2014.
režija:
David Fincher
scenario:
Gillian Flynn (po svom romanu)
uloge:
Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Carrie
Coon, Kim Dickens, Patrick Fugit, Missi Pyle, Emily Ratajkowski,
Casey Wilson, Scoot McNairy
David
Fincher je majstor zanata koji pritom ima nepogrešivu stilizaciju
potrebnu za jednog pravog punokrvnog autora. On je poslednji velikan
trilera i misterije u doba kada taj žanr ostavlja jači utisak na
kritiku i Akademiju nego na publiku. Fincher je sa The Social
Network postigao nešto što sam smatrao nemogućim: koristeći
mehaniku procesnog trilera, napravio je zanimljiv film o nečemu tako
dosadnom kao što je istorijat Facebooka. Kako se samo može pokazati
na prirodnom terenu trilera, na adaptaciji krimi-bestsellera kao što
je to Gone Girl Gillian Flynn? Fincher je već radio
adaptacije i prilazio im je na različite načine.
Sa
Gone Girl stvari stoje jednostavno: Gillian Flynn je bila i
ostala alfa i omega projekta, sama je adaptirala svoj literarni
predložak, i to poprilično vešto, i isposlovala je uslov da
reditelj ne sme previše odstupiti od njenog scenarija. David Fincher
ipak nije i ne može biti samo najamna radna snaga, u to se uverila i
Reese Witherspoone, producentkinja filma koja je zajedno sa Foxom
obezbedila prava za ekranizaciju i koja je pucala i na glavnu žensku
ulogu koja je pripala Rosamund Pike. Fincher priču puni vizuelanim i
auditivnim detaljima, baca više svetla na teme koje nisu imale
status primarnih u romanu i uspeva da složi dobar, ako ne i odličan
film koji drži pažnju svih 150 minuta, koliko traje.
Film
počinje i završava se jednom okvirnom, statičnom scenom u kojoj
muškarac u unutrašnjem monologu razmišlja da otvori lobanju ženi
i istraži sadržinu njenog mozga, nadajući se da će otkriti ono
što ona misli, ma koliko za to bile male šanse. Jasno nam je da
ćemo videti nešto intrigantno, relevantno i krvavo.
Prva
priča od mnogih (rekao bih bar pet) tiče se prvih nekoliko dana
otkako je naslovna devojka nestala. Dakle, Nick (Affleck) i Amy
(Pike) su naizgled savršen par, mladi i lepi, žive u velikoj kući
i smeškaju se susedima. Jasno nam je da tu nešto ne štima, ali sa
većinom brakova je tako, kada na petu godišnjicu Nick ode do bara
koji drži zajedno sa sestrom Margo (Coon) i sa njom raspravlja o
pizdariji od poklona za Amy. Margo ne bira reči o bratovoj ženi, a
Nick joj ne kontrira. Jasno nam je da nije samo godišnjica tlaka,
nego je Amy sama po sebi tlaka.
Na
poziv zabrinutog suseda, ipak smo u polu-zabiti Missourija, Nick
odlazi kući i ima šta da vidi, vrata su širom otvorena, nešto
nameštaja je ispremetano, a Amy nema nigde. Ubrzo dolazi policija i
počinje istraga, bez značajnijih rezultata: muž je prvi
osumnjičeni, drugih i nema. Ubrzo se u istragu uključuju i ženini
bogati roditelji, a Nick se sve vreme ponaša suviše srdačno i
pristojno, što se ne uklapa u poželjnu sliku ucveljenog i
zabrinutog muža.
Usput
sa tim dobijamo uvid u dnevnik koji je Amy pisala i koji počinje sa
standardnim hitovima početka srećne veze: upoznavanje u New Yorku,
prvi poljubac, zajednički život, prosidba i brak. Zatim sledi
recesija i gubitak posla, bolest Nickove majke, selidba u Missouri i
krckanje onoga što je ostalo od njenog šteka (njeni roditelji –
psiholozi bezočno su prodavali idealizovanu sliku njenog detinjstva
kroz seriju dečijih knjiga Amazing Amy i još uvek je navode pod tim
blesavim pseudonimom, iako je njihova devojčica jako porasla). Na
koncu slede i ozbiljni bračni problemi i razilaženja.
Situacija
se tu zapetljava, jer paralelno imamo dolazak tabloida koji svoju
priču izmišljaju kako im je zgodno, nimalo ne štedeći Nicka i
Margo, istragu na koju utiče priglupa suseda (Wilson) i istragu u
okviru istrage koja se tiče rituala igre tragova koji je Amy
spremala Nicku za svaku godišnjicu braka. Otkrivamo da je Nick bio
nezadovoljan brakom i da generalno nije bio cvećka, ali je li to
dovoljno da posumnjamo da je ubio ženu.
I
ovo što sam rekao je verovatno previše, pošto radnja odmah od
početka prolazi kroz slalom i gledaočeva perspektiva se menja iz
minuta u minut. Pogledajte film, značiće vam. Triler mehanika
funkcioniše savršeno što se Finchera tiče, on sve vreme drži
napetost na jako visokom nivou, koristeći asocijativnu montažu,
sjajno složene kadrove i sugestivnu muziku Trenta Reznora i Atticusa
Rossa. Nedostataka u internoj logici, što može biti pogubno za
triler, ima tu i tamo, kako film odmiče sve ih je više, ali oni su
nekako nasleđeni iz romana i u krajnjoj liniji su nebitni za film iz
nekoliko razloga.
