2014.
režija:
Andrey Zvyagintsev
scenario:
Andrey Zvyagintsev, Oleg Negin
uloge:
Aleksey Serebyakov, Elena Lyadova, Vladimir Vdovichenkov, Roman
Madyanov, Sergei Pokhodaev
Reč
“levijatan” na modernom hebrejskom znači kit, ni manje ni više.
Međutim, u Starom Zavetu, levijatan je demon, predstavljen kao
morska neman koja se ne može upecati niti uloviti mrežom, ali zato
može proždrati sve pred sobom. Po dolasku mesije i konačnom
trijumfu dobra nad zlom, ljudima će biti posluženo meso levijatana,
zajedno sa mesom njegovog kopnenog parnjaka behemota. Treće značanje
pojma levijatana od važnosti za ovaj film je Hobbesova metafora, po
kojem je levijatan konačna država, diktatura bez ijedne demokratske
vrednosti, tolerancije i slobode za podanike, neuništiva i
neuhvatljiva, ali zato sposobna da uništi i uhvati svakog pojedinca
koji joj se nađe na putu.
Novi
film Andreya Zvyagintseva, dobitnik nagrade za scenario u Cannesu i
ruski kandidat za Oscara sa ozbiljnim šansama, ima veze sa sva tri
značenja pojma. Kit, odnosno njegov oglodani kostur nasukan u
plićaku, je vizuelni motiv koji se ponavlja kroz ceo film na
nekoliko mesta. Vidimo ga, jedva, odmah na početku u dugom sumračnom
kadru u zoru, ali ga u velikoj meri maskiraju kosturi brodova. Vidimo
ga i na kraju u istoj takvoj, samo svetlijem, snežno-ledenom kadru
na kraju filma, gde je i nešto jasniji. Sasvim jasno ga vidimo u
nekoliko ključnih scena u filmu (u presudnoj ga čak vidimo živog)
i to je dovoljno da se nađe na posteru.
Ni
biblijsko značenje nije tu slučajno. Leviathan je veoma
slobodna ekranizacija Knjige o Jobu / Jovu. (Igrom slučaja, baš u
njoj se prvi put pominje levijatan, čak i detaljno opisuje. Na
drugim mestima, poput Knjige o Joni, levijatan se pominje tek
uzgred.) Kada kažem slobodna ekranizacija ne mislim samo na
pomeranje vremena i mesta radnje, čak ni aspekte porodične
tragedije ili apsurdne crne komedije, ne sasvim nepovezive sa A
Serious Man braće Coen, nego i na hrabru rekontekstualizaciju
prekog, kušajućeg i osvetoljubivog Boga iz Starog Zaveta u nešto
sasvim novo i na tragu Hobbesa.
Znači,
u Leviathanu imamo i državu, veliku, svemoćnu, netolerantnu,
ali vidimo samo njene rubove: udaljenu teritoriju na obali Arktičkog
Okeana, provincijalne tajkunčiće i provincijalne političare. Isto
važi i za crkvu, ne vidimo patrijarha, ali vidimo njegovog vladiku i
njegove sitne popove. Možemo zamisliti kolika je moć u epicentru
kada smo ovako nemoćni pred pipcima levijatana.
Za
razliku od prethodnih filmova, gde se Zvyagintsev politikom nije
bavio (barem ne primarno, i ne otvoreno), ovde je to jedna od
osnovnih pripovedačkih niti. Kroz ranije filmove (The Return,
The Banishment i Elena) je bivao itekako subverzivan,
ali suptilan i skriven. Pomislite na Tarkovskog i njegovu subverziju.
U Leviathanu je subverzija blatantna, kao kostur pomenutog
kita, a Zvyagintsev prosipa otrov poput Balabanova u većini svojih
filmova, čak se ni ne trudi da ga, kao Balabanov, maskira
sveprisutnim čudaštvom.
Na
primer, korumpirani gradonačelnik Vadim (Madyanov) je nepatvoreno
govno od čoveka, pohlepan i obestan. On se čak ne trudi da svojim
postupcima da nekakav legitimitet, otvoreno kontroliše lokalnu
policiju i lokalne sudove. Čak ne pozira kao skroman čovek, već
bahato ždere i naliva se votkom u jednom jedinom skupom restoranu u
gradu, pa pijan ide da preti svojim trenutnim protivnicima. U svom
kabinetu sedi ispod slike Znate-Već-Koga, verovatno je prema Njemu
relativno ponizan. Svakako na ravoj nozi razgovara sa svojim duhovnim
pandanom, lokalnim vladikom, koji mu u bogougodnim biblijskim i
pravoslavno-mističnim šiframa govori šta i kako. Redovi su tu
krupni, nije teško pročitati između njih. “Dragi Aco, mi se u
ćutanju najbolje razumemo”, pisao je izvesni Doktor, čovek koji
je važio za moralno i hrišćanski neupitnog, svom prijatelju u
istražnom pritvoru povodom ubistva jednog čoveka na štakama.
