2014.
režija:
Abel Ferrara
scenario:
Abel Ferrara, Christ Zois
uloge:
Gerard Depardieu, Jacqueline Bisset
Abel
Ferrara je raznovrstan i zanimljiv autor kome je uvek više bilo
stalo do autorske slobode nego do komercijalnog uspeha, hollywoodske
slave i popularnosti. Formiran kao nezavisni autor u sumrak Novog
Hollywooda, Ferrara je snimio veliki broj filmova na najrazličitije
teme, od uvrnutih komedija, preko mafije, katoličkog misticizma i
vampirizma, do opskurnih horora i SF filmova. Ove jeseni imamo
priliku da pogledamo dva njegova filma, oba biografska (na neki
način) koji su imali premijere na letnjim festivalim. U iščekivanju
široj publici interesantnijeg Pasolinija, imamo sreću da se
u internet distribuciji već pojavio Welcome to New York koji
se bavi aferom Dominic Strauss-Khan.
U
principu znamo o čemu se tu radilo, ali hajde da ponovimo, ipak ima
ljudi koji se ne pačaju u politiku ili ne slušaju vesti.
Strauss-Khan je uhapšen pod optužbom da je seksualno napastvovao
(ili čak silovao) sobaricu Nafissatou Diallo u svojoj hotelskoj
sobi. Optužbe su isplivale na videlo u nezgodnom trenutku (i zbog
toga se mogu smatrati “kuhinjom”) za Strauss-Khana, baš u toku
njegove predsedničke kampanje, baš kao što su povučene uz blesavo
objašnjenje baš kada se Strauss-Khan povukao iz kampanje i podneo
ostavku na mesto direktora IMF-a, a civilna tužba je poravnana
daleko od očiju javnosti.
Ovaj
slučaj nas uči dve stvari. Prva je da se u današnje vreme za svaki
kurac viče “SILOVANJE!!!”, čak i kad je taj kurac starački,
mlitav i generalno bezopasan. Gde su ona vremena kada su se visprene
žene smejale manijacima – presretačima u mantilima? Takva je
valjda moda. Kao što je moda da se žene koje vade sisu na javnim
mestima ili se slikaju i kače to na internet ne smatraju
nepristojnima, ali je nepristojan onaj ko to vidi.
Druga
lekcija koju ćemo tu izvući je ona stara, ali nikad naučena
lekcija da je politika kurva. Strauss-Khan je ispao iz predsedničke
trke, i ispao bi i da je osuđen i da nije. Ne bi ga spasila ni
činjenica da bi verovatno bio dobar predsednik zato što je
ekonomista i političar velikog formata (reklo bi se moćnik), a da
je svakako sposobniji za veću i prljaviju igru od trenutnog
francuskog predsednika. Glasači jednostavno ne vole kada njihov
kandidat ne zna da ga drži u gaćama. Bivši amrički predsednik i
bivši guverner Arkanzasa Bill “I Did Not Have Sex With That Woman”
Clinton je imao sreću da ga je afera stigla u drugom mandatu, a
svoje prethodne seksualne eskapade je rešavao kako se te stvari i
rešavaju – privatno, pa se danas smatra za jednog od boljih
američkih predsednika u drugoj polovini XX veka.
Ovo
sve možda možete zanemariti kao digresiju ili moju gorčinu zbog
kojeg god razloga (recimo zbog ugroženosti muškog egzibicionizma
ili zbog lošeg upravljanja krizom u EU, svejedno je). Film se bavi
drugim stvarima. Za razliku od gluposti kojim nas zasipaju po
školama, umetnost nema veze sa istinom i istini ne duguje ama baš
ništa. Umetnost priča svoju priču. Umetnik nema obavezu da bude
objektivan, pa čak ni pristojan. Ferrara je mudriji od toga da ide
na jeftinu provokaciju i rizikuje tužbu zbog narušavanja ugleda, pa
je u njegovom slučaju Strauss-Khan postao Devereaux (Depardieu), a
njegova žena Anne Sinclair je postala Simone (Bisset). Film se,
najpreciznije rečeno, bavi distorzijom realnosti u svetu bogatih i
moćnih.
