2014.
scenario
i režija: Viktor Johansson (prema svojoj knjizi The Dark Spot)
uloge:
ensemble cast
Gottsunda
je blokovsko naselje u predgrađu Uppsale, dakle u Švedskoj.
Tamošnje stanovništvo je uglavnom socijalna kategorija i u
polovičnom broju slučajeva radi se o imigrantima. Međurasnih i
međunacionalnih tenzija tamo uglavnom nema, siromaštvo i
besperspektivnost su teme broj 1 što među odraslima, što među
decom i omladinom. Jedna od stvari koje su tipične za Gottsundu, a
deluju nezamislivo u kontekstu Švedske su česti nestanci struje,
nadajmo se zbog loših instalacija i lošeg projektovanja mreže, a
ne zbog sistemskog zanemarivanja najsiromašnijih.
U
takvim okolnostima bujaju razne sub-kulturne i kontra-kulturne
tendencije. Klinci imaju previše vremena, uglavnom su stalno na
ulici, van kontrole odraslih. Viktor Johansson je prvo došao na
ideju da tamo organizuje radionice i seanse na kojima bi mladi
Gottsunde govorili o svom životu, svojim temama, nadama, strahovima,
slobodnom vremenu. Njegova istraživanja i ispitivanja su prvo
objavljena u knjizi The Dark Spot, koja je kasnije pretočena
u film Under Gottsunda. Film je imao uspešnu DVD premijeru u
Švedskoj, visoko se rangira na top-listama video izdanja, a od
decembra biće dostupan svuda u svetu preko VOD servisa.
U
pitanju je, dakle, pre svega socijalna priča, ali nemojte očekivati
nekakve mračne tajne iz prošlosti skandinavske socijal-demokratije,
poput seksualnih sklonosti Olofa Palmea (Call Girl) ili nikad
pokajanih nacista i sumnjivih igara sa obaveštajnim službama
(Millenium trilogija). Problemi Gottsunde su stalni, nerešivi
i svakodnevni i pokazuju naličje sistema, ono što nećete pročitati
u brošurama i ekonomskim izveštajima. Stoga ne očekujte ni nekakvo
poentiranje ili demonstraciju stava. Johansson se trudi, i u velikoj
meri uspeva, da svakodnevni život tog svojevrsnog geta prikaže iz
blizine, ali bez intervencije i popovanja.
Rezultat
je film koji podseća na radove Harmony Korina (Gummo) i ranog
Gusa Van Santa. Praktično gledamo klince kako provode svoje vreme na
ulici i retko u kućama. Mladu devojku otac Makedonac uči
samoodbrani i samodostatnosti, jer on namerava da se vrati u
Makedoniju, a ne misli da će za nju država išta učiniti. Dve
devojke duvaju lepak i promišljaju kako bi volele da žive pod
zemljom i jedu korenje. Neko stalno pali automobile. Dva momka
razgovaraju o životu potpuno izvan sistema. Mladi Afrikanac baca
pseudo-mudre rime na engleskom. Grupa momaka i devojaka u “military”
odeći trenira sistemu, rusku vojnu borilačku veštinu. Tamnopute
devojke vežbaju plesne koreografije. Mladi Palestinci izrađuju
praćke i planiraju da napadnu policiju, vatrogasce i hitnu pomoć.
Zabrinjavajuće je to što ne vidimo da ta deca idu u nekakve škole,
ali možda su svi na raspustu...
Narativne
linije skoro da i nema, mi ćemo gledati jedan prizor za drugim.
Nejasna ostaje granica između dokumentarca i igranog filma, glumci
su neprofesionalni, likovi najčešće bezimeni i pitanje je koliko
oni igraju uloge, a koliko ponovo oživljavaju svoja lična iskustva.
Zato i nisam navodio imena, nće biti od značaja publici. Jasno se
vidi umetnički postupak kroz veoma sugestivnu fotografiju (smena
krupnih i širokih kadrova) i montažu, obe potpisuje sam Johansson,
kao i kroz originalnu muziku Andean Runnera koja je egzotična,
hipnotiča i meditativna.
Pored
formata koji će najširoj publici biti u najmanju ruku zbunjujući i
neprivlačan (nema svako živaca za filmove bez radnje), problem u
globalnoj distribuciji može predstavljati i izuzetna lokalnost
priče. Nama sa strane teško je razumeti specifičnosti Gottsunde,
pošto ona nije ni arhetipski američki geto iz filmova, a ni samo
još jedna siromašna četvrt. Možda bi se mogla povući paralela
između nje i ljubljanskih Fužina, blokovskog naselja sa velikim
procentom ex-yu stanovništva ne baš sjajnog materijalnog stanja,
ali Gottsunda je ekstremniji primer, u ekstremnijoj disproporciji sa
švedskim prosekom.
Konačno,
film je i dovoljno zanimljiv i vizuelno intrgigantan i funkcioniše
kao “mood piece” da ga je moguće pogledati. Verovatno sa nama
neće komunicirati kao sa domaćom publikom, ali to je manje bitno.
Treba samo imati u vidu da svaki sistem ima ljude koji kroz njega
propadnu, a svaka država, nažalost, ima svoje kolonije siromašnih.
No comments:
Post a Comment