2012.
autori:
Joshua Oppenheimer, Christine Cynn, jedan indonežanski autor koji je
želeo ostati anoniman
Možda
ne znate, ali pre nekoliko godina je objavljena rang-lista
najkleptokratskijih režima na svetu prema količini novca otuđenog
od građana svoje zemlje. Zločinački režim Slobodana Miloševića
je zauzeo visoko peto mesto, a neprikosnoveni prvak je bio Suhartov
režim u Indoneziji koji je za vreme svoje tridesetogodišnje (i
nešto sitno preko) vladavine samo diktatoru i njegovoj najužoj
familiji doneo korist od više milijardi dolara. O Indoneziji i
Suhartu se ne kod nas ne govori i ne zan puno, osim da je u pitanju
bila neka vrsta vojne diktature (podržana od strane Zapada, pre
svega Amerike) i da je započeo sa svrgavanjem prethodnog,
pro-levičarskog (više nesvrstanog) režima koji je počeo da se
njuši sa komunistima. Saznanja o sudbini komunista, pravih ili
oklevetanih, i njihovih simpatizera, takođe pravih ili oklevetanih,
mojoj generaciji nisu bila dostupna, mada verujem da se u onovremenoj
Jugoslaviji ('65/6) o tome ipak pisalo. Bilo kako bilo, po zvaničnim
podacima, za godinu dana, koliko su masakri trajali, ubijeno je više
od milion ljudi (možda i više od dva miliona). Zajedno sa
komunistima, nastradali su i sindikalisti i kritički nastrojeni
intelektualci, kao i etnički Kinezi koji su vekovima živeli u
Indoneziji.
The
Act of Killing Joshue Oppenheimera i njegovih saradnika se bavi
upravo tim masakrima. Ali ovo nije dokumentarac kao svaki drugi, gde
ljudi, sa jedne ili druge strane, a često sa obe, sede u stolicama i
govore u kameru. Ovo je nešto mnogo apsurdnije i nadrealnije. Prvo,
dokumentarac je kritički nastrojen (normalno, Oppenheimer nije
bolesnik), ali je suptilan i ispričan je iz vizure ubica, a ne
žrtava. Da zez bude veći, ubice za svoja dela nimalo ne kaju i
nimalo ne žale, nema čak ni one jalove racionalizacije tipa “samo
sam sledio naređenja” ili “takvo vreme bilo, šta da se radi”.
Oni su na svoje delo ponosni. Čak toliko ponosni da su nekolicina
njih, svakako lokalnog i provincijalnog nivoa (mesto radnje je
udaljena provincija Severna Sumatra), spremni da odigraju odabrane
scene sa svojih ubilačkih pohoda.
I tu
kreće nadrealizam. Glavni u tom “projektu” je Anwar Kongo, sada
simpatični starčić, a nekada gangster, pripadnik paravojske i
krvnik odgovoran za smrt najmanje hiljadu ljudi (po svom priznanju).
On će za potrebe filma upotrebiti svog gangsterskog doglavnika
Hermana Kota, veselog debeljka koji ima sklonost ka presvlačenju u
žensku odeću (između ostalog) i igranju raznih uloga i još neke
svoje kolege, susede i prijatelje. Treba imati u vidu da niko od
umešanih u zločine nije odgovarao čak ni posle promene režima
krajem 90-ih godina, da se niko ne kaje, da se noćne more i PTSP
tumače kao znaci “slabog uma” i da ti ljudi žive uglavnom mirne
i udobne živote, neki daleko od očiju javnosti, a neki su i dalje
veoma bliski državnom aparatu.
Anwar,
Herman i društvo imaju punu “autorsku” slobodu da svoje “scene”
postave kako god žele. Anwar je bivši tapkaroš ispred bioskopa i
još uvek zagriženi filmofil, koga je levičarska vlada smanjivanjem
kvote za hollywoodske filmove “naterala” u paramilitarce.
Naravno, na njega su presudno uticali filmovi, ratni, gangsterski,
Elvisovi mjuzikli. On je kicoš bio i ostao, a kako je elegantan i
pedantan bio u oblačenju, takav je bio i u ubijanju: davljenje žicom
je brže, efikasnije, elegantnije i čistije nego mlaćenje motkom do
smrti ili klanje. O svemu tome priča otvoreno, čak i sa
nostalgijom. Njemu je stil u filmu mnogo važniji od supstance i
odnosa prema njoj, pa će tako određene scene postaviti kao western,
mafijaški ili ratni film, pa čak i mjuzikl.
Anwar
će možda shvatiti da to što je radio nije bilo ni pristojno ni
moralno, pa čak ni ljudski, ponajpre zbog “uloge” reditelja i
glavne zvezde u teatru ubijanja. U retkim trenucima gde The Act of
Killing pada (na samom kraju) čak će dobiti i poneku moralnu
packu od inače uzdržanog Oppenheimera. Njegovi saborci do te
spoznaje neće doći. Herman je suviše uživljen u zabavu snimanja
filma, novinar sa ponosom ističe da je po narudžbini pisao
bljuvotine, potkazivao ljude i naručivao ubistva, jedan drugi
pripadnik paravojske kaže da mu se živo jebe za demokratiju i
ljudska prava, Ženevsku Konvenciju i Haag. Uostalom, tamo bi stekao
još više popularnosti, a i istoriju piše pobednik, pa je tako i
Bushu prošao Guantanamo.
