2014.
režija:
Gabe Ibanez
scenario:
Gabe Ibanez, Igor Legarreta, Javier Sanchez Donate
uloge:
Antonio Banderas, Dylan McDermott, Robert Foster, Tim McInnerny,
Melanie Griffith, Brigitte Hjort Sorensen, Javier Bardem (glas)
Koji
se vrag dešava sa Banderasom? Nekada je bio uspešan glumac koji
mlati hollywoodsku lovu uprkos svim svojim nedostacima: lošem
engleskom i osrednjoj do lošoj glumi. Pa ipak, bio je zgodan frajer
(na onaj divlji, primitivni način) i ženska publika ga je volela na
isti način na koji žene fantaziraju o latino-ljubavniku koji u kuću
dolazi kao majstor ili kao vrtlar. Iz priloženog (odnosno iz reklame
za žvake) se da videti da ga godine nisu poštedele, izgled mu se
srozao, ali integritet nije dobio, pa su i značajne uloge krenule da
ga preskaču. Sada se može reći da mu je vrhunac karijere kada
zaigra kod Almodovara (koji se i sam potrošio sa svojim farsama) ili
kad ubode ulogu visokog, tamnog stranca u romantičnoj komediji, a
svakako kad se utali sa Stalloneom za epizodu u The Expendables
ili sa Rodriguezom za epizodu u Machette filmovima.
Automata,
špansko-bugarska koprodukcija i pokušaj jeftinije verzije
Europacorp trasha, je film zamišljen kao nešto što će ponovo
pokrenuti njegovu karijeru, kao što su Bessonove akcijade oživele
karijere akcionih i trilerskih zvezda iz 90-ih. Nemojmo se
zavaravati, Banderas nije Neeson, a Ibanez nije Besson, tako da je
Automata poprilično nespektakularan film sa možda nekoliko
solidnih ideja, jednim ili dva solidna tehnička rešenja, ali i sa
gomilom kontradikcija koje ga potapaju možda i pre nego što počne.
A
svašta je natrpano unutra. Imamo urbane noir panorame i slike
urbanog propadanja iz Blade Runnera, a imamo i robote. Ti
roboti, doduše, ne izgledaju kao androidi koji sanjaju električne
ovce nego kao skice iz prastarih slikovnica. Imamo postapokaliptičnu
pustinju kao iz Mad Maxa, koja je pritom i ozračena. Imamo
zaplet koji u prvom delu malo podseća na noir, malo na korporativni
triler u koji je umetnut i zametak satire ili farse sa robotiziranim
kuplerajem. Imamo i naraciju preko kartica koja nam objašnjava
“setting” apokalipse uz zastrašujuće slike Sunčevih oluja.
Imamo i sveprisutni soundtrack.
Sve
to imamo u prvom, kraćem i napetijem delu. Banderas je agent
osiguranja koji istražuje da li su roboti kršili protokole
funkcionisanja. On ima trudnu ženu (Sorensen) i mašta o odlasku na
more jer mu je dosta sranja. McDermott je sumnjivi pandur koji ima
nešto protiv robota. Foster i McInnerny su Banderasovi šefovi koji
ga šalju na zadatak da ispita da li neko petlja sa robotima i
nadograđuje ih. Melanie Griffith je naučnica koja pravi
robote-prostitutke.
Priča
od neujednačene i blesave postaje otvoreno dosadna kada se iz grada
istraga preseli u pustinju. Tu nemamo ništa osim pseudo-naučnih
naklapanja i neveštih moralnih dilema, a mehanika postaje
proizvoljna sa gomilom postupaka bez ikakve naznake motivacije.
Automata onda postaje jedno iznimno neprijatno filmsko iskustvo koje
me je na momente bacalo na ivicu sna.
Moram
priznati da je apokaliptični “setting” relativno pristojno
osmišljen, iako ne do kraja i opterećen je oprečnim motivima iz
drugih filmova. Triler-priča počinje solidno i nudi nešto
intrigantno. Kosmološko otkriće dolazi u pravo vreme i relativno je
lepo izvedeno, ali nije ni izbliza naplaćeno kako treba. Detalj sa
retro robotima umesto CGI izdrkavanja je simpatičan i u skladu sa
postavkom priče.
Međutim,
loših rešenja je više nego pristojnih. Banderas nije kalibar za
ulogu noir lika koji nosi teret sveta na svojim leđima, a skoro
nikakva karakterizacija tu samo odmaže. Lik njegove žene je
uglavnom nepotreban, osim u jednoj promašenoj sceni. Glasovi Javiera
Bardema i Melanie Griffith su zamaskirani jeftinim “robo-voice”
efektima i stoga nepotrebni, pošto bi to mogli uraditi mnogo
jeftiniji glasovni glumci ili govorni automati. Melanie Griffith ima
i “telesnu” ulogu, istina kratku, ali pokazuje kako na planu
fizičkog izgleda propala ili je uništena serijom operacija.
Možda
je Automatu mogoće gledati kao nekakvu alegoriju, na kraju
krajeva to je najjednostavnije objašnjenje. Meni je alegorija tu
pobegla. Možda autorova beskrajna logika prevazilazi moj smrtni
intelekt, ali rekao bih da je reč o nečemu drugom. Automata
je samo pretenciozan i nevešt film.
No comments:
Post a Comment