2014.
scenario
i režija: Eskil Vogt
uloge:
Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Vera Vitali, Marius
Kolbenstvedt
Slepilo
i seksualni fetiši. Slepilo i voajerizam. Ide li to zajedno? Možemo
li tako nešto zamisliti? Kakve su psihičke posledice hendikepa i
nošenja sa istim? Koliko se naš život menja kada ostanemo bez
onoga što nam je prirođeno? Je li odgovor u nejasnim i sve
nejasnijim sećanjima? Je li odgovor u povlačenju u osamu? Možemo
li imaginacijom dokontati ono što ne možemo videti? Možemo li to
nekako drugačije osetiti.
Ingrid
(Petersen) je slepa i to je posledica neimenovane degenerativne
bolesti. Pre toga je radila kao učiteljica, ali kada ju je napustio
vid, povukla se u privatnost svog prijatnog stana na dovoljno viskoj
poziciji da je niko ne vidi. Za najosnovnije operacije, poput kuvanja
čaja ili upravljanja sa mikrovalnom, Ingrid potroši mnogo više
vremena nego ljudi koji vide, i te najosnovnije operacije ne izvede
uvek uspešno. Njeno stanje je relativno novo, ona se još nije
navikla. Vidimo kako se udara, kako zaboravlja koje je intervencije u
prostoru napravila, kako ima modrice po licu i po cevanicama. Moderni
uređaji poput glasovne asistencije na kompjuteru ili čitača boja
joj pomažu, ali ne dovoljno. Ona ne može jednostavno proveriti je
li osedela, na kojim delovima tela je dobila na težini ili pročitati
test za trudnoću.
Ingrid
ne voli da izlazi na ulicu i čini se da u tome ima puno pravo, pošto
joj je orijentacija u stanu još uvek mozgolomka. To posebno nervira
njenog muža (i može se ispostaviti kao veliki problem u budućnosti)
Mortena (Rafaelsen), kojeg ona opisuje kao dosadnog arhitektu.
Međutim, to što ne izlazi iz stana Ingrid ne sprečava da ima bogat
život u unutarnjem svetu.
Morten
je možda dosadan, ali očito da nije dovoljno dosadan da ne bi imao
ljubavnicu ili više njih ili da ne bi lagao da je u teretani, a u
stvari je u bioskopu, ili da ne bi makar tajno visio na nekakvom
chatu. Einar (Kolbenstvedt) je Mortenov prijatelj sa studija,
pornofil i voajer, ali ne i klasičan seksualni perverznjak ili
nekakav prestupnik. On je jednostavno stidljiv muškarac koji ceo
život pati od anksioze. Einar kroz prozor svog stana gleda na svoju
lepuškastu susedu Elin (Vitali). Ona je Šveđanka, razvedena, majka
jednog deteta koja deli starateljstvo sa svojim bivšim mužem i to
od nje čini nekakvog zarobljenika norveškog društva. Ona nema neko
akademsko zvanje, nema dobar posao, nema svoje prijatelje koji su
tamo daleko i veći deo svog života provodi usamljena. Šta se
dešava kad Elin počne da se preko interneta petlja sa jednako
Mortenom koji gubi kontakt sa svojom slepom ženom? Šta kad i Elin
iznenada oslepi?
Blind
izgleda kao narativni haos, ali je trip pod punom kontrolom. Mi
zapravo znamo šta vidimo, ali blagog pojma nemamo šta se dešava.
Jesmo li slepi? Zbunjeni? Čiju perspektivu posmatramo? Je li to
realno ili je plod nečije mašte? Šta od toga je život, a šta
san? Zašto se iste scene i isti kadrovi ponavljaju, jedan za drugim
kao varijacije na temu? Zašto je Elinino dete čas muško, čas
žensko. Otkud tolike nekonzistentnosti u Mortenovim i Einarovim
postupcima? Ključ za sve to nam je dat odmah na početku, u uvodnoj
Ingridinoj naraciji, a autor Eskil Vogt nas sve vreme podseća kroz
film. To nije ni naročito bitno, jer je trip zanimljiv, i vizuelno i
na emotivnom planu, pa nam ne smeta to što ne znamo gde se nalazimo.
U tom smislu, Mortenov monolog pred kraj filma deluje kao nepotrebno
objašnjavanje.
Mi
zaista možemo uživati gledajući glumce kako boje svoje kompleksne,
iako verovatno imaginarne likove. Osećamo ljudskost i živost u
njima. U nekom drugom filmu, Einar bi bio karikatura, ali ovde nam ga
je žao kao što bi nam bilo žao nekog našeg školskog druga koji
nikad nije imao devojku zato što nema hrabrosti da ijednoj priđe. U
nekom drugom filmu bi Morten bio svinja koja se sprema da ostavi
slepu ženu ili makar samo frustrirani karijerista kojem je slepa
žena samo teret. Ne i ovde. Ovde ga možemo razumeti. Elin bi
verovatno bila ili brakolomka ili očajnica, ali ovde je
višedimenzionalna.
Posebnu
pohvalu zaslužuje Ellen Dorrit Petersen u ulozi Ingrid. Zaista je
teško portretirati osobu sa hendikepom kao kompletno ljudsko i
seksualno biće. Zaista je teško preneti samo unutrašnji svet jedne
takve osobe. Ona nijednom ne klizi u karikaturalnost niti u patetiku.
Treba hrabrosti napisati takav lik, a treba hrabrosti i odigrati ga.
Osobe sa hendikepom, čak i u filmovima na škakljive teme, poput
Sessions (2012), uvek gledamo iz neke socijalne perspektive,
čak i njihov seksualni život gledamo kroz prizmu socijalnih normi i
očekivanja. Ingrid je lepotica sa živim seksualnim fantazijama
upitne ostvarivosti i Petersenova je igra baš tako, hrabro, direktno
i bez trunke blama i neprijatnosti.
Eskil
Vogt je publici poznat kao scenarista za socijalne i ljudske drame
Joachima Triera, Reprise (2006) i Oslo, 31. August
(2011), a Blind mu je rediteljski prvenac kojeg Trier potpisuje kao
producent. Vogtova mašta i odlazak u unutrašnji svet još su
izraženiji nego u Trierovim filmovima, ali moguće je da je to
uslovljeno tematikom. Vogt ima osećaja za svoje likove, neki od
režijskih postupaka su potpuno pravilni, kao što su i citati
Adaptation. Spike Jonzeja i Andy Kaufamana, Hitchcocka, De
Palme (voajerizam) i Godarda (ulice), uz, naravno, neizbežnog
Bergmana (pre svega Persona). Vogt već radi sa Trierom na
sledećem projektu Louder Than Bombs i mogu reći da ga sa
nestripljenjem čekam.
Blind
je jedan od retkih filmova koji je igrao (i skupio nagrade) na
Sundance festivalu i u Berlinu. Ova dva festivala nisu mnogo slični,
skoro da je jedina sličnost među njima kalendarska bliskost. Malo
filmova je to postiglo. Za Blind je potpuno jasno zašto: ovo
je jedan legitiman umetnički film koji ima i stila i supstance i
nije tupljavina. Preporuka filmofilima.
No comments:
Post a Comment