2013.
scenario i režija:
Frank Pavich
Suština filmske
kritike, pa čak i običnog razgovora o filmu među prijateljima je
banalno jasna: pričamo o filmovima koje smo videli, šta nam se
svidelo, šta nije, šta nas je nateralo da razmišljamo. Osnovna
pretpostavka je da smo taj film videli, da je on snimljen i nije
izgubljen, zaboravljen, zametnut u ratu ili nešto slično. Danas,
kada skoro svaki trash ima status kulta i kada je sve manje ili više
“na izvol'te”, neki filmovi ili čak njihovi segmenti koji su
izgubljeni (pa pronađeni posle mnogo, mnogo godina) neretko pobude
više interesovanja nego filmovi koji su nam tu, pred nosom. Pre
nešto više od dve godine imao sam priliku da odgledam Langov
Metropolis, i, važnije od toga, slušam živu izvedbu
izgubljenog, pa pronađenog “soundtracka”. Osećaj je bio
neponovljiv.
Ono što se postavlja
kao pitanje je: Koliko često razgovaramo o filmovima koji nisu
snimljeni? Dobro, takva tema bi odvela razgovor u smeru maštarija i
“šta bi bilo kad bi bilo” alternativnih istorija i verovatno bi
bila zanimljiva najzagriženijim filmskim fanaticima i geekovima.
Takav sam, pa sam se upecao, a mamac je, ni manje ni više, film koji
je mogao da promeni pogled na svet i istoriju filma. U pitanju je
adaptacija “svemirske Biblije”, Herbertovog romana Dune u
izvedbi ludog genija koji se odaziva na ime Alejandro Jodorowsky.
Dune nam je relativno
poznata stvar, Jodorowsky isto tako. Pre hvatanja ukoštac sa
adaptacijom, čileanski umetnik sa pariskom adresom je snimio jedan
film koji je posle premijere bačen direktno u bunker (Fando y
Lis), jedan kultni acid western koji je postao otelotvorenje
“midnight flicka” (El Topo), te jedan od uvrnutijih
art filmova (Holy Mountain). Prvi mu je doneo pažnju
umetničke javnosti, drugi poznanstva u filmskim i ne-filmskim
umetničkim krugovima, već na trećem je radio zajedno sa Michelom
Seydouxom, u to doba jednim od vodećih evropskih producenata sa
solidnim vezama u Americi. Nakon uspeha sa Holly Mountain,
Seydoux je Jodorowskom dao odrešene ruke da izabere sledeći
projekat. To je bio Dune. “A mogao je biti Don Quixote
ili Hamlet”, kaže Jodorowsky.
Priča je manje ili
više poznata: veliki umetnik je imao velike umetničke zamisli,
okupio glumačku i tehničku ekipu “spiritualnih ratnika”,
napravio veoma detaljan plan snimanja u vidu knjige sa
“storyboardom”, skicama kostima i scene. Među glumcima bi bili
David Carradine, Orson Welles, Salvador Dali i Alejandrov sin
Brontis, tada dvanaestogodišnjak koji je bio podvrgnut brutalnom
treningu akrobatike i borilačkih veština. Muziku bi radili Pink
Floyd i francuski uvrnuti progresivci Magma. Vizuelni deo je bio
poveren ekipi najvećih imena: strip-crtaču Moebiusu, H.R. Gigeru,
Chrisu Fossu i Danu O'Bannonu. A onda je zafalilo finansija...
Istini za volju, nije
to bila neka basnoslovna lova, nedostajalo je 5 miliona dolara od
inicijalnih 15. Bili su snimani filmovi i sa većim budžetima.
Suština priče nije u količini love koliko u “razumnim odlukama”
hollywoodskih studija. Njima se nije svidela ideja da daju novac u
ruke dokazanom ludaku koji je okupio genijalnu postavu jednakih
ludaka, bez obzira što im se “pitch” svideo. Drugi problem je
bila i predviđena dužina. Ne treba smetnuti s uma da je to još
uvek bilo vreme Novog Hollywooda, današnji studiji takav predlog ne
bi ni poslušali. Istini za volju, možda bi bezobrazno bogati
Europacorp. ili neki egzotični investitor mogli pljunuti ozbiljnu
lovu za film, pa Amerikanci ne bi ni bili potrebni.
Jodorowsky je izvisio,
prava za ekranizaciju su završila kod De Laurentisovih, pa je Dune
na kraju snimio David Lynch. Jodorowsky se bojao da će taj film biti
bolji od njegovog, jer “ako neko to može, onda je to Lynch”, ali
taj Dune je bio samo studijski film, poprilično trashy
pritom, prva i poslednja saradnja Lyncha sa hollywoodskom
mašinerijom. Ostaje nam da se pitamo šta bi bilo da je Jodorowsky
imao više sreće, i da je Dune snimljen pre Star Wars
serijala, kako bi onda izgledao science fiction i kakav bi onda bio
identitet hollywoodskih blockbustera, koji bi se profil publike iz
toga svega razvio.
Jodorowsky's Dune
potpisuje Frank Pavich, autor sa relativno malo referenci (NYHC
mu je jedini samostalni film, uglavnom je radio kao asistent režije).
Njegov pristup je jednostavan i svodi se na to da što više pusti
Jodorowskog da sam priča o svom projektu, te da to montira sa
slikama i skicama iz knjige i govorima drugih učesnika projekta i
poklonika velikog reditelja, među kojima je i Nicolas Winding Refn.
Iako apsolutno neobjektivan (imamo izbora da verujemo ili ne verujemo
Jodorowskom, njegovom sinu, njegovim pulenima i poklonicima), ovakav
pristup je efektan. Prosto i jednostavno, stari veštac još uvek
poseduje onu neverovatnu ludačku energiju, još uvek melje brzinom
zvuka i razmišlja brzinom svetlosti. Posle 23 godine pauze, ponovo
je snimio film (The Dance of Reality) i nivo energije mu nije
nimalo pao.
Ono što je posebno
zanimljivo je paralela sa romanom u interpretaciji Jodorowskog i
sudbinom filma. Mesija na kraju gine, ali njegov duh postaje
sveprožimajući. Tako je ekranizacija stopirana, ali su se njene
ideje pojavljivale u različitim filmovima (Alien,
koji je preuzeo dobar deo ekipe, Indiana Jones filmovi,
Flush Gordon, Star Wars, Contact), stripovima,
knjigama.
Jodorowsky's Dune
nije dokumentarac koji će vam otkriti novi svet, ali je svakako
vredan gledanja. Pruža uvid u pojedinosti, pre svega u famoznu
knjigu, dovodi zanimljive sagovornike i sama tema je više nego
zanimljiva. Za svojih 90 minuta trajanja je sasvim dovoljno
informativan i ni jednog trenutka dosadan. Preporuka filmofilma.
No comments:
Post a Comment