklopite u altmanovsku strukturu (tipa Short Cuts).
Šta onda imamo?
Imamo troje-četvoro
klinaca u prvom planu. Teddy (Jack Kilmer, Valov sin) i Fred (Wolff)
su najbolji drugari. Ne znamo zašto, ne znaju ni oni verovatno, ali
verovatno da je to zbog bleje i duvke. Teddy je bazično pristojan
klinac koji stalno upada u nevolje uglavnom zato što svom drugaru ne
zna da kaže “ne”. Fred je raspad sistema, pomalo klovn, pomalo
psihopata u nastajanju. Živi za provokaciju, maltretira cure i
stalno pravi sranja. Oni povremeno vise sa dobrom curom April (Emma
Roberts, Julia joj je tetka), koja je pomalo zaljubljena u Teddija, a
i on u nju. Problem je u tome što oni ne znaju da komuniciraju, pa
April uleti u vezu sa svojim trenerom fudbala Mr. B-jem (Franco).
Emily (Levin) ne visi sa njima i nije deo nijedne ekipe. Ona je
školska drolja, zapravo nesigurna cura koja se potvrđuje
spetljavanjem sa bilo kojim tipom koji naiđe, uključujući prvo
Teddija, pa onda i Freda. Frajeri je najčešće iskorištavaju i
ponižavaju.
Palo Alto je
film koji više gađa atmosferu nego bilo kakvu radnju. Može se
odgovorno tvrditi da je to film ni o čemu, što je inače nekakav
zajednički utisak za većinu filmova mlađe generacije Coppola.
Sofijin prvenac Virgin Suicides je priznat kao uzor, poster za
taj film visi u Aprilinoj sobi. Sofijin najsvežiji film The Bling
Ring ima sličnu tematiku: besciljnost srednjoškolskog života,
ali je ipak nekako fokusiraniji nego Giin prvenac.
Po detaljima je film
sasvim u redu. Muzika je pravilno odabrana i pojačava emotivni
efekat. Glumci su najčešće sjajno izabrani i više nego
kompetentni za svoje uloge. Jack Kilmer je otkrovenje, ovo mu je prva
uloga na filmu. Emma Roberts nam odrasta pred očima i vidimo da je
sposobna za sve kompleksnije i kompleksnije uloge. Nat Wolff je opet
dobio bizarnu ulogu, ali to mu stoji. Zoe Levin je već u The Way,
Way Back pokazala da ima prilično talenta. James Franco, kao
jedan od producenata i autor izvornog materijala, ima povlašteni
status – najveću odraslu ulogu u filmu i odrađuje je sasvim
solidno, sa pravom merom ljigavosti koju može da izvuče. Ostali
odrasli glumci su svedeni na epizode, Val Kilmer je Aprilin čudni,
stalno stondirani očuh, Talia Shire školska savetnica itd.
Upadljivo je odsustvo
odraslih u ovom filmu, a kada se oni pojave i duhom, a ne samo
fizički (kao Aprilina majka koja je stalno na telefonu), to obično
znači da su klinci nešto grdno zeznuli ili da će se, ničim
izazvano, naći u nevolji. S tim u vezi, nije nimalo zanemariv detalj
da nijedan od četvoro glavnih likova nema potpuno porodično
okruženje. Fred ima samo oca, ostali imaju majke. Ni prisutni
roditelji nisu zapravo prisutni, klinci žive u svom svetu, odrasli u
svom. Gia Coppola nam to prikazuje sa pronicljivim okom za detalje.
Neki od tih detalja su
sasvim na mestu, drugi su, pak, prisutni radi malo instant-smeha, dok
su treći poprilično prvoloptaški, ali ni tada nisu pogrešno
upotrebljeni. Srećom, Coppola češće pogađa suštinu i kao
reditelj se solidno poigrava sa asocijacijama. Treba joj odati
priznanje za stav, jer joj je zaista stalo do likova, nema tu
popovanja, osude, pokušaja izazivanja šoka kod publike, ali nema ni
sažaljevanja ni patronizacije. Palo Alto, povrh toga, sasvim
solidno izgleda na vizuelnom planu, što ne treba da čudi – Gia
Coppola ima diplomu iz umetničke fotografije.
Problem je što sve to
deluje malo previše odmereno i veštački, pa svi pogođeni detalji
padaju u vodu. Razlog za to se krije u izvornom materijalu ili u
adaptaciji istog. Francove priče nisam čitao, ali sam sklon da
poverujem da one naprosto ništa ne valjaju, da su isfolirane i već
ispričane. To je samo osećaj, ali Franco se iz petnih žila trudi
da se prikaže kao multi-talenat na skoro svim poljima: hiperaktivno
piše, glumi, režira, slika, muzicira i šta sve ne. Logično, u toj
gomili svega i svačega ima mnogo toga bezvrednog, nekakvog
hipsteraja i pozeraja, pa oprez nije na odmet. Ako je do samih priča,
onda adaptaciju nije trebalo raditi na silu, mada se opet stiče
utisak da nisu sve priče u knjizi jednake, a da su za ovaj film
izabrane dosta lakše i blaže. Transfer priča na film, što se tiče
hyperlinka, nekako funkcioniše, ali to nije dovoljno.
Naprosto, tu nema
dovoljno materijala i Palo Alto je možda zanimljiv akademskoj
zajednici kao nekakav “showcase”, ali je kao film ubibože
dosadan. Nije to samo zbog toga što skoro da nema radnje, odnosno
što su događaji tako niskog intenziteta. Nije ni samo zbog odsustva
ciljeva i motiva kod glavnih likova. Najgore od svega je to što Gia
Coppola sa ovim filmom nema šta da kaže, pa zato sve deluje
nepotrebno i jalovo, klasičan primer za “style over substance”.
Razumljiv je strah da ne napravi klon nekog postojećeg filma,
razumljiv je i strah da ne naljuti pisca koji je pritom jedan od
producenata, razumljiva je i želja da se pokaže kao autor sa
fokusom na detalje i na mikro-plan. Međutim, nije mi jasno kako neko
može svesno napraviti ovako dosadan film kada na papiru zvuči
obećavajuće.
No comments:
Post a Comment