Možda
je Joshua Oppenheimer došao u Indoneziju da snimi klasičan
levičarski dokumentarac The Globalization Tapes (2003) o
uticaju modernog, globalnog kapitalizma na obične radnike. Taj
dokumentarac dostupan je na videu. Kada se upoznao sa krvavom
istorijom Indonezije, kao i sa preovlađujućim načinom života,
razmišljanja, pa i etičkim normama, uspeo je da skupi sredstva i
okupi ekipu za The Act of Killing. Velika imena dokumentarnog
filma, Werner Herzog i Errol Morris ovde potpisuju produkciju. The
Act of Killing je nešto više od dokumentarca, više od filma,
više od apsurda i nadrealizma, više od studije karaktera i etike,
više od psihologije zla. Može se reći da prodire u ljudsku
suštinu.
Ostavite
za sobom nadu da je ovo jedan klasičan anti-zapadni i anti-američki
traktat. Da, jasno se pominje na početku da su Zapad i Amerika
podržali Suhartov vojni puč. Naracija je prisutna preko kartica
koje su kratke i faktografske. The Act of Killing se zapravo
ne bavi kontekstom, Amerikom i komunistima, pa zapravo ni Hollywoodom
koji je poslužio kao inspiracija za stil koji su gangsteri i
paravojska kopirali. Prvo što ga odvaja ot toga je tretman
protagonista. Oni najčešće nisu monstrumi sami po sebi, Anwar bi u
nekoj drugoj situaciji bio slika i prilika simpatičnog i dobrog
čoveka, možda nekog benignog muljatora. Iz toga se da zaključiti
da je on produkt jednog sistema u koji je rođen, sistema koji je
postojao pre puča, pre dekolonizacije, možda čak i pre dolazaka
kolonijalnih gospodara Holanđana. To je jedan primitivan, divljački
sistem zasnovan na poslušnosti, korupciji i sujeverju. Mnogi
anti-mainstream autori i antiglobalistički govnojedi često upadaju
u zamku da pokazuju simpatije za divljaštvo kao jedinu iskrenu i
nepatvorenu kontru dekadenciji civilizacije. Oppenheimer je tu
pametniji.
Stoge
je The Act of Killing i film o Indoneziji, ali ne samo o
Indoneziji. Postoje neke norme u kojima ovakav apsurd ne bi bio
moguć. Negde drugde, gde možda ljudi imaju iste divljačke,
atavističke porive, ipak vladaju neke civilizacijske norme i makar
je foliranje obavezno. Pravila i kada se zaobilaze, zaobilaze se na
jedan drugi način, pritisak je mekši. Ona scena u televizijskom
studiju ne bi bila moguća, umesto ponosa, pristojnost bi nalagala
ćutanje. Izgleda da su to u filmu donekle shvatili jedino viši
politički funkcioneri koji se pomalo i ograđuju ili makar idu na
“downplay” pokolja.
Pokušajte
napraviti misaoni eksperiment. Zemlja je Jugoslavija, godina je 1948.
Tito je upravo rekao “ne” Staljinu i priklonio se Zapadu. Režim
je komunistički, formalno, mada suštinski se prema saveznicima
ponaša kao kooperativna prijateljska diktatura. Nešto
nacionalističke i nacional-komunističke (Hebrang, Krcun) opozicije
stradalo je ranije, na programu je obračun sa staljinistima i
rusofilima. Da, Goli Otok je bio brutalan, ali ljudi su se sa njega
ipak vraćali živi.
Misaoni
eksperiment broj 2. Istočna Afrika 90-ih godina, uglavnom Ruanda.
Nakon viševekovnih čarki u kojima je zemljoradničko “stacionarno”
pleme Hutu izvlačilo deblji kraj, oni su rešili da se, do zuba
naoružani, obračunaju sa rivalskim, nomadsko-stočarskim plemenom
Tutsi koje ih je ugnjetavalo. Rezultat je bio masakr četvrtine
stanovništva države u roku od nekoliko meseci, žrtve su plaćale
da budu ubijene metkom, a ne mrcvarene mačetama. Brojke su dosta
bliske onima u Indoneziji.
Priznajem
da sam skoro godinu dana odlagao sa gledanjem ovog filma. Ne zato što
sam sumnjao da će biti loš, mislim da mu je Oscar izmakao samo zbog
političnosti koja nije bila bliska nekim od članova Akademije.
Naprosto sam imao osećaj da će biti težak i mučan za gledanje. I
to stoji, crn je kao noć i beznadežan. Međutim, u celom tom
apsurdu, nadrealnosti i košmarnosti je beskrajno duhovit, toliko da
ne znam da li bih se smejao glasno ili progutao sopstvenu šaku. The
Act of Killing je nešto zaista posebno. Jedva čekam “nastavak”
The Look of Silence.
No comments:
Post a Comment