2013.
režija: Roman Polanski
scenario: Roman
Polanski, David Ives (prema adaptaciji Davida Ivesa i romanu Leopolda
von Sacher-Masocha)
uloge: Mathieu Almaric,
Emanuelle Seigner
Konačno osvojivši
Oscara (kojeg nije preuzeo iz razloga, recimo, pravne prirode) i
dokazavši se kao jedan od najvećih živih autora, Roman Polanski se
bacio na adaptacije. Prva je bila klasična, Oliver Twist
(2005), druga nekako savremena The Ghost Writer (2010), a
treća već bila šokantna i krajnje uspela igrarija sa formatima
Carnage (2011), adaptacija drame Yasmine Reze čija je radnja
svedena na jedan stan i četvoro ljudi koji se svađaju u slobodnom
stilu. Venus in Fur je opet adaptacija drame (koja je
adaptacija romana) i čija se cela radnja dešava na teatarskoj
pozornici u interakciji dvoje ljudi.
Zvuči zapetljano, ali
to je samo uvod. Da objasnimo nekoliko stvari... Venus in Furs
je roman Leopolda von Sacher-Masocha, čoveka po kojem je mazohizam
dobio ime. Ne samo to, Venus in Furs je temeljni roman
mazohizma. Roman je David Ives adaptirao u pozorišnu predstavu koja
je bila veliki hit na West Endu i Broadwayu pre nekoliko godina.
Polanski nije preradio predstavu (to je samo jedan deo u filmu), nego
je “snimio” film smešten u situaciju audicije za glavnu žensku
ulogu u predstavi.
Radnja je ograničena
na jednu prostoriju. Glumica Vanda (Seigner) opasno kasni na audiciju
i pojavljuje se dok reditelj Thomas (Almaric) drži mizoginu
telefonsku tiradu o nesposobnosti ne-više-tako-mladih glumica koje
su nedorasle i neodrasle. Vanda ga svojim stavom ubeđuje da joj da
šansu iako deluje kao glupača, uličarka i prostakuša svakako
ispod nivoa zahtevne predstave. On je siguran da je ona apsolutno
pogrešan izbor, ona je ubeđena da je pravi.
Oni kreću sa čitanjem
teksta i Vanda je sumnjivo dobra, ne samo dobra univerzalna glumica,
nego glumica kojoj leži baš TA uloga, koja, uzgred, nosi njeno ime.
Njena transformacija je vidljiva, fizička, u držanju i u karakteru.
Jasno je da nije u pitanju samo blesava glumica koja je pukom srećom
donela nešto pravih kostima i koja sasvim slučajno odgovara ulozi,
nego je to osoba koja ima nekakve namere. Kako film odmiče, sve je
manje čitanja, sve više distorzije i komentara teksta, a uloge moći
se menjaju sve bržim i luđim tempom.
Postavlja se pitanje o
čemu je film, jasno je da se tu ne radi o teatru i audiciji. Je li u
pitanju ogled o ratu polova, ogled o manipulaciji ili iskrena
refleksija autorovog života? Kako film odmiče, sve je uvrnutiji i
konfuzniji, nama je sve manje jasno kada glumci glume likove iz
drame, a kada se bave dinamikom međusobnih odnosa.
I njima se mora odati
priznanje. Oboje su savršeni i donose detaljne portrete svojih
likova. Emanuelle Seigner igra barem tri-četiri varijante Vande i o
svom veoma neobičnom i atipičnom liku nam pruža detaljnu i
uverljivu sliku. Mathieu Almaric ima nešto manje posla, njegov lik
je nešto pasivniji, možda čak i tipskiji (rasejani umetnik pod
pritiskom), ali stoji u sjajnoj kombinaciji sa likom čiji tekst
čita. Kako vreme odmiče, granice između njihovih podvojenih
ličnosti postaju sve mutnije, ali film nikad ne klizi u farsu i
otvoreni festival čudaštva.
Ono na šta treba
posebno obratiti pažnju su neke od autorskih odluka koje Polanski
donosi svesno i namerno. Prva od njih je koncepcija likova. Vanda kao
tipična mlada “ništa posebno” glumica, Thomas kao
istočnoevropski imigrant. Onda dolazi casting i tu nam je stari
perverznjak podvalio jednu od okrutnijih šala. Emanuelle Seigner je
rediteljeva žena i česta glumica u njegovim filmovima najčešće
sa seksualnom i perverznom konotacijom. Mathieu Almaric što
prirodno, što potencirano liči na Polanskog u mladim danima i
donekle usvaja njegov manirizam nervoznog umetnika. Između njih
dvoje se na sceni odvija seksualni power-play, ništa tu nije
direktno, ali je svašta implicirano.
Polanski je čovek čija
je biografija veoma nestandardna i veoma poznata. On je za svoj jedan
život doživeo nešto što neki ljudi ne bi mogli za deset. Kao
dečak je preživeo holokaust. Kao mladi umetnik je preživeo poljske
komunističke cenzore i francuski institucionalni kultur-rasizam
(iako je francuski državljanin rođenjem). Kao već etablirani
umetnik preživeo je bizarno i monstruozno ubistvo svoje žene Sharon
Tate. Kao autor jednog od krunskih filmova Novog Hollywooda upao je u
aferu sa zavođenjem maloletnice i ta ga afera prati do tačke da
mora da izbegava određene države sveta.
Najvažnije od svega,
Polanski se nikada nije stideo da svoje autobiografske elemente
uključi u svoje filmove. Macbeth (1971) sadrži jasne aluzije
na Mansona i Sharon Tate. The Tennant (1976) je njegova lična
horor-priča sa francuskom filmskom administracijom. The Ninth
Gate opet aludira na okultno ubistvo. Carnage je verovatno
izraz njegovih uverenja, da veruje jedino u pokolj. Sa Venus in
Fur se možda obračunava sa svim ženama ovog sveta, što je
malo verovatno, možda samo sa svojom ženom, a možda i sa svojom
nemoći, senkom bivše moći. On govori kroz oba lika, nekad uvijeno,
nekad veoma eksplicitno, pominje čak i zlostavljanje dece i otvoreno
provocira reakciju kako od gledalaca, tako i od organa. (Njegovo
poslednje robijanje bilo je u Švajcarskoj, kada je nekoliko meseci
proveo u pritvoru za izručenje, ali na kraju nije bio izručen
Sjedinjenim Državama, jer ni žrtva njegovog zlostavljanja ne želi
da ima išta sa slučajem.)
Venus in Fur je
film koji nije za svakoga i nije samo za jedno gledanje. Ovaj film je
dokaz da Polanski ima šta da kaže i još uvek ume to da izrekne na
inteligentan i intrigantan način. Ne treba zaboraviti da je on jedan
od velikih autora, među poslednjima u svojoj generaciji. I to treba
ceniti, a naročito treba ceniti kada nam takav autor pruži uvid u
svoja razmišljanja o vrlo provokativnim temama.
No comments:
Post a Comment