Prvi
razlog je stilizacija. Gone Girl ima mehaniku trilera, ali je
suština priče psihološka studija Nicka i Amy, izvrnuta u veoma
morbidnu crnu komediju koju i glumci i reditelj izvode krajnje
ozbiljno, ne odajući se nijednog trenutka. Drugi razlog je meta-nivo
na koji nas (pomalo naivno) upozorava detektivka Boney (Dickens) u
jednoj naizgled nevezanoj opasci za Nickov bar. Ficher tu šalje
signale vezane za Verhoevena i Basic Instincts i slične
uvrnute trilere sa nadmudrivanjem između dvoje ljudi (obavezno
para), kao i za De Palmu, Hitchcocka i ostale legende atmosfere i
“suspensa”. Fincher pravilno oboje svojih protagonista koristi
kao nepouzdane naratore i to otvara mogućnost naizmeničnog bacanja
sumnje čas na jedno, čas na drugo. Treći razlog je uloga masovnih
medija i razmatranje kulture “reality” slave u najrazličitijim
oblicima, od knjiga o Amy koje su stvorile nekakav kult oko nje,
preko frikova koji se pojavljuju i slikaju na mestu nesreće,
učestvuju u akcijama potrage i spasavanja ili makar gutaju to na
vestima, do cele industrije tabloidnog novinarstva koje ne izveštava,
nego kroji sliku. U tu svrhu je savršeno pogođen izbor Tylera
Perryja, poznatog trashera koji se svojim serijalom o Madei proslavio
i obogatio, kao “celebrity” advokata koji bira slučajeve ubica
supružnika koji se čine nemogućim na sudu. Kao i ostatak ekipe, on
svoju vrlo ironičnu ulogu igra bez ikakvog namigivanja.
Jedna
od stvari koje su u Gone Girl prilična novina je to što nam
nije toliko stalo do likova, uglavnom su dobili što su zaslužili,
koliko je misterija ovog filma magnetski privlačna. Više od same
misterije u priči, voleli bismo da saznamo medijsku sudbinu naših
likova. Oni su, suprotno svim očekivanjima, antipatični i verovatno
loši ljudi, isfolirani do daske i sa njima je nemoguća
identifikacija. Nick je toliko tupav i samoljubiv da ga treba kazniti
samo zbog toga, a Amy je u najmanju ruku prepotentna i manipulativna,
ukoliko nije baš psihopata u punom zamahu. Advokat ima zamah
filmske zvezde više nego prva postava Boston Legal, svi
skupa. Dve “talk show” novinarke su karikatura te nazovi
profesije, jedna igra na prvu loptu i publici podastire stvarne ili
izmišljene odvratnosti ne razmišljajući o posledicama, dok je
druga klasičan “kerber” koji se sprema da masakrira sagovornika.
Cinična i otrovna Margo i nekako “ljudska” Boney su jedini
likovi za koje možemo imati poštovanja.
Glumci
su dobili težak zadatak sa veoma kompleksnim likovima. Ben Affleck
je apsolutno savršen i ni u jednom trenutku ne odlazi u foliranje,
što potvrđuje tezu da je on umetnik kome je potreban inspirativni
zadatak i lični angažman oko uloge koju igra. Zbog toga je dosta
bolji na polju režije, dok je kao glumac dobijao previše praznih i
besmislenih uloga u koje je ulagao truda taman toliko da pokupi
honorar. Rosamund Pike ima još teži zadatak, pošto je Amy još
kompleksniji lik. To je ostavilo jak utisak na kritiku, ali njena
izvedba varira od scene do scene, od sjaja ne baš do očaja, ali
svakako do nekoliko promašaja. Rosamund Pike naprosto nema dovoljno
iskustva sa velikim ulogama da može napraviti takav raspon kakav se
očekuje za ulogu Amy, pa je ponekad malo drvena. Amy je preveliki
zalogaj za nju.
Ono
što je dobro je činjenica da dvoje glavnih likova i njihovo
nadgornjavanje ni u kom slučaju ne guše epizodiste. Poznati i manje
poznati glumci briljiraju čak i ako imaju scenu ili dve, a Fincher
ih više nego kompetentno vodi kroz sve to. Carrie Coon ima nešto
više vremena na ekranu, pa je kao Margo jedan od “highlighta”
filma, Kim Dickens je više nego solidna, a Patrick Fugit je dosta
porastao od onog momčića u Almost Famous. Izuzetak je Neil
Patrick Harris koji je postao glumac od jedne uloge, uloge kicoša,
koji ne uspeva da dostigne dubinu poremećaja potrebnu za nimalo
zahvalnu ulogu bivšeg ljubavnika koji se mota oko Amy.
Gone
Girl je slojevit film. Ta slojevitost nije zbrljana dinamikom i
stalnim menjanjem fokusa pažnje kod gledalaca, nego je čak i
izraženija. Gone Girl je dokaz da ima autora koji mogu
pročitati materijal sa malo slobode i od toga napraviti dobar filma.
Gone Girl je dokaz da ima još uvek nešto mislećih bića u
Hollywoodu koji su spremni da preuzmu rizik, pa makar samo zbog
postojeće fan baze i poznatih imena vezanih za projekat, pa makar
samo zbog Finchera koga Akademija voli. Gone Girl najavljuje
uzbudljivu sezonu nagrada i ima moju preporuku. Fincher me nije
razočarao.
No comments:
Post a Comment