Politika
i bahatost su tu samo pokretači radnje, onaj nemilosrdni Bog koji
samo kuša svoje podanike. Podanik na koga su se namerili je Kolya
(Serebyakov), mehaničar koji ima najlepšu (a ipak malo oronulu i
neodržavanu) kuću na periferiji grada, sa najlepšim pogledom. Kuću
je izgradio sam. Takvo mesto i takav pogled zaslužuju da se nađu na
razglednicama, a kuća izgleda kao da je izašla sa stranica nekog
skandinavskog arhitektonskog kataloga (što i ne treba da čudi,
pošto je Finska blizu, praktično iza ugla). Kuća je kamen
spoticanja između njega i gradonačelnika koji je namestio
eksproprijaciju po zaista bednoj ceni. Kolya je čovek tvrd u stavu,
pošten i ispravan, kojem je jedina prava mana da voli da popije i da
se posvađa. Njegova druga, nešto mlađa, neverovatno lepa i tužna
žena Lilya (Lyadova) ga savetuje da batali sve to i da uzme
crkavicu, pa da se njih dvoje odsele, posla će za mehaničara biti,
ali Kolya neće ni da čuje, čak sinu Romi (Pokhodaev) objašnjava
kako će korumpirano govedo stisnuti za muda. U svrhu institucionalne
borbe on zove zvog drugara iz vojske Dimu (Vdovichenkov), uspešnog
moskovskog advokata koji je, izgleda, iskopao nešto o Vadimovim
malverzacijama i spreman je da to pogura “tamo gde treba”, u
slučaju da se problem ne može rešiti legalno.
Neki
drugi autori bi se u takvim filmovima držali političke linije
radnje, tu počeli i završili, a u pozadini bi ubacili i poneki
vrednosni sud i socijalnu sliku. Zvyagintsev je ambicozniji od toga.
Ne kažem da je politička priča nedokuhana ili zagušena drugim
dešavanjima i ne kažem da se on u pozadini dobro ne zeza, naprotiv.
Pogledajte samo scenu sa izletom i gađanjem slika sovjetskih
predsednika, od Lenjina do Gorbačova, ali ne i Znate-Već-Koga (jer
se čeka istorijska perspektiva), a ne ni njegovog vazda pripitog
prethodnika (“jer je sekundarna istorijska ličnost”). Sve smo ih
voleli dok nam nisu drugačije rekli njihovi naslednici.
Zvyagintsev
političku priču prebacuje na nivo lične tragedije. Jasno, na putu
tamo on čekira sve arhetipe, ljubavne trouglove, tešku socijalu,
alkoholizam (ipak smo u Rusiji, i to negde prema Finskoj), raspad
porodice, besmislene procedure, nemoćnost nalaženja utehe ili
razumevanja, snove o boljoj budućnosti negde drugde, rasprave o veri
u Boga i veri u fakte, izdaje prijatelja, priču o dva sveta... Ništa
od toga nije ni novo ni neviđeno, ali se apsolutno savršeno uklapa
u film, njegovu široku sliku, njegovu konstrukciju i njegov epski
format.
Posvetite
pažnju detaljima, imate vremena za to. Zvyagintsev ne brza, kadrovi
su spori i precizni, detaljni i promišljeni. Paleta boja, od
ledenih, preko sivih do govnjivih je više nego sugestivna. Muzika
Phillipa Glassa, epska orkestracija, naravno, čuje dva puta u filmu,
na početku i na kraju, zaokružuje ga. Sitni detalji poput Pussy
Riot u pozadini, na vestima na televiziji i onog apsurdno brzog
čitanja presude i obrazloženja u maniru televizijskih reklama za
lekova savršeno su odmereni i na mestu. Leviathan je film
koji morate pogledati, jer je klasik (a ne hit političkog trenutka),
ne samo ruski, nego i svetski.
Ono
što zapravo čudi u celoj priči je to kako su ga Rusi uopšte dali
za Oscare. Da li su iščitali nešto što ja nisam? Da li
proračunato računaju da ga zbog političkog trenutka Leviathan
i pokupi, pa Zvyagintseva vlast proglasi nekakvim nacionalnim
herojem, vuklja okolo i slika se s njim, pa od njega napravi državni
projekat u kojem nema vrdanja i subverzije? Ili Znate-Već-Koga i
njegovu vrhušku zabole za filmove, kao što je bolelo Onog-Pod-Lipom
dok je taj još bio živ, pa neka se umetnici samo sprdaju, ko im
jebe mater.
Možda
dobrim filmovima (o levijatanu ili o nečemu drugom) pobedimo
levijatana, ali nisam optimističan. Sandra, junakinja Deux jours
une nuit (još jednog verovatnog kandidata za Oscara) je uspela
da se suprotstavi korporativnim zmajevima i da pobedi demona u svojoj
glavi, ali Kolya i mi nemamo razloga za optimizam u borbi sa
levijatanom. Drugi su to kalibri, drugačija je to mitologija i
drugačija kultura. Ali ponekad je važnija borba nego pobeda.
No comments:
Post a Comment