2013.
režija: Zrinko
Ogresta
scenario: Lada
Kaštelan (prema svojoj drami 2:20)
uloge: Jelena
Miholjević, Bojan Navojec, Polona Juh, Ksenija Pajić, Ksenija
Marinković, Luka Petrušić, Jasna Bilušić, Vladimir Jurc
U hrvatskoj
kinematografiji već nekoliko godina tinja svetonazorski sukob između
repertoarskih filmova i umetničkih. Jedni iza sebe imaju brojke,
kakve takve, iako, zanimljivo, hrvatska publika izbegava domaće
filmove generalno. Drugi iza sebe imaju nagrade nekih žirija i
pozitivne kritike u novinama. Jedni su populistički i prvoloptaški,
drugi umetnički, zatvoreni i nekomunikativni. Povremeno se pojavi
poneki film koji je iznad tog sukoba, relativno cenjen i kod kritike
i kod publike, ali to je retkost. Projekcije nisu takav film,
one su primer eksperimenta koji čak i nema naročite pretenzije na
publiku. Zapravo, činjenica da sam ih našao na DVD-u u lokalnoj
biblioteci je skoro pa čudo.
Sve vezano za ovaj
film je nesvakidašnje. Radnje gorovo da nema, film je statičan i
dijaloški. Ceo se dešava u jednoj ni po čemu posebnoj podrumskoj
sali (osim što se iz neke susedne dvorane čuje opersko pevanje).
Likovi su uglavnom psihološke struke (psihijatri, terapeuti,
defektolozi, medicinsko osoblje) i učesnici su nekakve grupne
terapije, u biti dugotrajne edukacije iz oblasti integrativne
terapije (nekakav new age, prodavanje magle i sve u svemu kurčeva
rabota). Neki od njih su tu zato što žarko žele, dok drugi samo
žele potvrdu o stručnom usavršavanju. Saznajemo da terapija traje
već neko vreme po ustaljenom programu.
Likovi su razni.
Simona (Miholjević) je psihijatrica koja sve posmatra kroz prizmu
svojih odnosa sa ocem. Bojan (Navojec) je defektolog, alkoholičar sa
stvarnim ili izmišljenim PTSP-om, paranoidnim ispadima i lagano
nacionalističkim težnjama maskiranim u arogantni i zajedljivi
zagrebački humor. Njih dvoje i imaju kakvu-takvu karakterizaciju. Od
ostalih, tu je barem jedan lik viška o kojem saznajemo minimalno i
još jedan o kome saznajemo ponešto, ali se na ovoj seansi ne
pojavljuje. Tu je i organizatorka / sekretarica / prevoditeljica
Nataša (Juh), jedna bogatašica, supruga uticajnog kardiologa
(Pajić), dvoje predstavnika “radničke klase”, doktorica u
državnoj bolnici koja govori loš engleski (Marinković) i gay
prosvetni radnik koji figurira kao njen i ne samo njen paž
(Petrušić). Poslednja se pojavljuje kanadska starleta hrvatskog
porekla koja uživa da priča o sebi (Bilušić). Terapiju vodi
cenjeni američki psihijatar i naučnik (Jurc), ali ni njegova
reputacija na globalnom nivou nije baš neka i za očekivati je da ga
razotkriju kao šarlatana ili prodavca magle. Jasno je da među njima
postoje sukobi od ranije, nešto od toga i saznajemo u dijalogu, ali
Projekcije se bavi jednom neprekinutom seansom, bez odlaska u
prošlost.
Sto će reći,
koncept u maniru klasičnog teatra, ljudi u prostoriji i udri u
priču. Ono što je zanimljivo i eksperimentalno je realizacija. Do
pred kraj filma imamo samo subjektivne kadrove (pogled iz perspektive
nekog od učesnika) prekinute jedino statičnim kadrovima nadzorne
kamere. Imamo i onu klasičnu altmanovsku foru da pričaju svi u
glas. Na samom kraju filma se subjektivni kadrovi napuštaju, pa
imamo klasičnu kadar-sekvencu sa kamerom iz ruke.
Problem je u
realizaciji te ideje. Odnosno, subjektivni kadrovi kao takvi
ograničavaju režiju na prost izbor čiji će pogled kamera pratiti
u datom trenutku. Uglavnom je to pogled govornika, ali to nije čvrsto
pravilo, slučajno ćemo videti i nekog kako govori, ponekad. Drugo,
ti kadrovi su malo suviše ravni, pravilni i upeglani, kao da
posmatrač drveno pilji u situaciju. Kretnje su retke, treptanja ili
naginjanja pogleda kao da nema. Problem je i u tome što ovaj pristup
iziskuje zanimljivije likove i njihovu detaljniju karakterizaciju,
ali scenario ne ide duboko čak ni u govorkanja jednih likova o
drugima, što bi ovde bilo najelegantnije rešenje, a opet verno
eksperimentu. Glumci su na visini zadatka, ali slaba je to uteha. Osnovni problem je, pak, što je ovo film ni o čemu,
bez radnje, teme ili stava. Na sreću ne traje dugo.
Zrinko Ogresta je
autor sa puno kreativne energije. U svom prvencu Fragmenti
(1991) snimljenom za bioskope, ali u nedoba se poigravao sa
izlomljenom strukturom priče pre nego što je Tarantino postavio
standarde u tom domenu. Crvena prašina (1999) je bio prvi
hrvatski film koji je o ratu govorio na drugačiji način od
uvreženog pristupa i koji je rat posmatrao iz perspektive zagrebačke
periferije i prekompozicije bogatstva, te jedan od prvih hrvatskih
filmova prikazanih u srpskim bioskopima. Pohvalno je da mu je do
eksperimenta čak i duboko u šestoj deceniji života. Samo što ovaj
eksperiment zvani Projekcije nije najuspeliji ni
najkomunikativniji.
No comments:
Post a Comment