2014.
režija:
Atom Egoyan
scenario:
Atom Egoyan, David Fraser
uloge:
Ryan Reynolds, Mireille Enos, Rosario Dawson, Scott Speedman, Kevin
Durand, Alexia Fast, Bruce Greenwood, Aidan Shipley, Christine Horne
Otvoreno
ću reći da mi je Atom Egoyan jedan od dražih filmskih autora. Da
je napravio samo Exoticu (1994) ili samo The Sweet
Hereafter (1997), već bi zauzeo mesto na listi autora čiji ću
rad pratiti iz filma u film. A Egoyan je napravio i više od toga,
snimio je ključne art filmove kako u svojoj ranoj karijeri, tako i
kao zreo autor. Speaking Parts (1989), The Adjuster
(1991) Calendar (1993), Felicia's Journey (1999),
Ararat (2002), sve su to dobri filmovi. Negde od Where
Truth Lies (2005), pristojnog noir filma koji koketira sa
filmskom industrijom, Egoyanova karijera je u padu. Adoration
(2008) nije bio baš uspeo pokušaj, a Chloe (2009) je
neinventivni “šav na šav” remake francuskog filma.
U
nepunih godinu dana, Egoyan je uspeo da me dvaput razočara. Devil's
Knot sam od početka označio kao nepotreban film koji svojim
lenjim i pogrešnim pristupom doku-drame ne iznosi apsolutno ništa
novo na svetlo dana u slučaju koji portretira (“West Memphis
Three”). The Captive je loš i pogrešan film na jedan
potpuno drugi način.
Film
ima temu koja od početka ostavlja emotivni dojam (pedofilski ring i
otmica dece) i tipičnu egoyanovsku obradu – ispresecane priče o
posledicama koje jedna takva otmica ostavlja na ljude koji su njome
pogođeni. Čak je i odluka da film skače napred-nazad kroz vreme,
iako rizična po pitanju unutarnje logičke povezanosti, ipak
ispravna jer je i lirična i efektna. Ne smeta ni to što u principu
od početka znamo ko je zločin skrivio, Egoyanu su bitniji efekti
tog zločina. Tu onda nastupa “Prisoners efekat”, što
znači da čim odgledate film i zanemarite logičke lapsuse što u
radnji, što u karakterizaciji likova, i počnete da razmišljate šta
ste zapravo odgledali, film se ruši kao kula od karata.
Ono
što je spasavalo Prisoners, donekle spasava i The Captive:
režija je vešta, scene nisu povezane hronološki koliko su
unutarnjom dramom i raspoloženjem i efekat napetosti je
zagarantovan. Drugi pohvalan segment je gluma koja je na zaista
visokom nivou, ne baš kao u Prisoners, ali i glumci su iz,
realno, nešto nižeg ešalona. The Captive nije nimalo
dosadan ni beskrvan film.
Problem,
kao i kod Villeneuvovog filma, leži u kriminalno lošem scenariju.
Karakterizacija likova je kriminalna. Negativac (Durand) nema nikakvu
motivaciju, samo je klovnovska pojava sa brčićima i tužnim
pogledom koja reve operske arije. Priča sa stockholmskim sindromom
koji je žrtva (Fast) razvila u zatočeništvu nikada nije
objašnjena. Policajac (Speedman) se bez ikakvog zdravog razloga
ponaša kao budaletina. Policajka (Dawson) ima srceparajuću
pozadinsku priču i klasičan “Barbie” momenat na donatorskoj
večeri. Jedino su otac (Reynolds) i majka (Enos) koliko-toliko
karakterizirani likovi, ali ne vidimo ni izbliza dovoljno kako se to
tačno njihova veza raspada posle otmice njihove kćeri.
Ako
su generalne motivacije likova slabe, šta tek reći za njihove
pojedinačne postupke. Zašto se omnipotentni tehnološki napredni
pedofili zezaju sa time da vuku policiju za nos iz razloga čistog
kurčenja, da špijuniraju roditelje, da otimaju policajku tako što
joj sipaju drogu u piće (taj mit očito nije još razvejan, a
stariji je i od filmske umetnosti), da nameštaju sastanak između
otete devojke i njenog oca samo da bi njega ustrelili i ostavili na
snegu? Primera tako proizvoljnih postupaka ima još u filmu,
apsolutno narušavaju logiku, a mi ih trpimo zato što nam je tema
dovoljno intrigantna i nadamo se da će autori povezati krajeve u
jednu uverljivu krimi-misteriju. Ipak, nismo mi te sreće, The
Captive je primer lenjog pisanja, ili možda veoma nategnutih i
na kraju krajeva neuspelih metafora o ljudskoj perverziji.
Utisak
je kao da na filmu imamo dva Egoyana. Jedan je pisac bez ideje koji
je slavu stekao ne baš mozgolomkama, ali svakako pričama sa
emotivnim nabojem, iz više uglova o kojima treba mozgati. Čini se
da se sada zamorio i da bi voleo da napiše generički krimić ili
dramu kakve je nekada pisao, samo ne može da se odluči šta. Drugi
Egoyan je zanatski pismen i sposoban, rekao bih kreativan reditelj
koji čini sve što je u njegovoj moći da popravi piščeve
brljotine. Da takav reditelj snimi takav film, logično bi bilo
pomisliti da je on tu unajmljen i da je tezgu odradio kako struka
nalaže i da je upotrebio sve trikove koje ima u rukavu ne bi li
takav kriminalni materijal izgledao pristojno na ekranu. Šta reći
kada su takav pisac i takav reditelj jedna te ista osoba?
I sa
kojom je idejom film poslat u Cannes da ima tamo premijeru? Egoyan je
ipak ime i ako želi premijeru u Cannesu, on će dobiti premijeru u
Cannesu. Publika je, zgrožena šlamperajem koji je videla, film
ispratila sa negodovanjem. Osim Sydneya, koji se prijavio za prvu
reprizu još pre premijere, ostali festivali na kojima je The
Captive zaigrao ili će zaigrati su ipak iz nižih kategorija.
Distribucija na američkom tržištu je neizvesna, premijere nema ni
u najavi, iako film već igra u Kanadi i još ponegde. Čak su se
franko-kanađani potrudili i smislili naslov koji više odgovara
filmu – Captives, množina, odnosilo se to na neke ili sve
likove u priči ili na one koji odluče da plate ulaznicu za kino.
Možda
je Egoyanu potreban odmor od filmova, a i od pisanja. Možda bi mu
prijalo da režira neki balet ili snimi dokumentarac o prirodi. Bilo
kako bilo, ove godine su mu propala već dva filma, a sledeće godine
izlazi još jedan, pod nazivom Remember. Verovatno mu je to
poslednja šansa da povrati status relevantnog autora koji je imao
kod publike i kritike. Ja ću, tvrdoglav kakav jesam, nastaviti da ga
pratim kroz celu karijeru, ali sve nešto sumnjam da ću više ikada
moći da mu napišem pozitivnu kritiku, iako to silno želim.
No comments:
Post a Comment