2014.
scenario
i režija: Gregg Araki (po romanu Laure Kasischke)
uloge:
Shailene Woodley, Eva Green, Christopher Meloni, Thomas Jane, Angela
Bassett, Sheryl Lee, Shiloh Fernandez
Gregg
Araki je oduvek važio za provokativnog autora. Osamdesetih je
privukao pažnju pravih ljudi i pravih festivala. Devedesetih je
uspešno provocirao publiku i kritiku sa skoro svim svojim filmovima
seksualne tematike (pre svega Teenage Apocalypse trilogijom:
Totally Fucked Up, Doom Generation i Neverland)
u kojima nije štedeo trenutno stanje američkog društva. U prvoj
dekadi novog milenijuma snimao je nešto proređenijim tempom i
njegovi filmovi nisu više bili “vruća roba”, ali su svejedno
uglavnom bili kvalitetni. Mysterious Skin (2004) mu je po
mišljenju relevantne kritike najzrelije delo, a jedino je Smiley
Face, klasična stoner komedija, štrčao u njegovoj
filmografiji. Sa najnovijim filmom, White Bird in a Blizzard
je po prvi put promašio, a da toga nije ni svestan. Mnogo toga u
filmu ne štima.
Ne
može se reći da tematika (jedna od, recimo) nije nešto što je
blisko Arakiju. U pitanju je odrastanje (a naročito seksualno
buđenje) tinejdžerke koja se, ako je verovati scenariju i izvornom
materijalu, od ružnog pačeta pretvorila u labuda. Na tom planu,
film se još i najbolje drži, iako nas Shailene Woodley u ulozi Kat
ne uspeva uveriti da je ikada bila ružno pače. Kao lepi beli labud
je sasvim uverljiva: zgodna je i toga svesna, baš kao što je i
bistra i toga svesna. Ona i njena ležernost su razlog da se film
ipak pogleda.
Sama
priča o odrastanju nije ni naročito nova ni šokantna (iako ima
dosta golotinje, ipak iza filma stoji produkcijska kompanija Wild
Bunch) , ali sama po sebi nije naročito problematična. Ona
odrasta u predgrađu, sa šonjavim ocem (Meloni) i majkom – očajnom
domaćicom (Green), jebe se sa bilmezom od prvog suseda (Fernandez),
ali je jasno da ga je prerasla i da joj za nove avanture treba frajer
sa više iskustva i integriteta. Naći će ga u četrdesetogodišnjem
detektivu – ošljaru (Jane), koji dolazi iz jedne druge, mnogo
problematičnije priče u filmu.
U
pitanju je triler zaplet koji se sprema da se zahukta kroz ceo film,
da bi na kraju bio raspleten najjednostavnijim rešenjem. Naime,
majka naše junakinje je jednog dana nestala bez traga. Ponašala se
čudno pre toga, brak je bio dosta hladan i problematičan, jedan od
onih tipičnih brakova bez strasti, verovatno i bez ljubavi. U svakom
slučaju, ona je nestala, pobegla, ubila se ili naletela na nekakvu
nevolju kojoj nije dorasla. Naša Kat o tome ne brine baš preterano,
ima ona svojih briga, zašto bi ulazila u glavu očajne domaćice, pa
makar to bila njena majka.
Što
nas dovodi do trećeg i ubedljivo najslabije izvedenog aspekta ovog
filma: satire života u tipičnom američkom predgrađu. To smo
videli već, Sam Mendes je izgradio karijeru na takvom portretu
predgrađa koje izaziva dosadu i materijalizam kod svojih stanovnika
i kao takvo je uzrok svakog zla. American Beuty je tipičan
film te vrste, simpatičan je i može delovati mudro površnim
gledaocima, ali vidi se da ispod svega toga stoji jedan veliki
“fake”. Takvi štosevi prolaze jednom u životu, Araki se zeznuo
što se upustio u kloniranje Mendesovog pristupa uz minimalne
varijacije na temu, sve od reda pogrešne.
Prvo,
vreme radnje je kraj 80-ih, ali se likovi ponašaju kao da su u
pitanju brutalne 50-te, one iz (takođe Mendesovog filma)
Revolutionary Road. To samo po sebi ne bi smetalo, možda bi
čak bilo efektno u smislu najjeftinije feminističke priče o ženi
u okovima kuće čija se sudbina ne menja, bla bla, ali ovde to
narušava svaku logiku u priči. U to doba žene – domaćice su
imale mali milion načina da troše novac i ubijaju vreme, imale su
joge i fitnesse (sa sve Jane Fondom kao ikonom zdravog života i
vežbanja), seksualna revolucija više nije bila tako revolucionarna,
pa su mogle da imaju i ljubavnike, pa čak ni razvod više nije bio
takav taboo, čak ni kod najzagriženijih katolika. Hoću reći,
domaćica iz 80-ih ne bi pobegla, čak ni da lovi neke tripove, ona
bi se muškarcu osvetila na jedan ili drugi način. Sve deluje
karikaturalno, kičasto i besmisleno.
Drugi
problem koji bode oči je jedan ogroman propust u castingu. Eva Green
je samo desetak godina starija od Shailene Woodley i ni uz svu šminku
ovog sveta ne prolazi kao njena majka. Dalje, Evi Green ne stoje
uloge pasivnih, potrošenih i isušenih žena koje padaju u očaj.
Eve Green je idealna femme fatale, ne samo lepotica nego i
preduzimljiva žena. Na koncu, njena sofistikacija i evropski šmek
je ne čine dobrim izborom za ulogu praznoglave domaćice iz
generičkog američkog predgrađa. Možda je ulogu prihvatila zbog
izazova, možda zato što je svesna da ne može puno birati (da se ne
lažemo, ona je bolja ženska nego što je glumica), možda iz nekog
drugog razloga. U svakom slučaju, eksperiment se ovde pokazao kao
neuspešan.
White
Bird in a Blizzard je frustrirajući film. Frustriraju me silna
otrcana rešenja, naivni poetski realizam snova, naracija koja se pretvara u
dijalog i jeftina simbolika posvuda. Frustrira me i što moram da
postavljam pitanje šta je autor hteo reći. Ali pre svega me
frustrira što se u ovom filmu skrivaju barem tri solidna koja guše
jedan drugog. Možda je problem u izvornom romanu, možda u
preambicioznoj adaptaciji. A možda Gregg Araki po prvi put zaista
nema šta da kaže.
No comments:
Post a Comment