Prvi
čin nas upoznaje sa Devereauxom i njegovim seksualnim ponašanjem.
On je moćnik, majstor biznisa, ali je seksualni devijant. Njegovi
sastanci, formalni ili neformalni, završavaju se žurkama i
orgijama. On je toliko brbljiv i opsednut seksom da će o tome lajati
i pred osramoćenom kćerkom i njenim novim dečkom. Taj prvi deo
obiluje estetikom pornografskog filma, scene seksa su duge i mučne,
a glumice u ulogama prostitutki usiljeno vrište od zadovoljstva kao
porno-glumice. Taj deo se završava prepadom na sobaricu.
Drugi
deo prati Devereauxa u sukobu sa zakonom, u policiji, pritvoru, na
čitanju optužnice i određivanju kaucije. Treći čin se odigrava u
kućnom pritvoru, na uslovnoj, a kasnije i na bezuslovnoj slobodi
kada optužnica padne u vodu i centriran je na odnos između
Devereauxa i njegove žene Simone, njegove životne i političke
sponzorke za koju je jasno da je kod ovog drtavog i uvrnutog starca
bila motor svakog uspeha. Istina, ona svoje usluge nije činila
besplatno, za uzvrat je očekivala još moći i još viši društveni
status.
Upravo
u poslednjoj trećini Welcome to New York sija punim sjajem i
pokazuje se kao najkompletniji i najartikuliraniji Ferrarin film u
novom milenijumu. Funkcioniše paralelno i kao psihološka i kao
socijalna studija, deluje iskreno i mračno. Tu ne treba zaboraviti
Ferrarino oko za detalje i veoma preciznu i podrobnu rekonstrukciju
slučaja u onim delovima u kojim je to bilo moguće i odgovarajuće
za potrebe filma. Primera radi, zatvorske scene su snimane u stvarnom
zatvoru gde je Strauss-Khan zadržan. Čak je i sam slučaj napada na
sobaricu odgovarao detaljima koje smo znali iz medija, do čuvene
replike “Do you know who I am?”
Bez
potrebe za posebnim isticanjem, glumci su apsolutno sjajni u svojim
ulogama. Gerard Depardieu je odigrao svoju najbolju ulogu u
poslednjih ko-zna-koliko godina, ali mu Jacqueline Bisset krade show
svaki put kad otvori usta. Njihovo prepucavanje je vredno teatra i
emotivno iscrpljujuće. Ferrara je majstor rada sa glumcima i iz njih
često izvlači maksimum emocija, a “setting” filma mu omogućava
skoro pa cassavettesovske razmere. Po Godardovim rečima, svaki film
je ujedno i dokumentarni portret glumačkog rada.
Izbor
Depardieua za glavnu ulogu uopšte nije slučajan, kao ni odluka da
centralno tržište za ovaj film bude Francuska, iako film zapravo
neće imati fizičku distribuciju, nego jedino VOD. Kao i
Strauss-Khan, sada konsultant u nekim ruskim državnim fondovima i
nesuđeni Vučićev savetnik, tako i Depardieu puni novinske stupce
više svojim skandalima nego svojim radom. Sklon je bahatom
ponašanju, zbog poreza je zaratio sa sopstvenom državom i pobegao
da figurira kao nekakav estradni Handke ruskom estradnom diktatoru.
Estrada se međusobno razume, bila ona tajkunsko-glumačka ili
političko-tajkunska.
Welcome
to New York je mračan, naporan i strašan film i verovatno neće
privući najširu moguću publiku. Nije mu to ni namera. Ali svakako
je vredan gledanja.
No comments:
Post a Comment