2014.
scenario i režija: Kat Candler
uloge: Josh Wiggins, Aaron Paul,
Juliette Lewis, Deke Garner, Dalton Sutton, Camron Owens, Dylan Cole
Postoji jedan trend u američkoj
nezavisnoj kinematografiji da se snima i na festivale šalje dosta
filmova o rasturenim, disfunkcionalnim familijama. Žrtve tih
okolnosti su klinci, najčešće tinejdžeri, dovoljno odrasli da
neće umreti od gladi ako ih se ostavi same, a opet nedovoljno
odrasli da bi razumeli koncept odgovornosti za sebe, a naročito za
druge. Drugi trend vezan za takve filmove je stavljanje radnje u
bezvremenski kontekst (ili makar nejasan vremenski kontekst),
mešavinu nekakvog sadašnjeg trenutka i autorske nostalgije. Jeff
Nichols je to možda najpoetičnije isfurao u filmu Mud, a na
tu foru se, manje naglašeno i bez neke velike poente, i Hellion,
čiji je Nichols jedan od producenata.
U centru priče, od samog početka
obojenog thrash-metal muzikom i ne tako bezazlenim vandalizmom, stoji
jedan vrlo sjebani tinejdžer, reklo bi se momak bez šansi po imenu
Jake (Wiggins). On većinu vremena provodi viseći sa ekipom jednako
sjebanih momaka, ponekad vukući mlađeg brata, osetljivog Wessa
(Garner) sa sobom u vandalske akcije. Jedino iole konstruktivno što
Jake radi je “treniranje” motocrossa i želja da se time
proslavi.
Jake i Wess, kao i njihovi drugari,
rastu u sjebanom okruženju teksaške vukojebine. Njihov majka je već
neko vreme pokojna, a otac Hollis (Paul) je često odsutan ili pijan,
a uz to pritisnut dugovima oko kuće u navodno prosperitetnijem
Galvestonu koja je stradala u nekoj vremenskoj neprilici. Kuća je
bila san njegove pokojne žene, ali je sada taj san jako daleko, a
Jake nimalo nije oduševljen tom idejom o preseljenju i početku
iznova.
Uostalom, to je jedan od manjih i manje
hitnih problema, jer Jake stalno upada u nevolje. Iz perspektive
odraslih, on ima vražju sreću da umesto brutalnog popravnog doma
“glavi” samo ispiranje mozga i uslovnu kaznu, ili da ostane pod
očevim starateljstvom, a ne da ga pošalju u hraniteljsku familiju,
ili čak to da njegov brat Wess bude premešten kod tetke Pam
(Lewis), a ne definitivno oduzet ocu. Jake to ne vidi tako, a njegov
bes se samo pojačava i pojačava. Nemoćan da bilo kako promeni
situaciju, on postaje izgubljen i auto-destruktivan.
Na planu radnje, događa se mnogo toga
i ne događa se ništa posebno. Hellion je film procesa i
likova, a ne neke izrazite akcije. Promena na protagonisti je
postepena, nesvesna, možda čak i neiskrena, koliko da se nekakvim
autoritetima baci prašina u oči. Promena na Hollisu je ili
neiskreno foliranje ili stvarna nemoć da nešto zaista korenito
promeni. Uostalom, Hollis je manje ili više samo odrasla slika
Jakea, slika njegove budućnosti, pošto i on provodi svoje vreme sa
svojim pijanim, nezrelim, sjebanim drugarima. Nije on nikakva pijana
svinja koja zanemaruje svoje klince, on ih voli, ali nije u stanju da
se brine o njima, a čini se ni o sebi. Viđali smo već takve likove
i takve priče, ali ovde su veoma pažljivo i detaljno oslikani, kao
i dinamika njihovog međusobnog odnosa. Film gađa na emocije i
uglavnom pogađa.
Gluma je blizu perfektne. Aaron Paul je
glumac sposoban na svašta sa pravim materijalom i pravim vođenjem.
Njegov portret Hollisa je više nego uverljiv. Juliette Lewis nam
donosi jednu od svojih atipičnih uloga. Ona se proslavila kao ludača
i trashy ženska, ali ovde je sasvim smirena i sigurna, možda čak i
hladna, skoro pa jedina normalna u okolini nenormalnih i živčanih.
Josh Wiggins je debitant i apsolutno otkrovenje. Jake je uloga za Tya
Sheridana, ali Kat Candler je pravilno procenila da bi to možda bilo
kontraproduktivno posle Muda i Joea, pa je ulogu
poverila Wigginsu koji je toliko ležeran da se prosto gubi granica
između ličnosti i lika. I ostali klinci su naturščici, imaju
možda malo lakše zadatke, ali svoje likove pravilno intoniraju.
Režija i scenario su vrlo dobri,
autorske odluke su najčešće potkrepljene, a one koje deluju
slučajno nisu opterećujuće. U tome dosta pomaže poprilično
efektna kamera (više kad hvata okolinu, nego kad hvata likove –
prokleti “shaky-cam”) i neobično žestok soundtrack koji se čini
kao da je iz drugog vremena, ali sjajno pogađa emocionalnu sliku i
nesigurnosti tih klinaca maskirane agresijom. Jedini nedostatak se
može naći u pomalo tipski i nespretno napisanom trećem činu,
kulminacija je malo isforsirana, a sporna scena dolazi nekako
iznenada i bez potrebne razrade. Radnja preuzima primat nad
uverljivošću likova i to postiže određeni emotivni efekat,
posebno na kraju, ali nisam siguran da je ta izmena u tempu bila
potrebna, a posebno da li je bila dobro izvedena.
Mada, sa druge strane, indicije i
najave da će se to dogoditi su prisutne u celom filmu. Naprosto, tu
je previše agresije i ona se samo gradualno podiže kako film
odmiče. Frustracija jednako tako. Nasilje i beznađe su sveprisutni.
U tom pogledu me je film malo asocirao na gruzijski In Bloom,
ali Hellion je dosta direktniji, reklo bi se “američkiji”:
kada se pojavi oružje, nestaje svaka sumnja da će do kraja biti
upotrbljeno.
I pored sitnih nedostataka i
nedoslednosti, Hellion sjajno funkcioniše kao studija
karaktera, ali i kao svedok našeg vremena. Preporuka ljubiteljima
indie drama, kao i ljubiteljima Metallice i Slayera.
Odlično paše uz vandalizam.
No comments:
Post a Comment