2014.
režija:
Lisandro Alonso
scenario:
Lisandro Alonso, Fabian Casas
uloge:
Viggo Mortensen, Villbjork Malling Agger, Ghita Norby
Za
neupućene, kao što sam pred gledanje filma i ja bio, Lisandro
Alonso je šampion ne-narativnog filma. Pod tim mislim na one filmove
gde se statične slike retko i sporo pomeraju, gde su likovi manje
ili više zakucani od početka do kraja, vrlo malo se razvijaju, a mi
ih vrlo malo upoznajemo i, na koncu, gde se lajne dijaloga mogu
nabrojati na prste. To verovatno raduje prevodioce koji će svejedno
naplatiti honorar, ma koliko malo posla zapravo imali, a mi ostali
ćemo ili proklinjati trenutak kad smo se zajebali ili slaviti kad
smo otkrili još jednog filmskog genija.
Imajući
u vidu njegovu reputaciju i prethodnu filmografiju, Jauja
deluje kao iskorak u komercijalnije vode. Prvo, dijaloga u prvoj
polovini filma ima otprilike kao u svim ostalim Alonsovim filmovima
zajedno (iskreno, i dalje deluje škrto), film ima scenaristu (koji
je u slobodno vreme pesnik) i ima veliku zvezdu u glavnoj ulozi (iako
se Viggo nalazi u fazi u kojoj bira opskurne art-projekte, naročito
ako mu omogućavaju da govori na danskom ili španskom jeziku). Sve
na prvu loptu deluje zavodljivo, pa čak i istorijski “setting”
Argentine XIX veka i lokacije Pampe i Patagonije koje asociraju na
western.
Nakon
uvodne kartice koja nam objašnjava mit o Jauji (nekakva argentinska
varijacija na temu El Dorada), u oči nam upada neobičan format
slike, 4:3 sa lagano zaobljenim rubovima. Podseća na one stare
fotografije na debelom kartonu, jedina razlika je boja. Vidimo grupu
vojnika – inženjera u “pustinji”. Njima na lošem španskom
zapoveda kapetan Dinesen (Mortensen) koji je na ekspediciju poveo i
kćerku Ingeborg (Agger). Vojnici govore o čudnoj situaciji sa
gotovo mitskim pukovnikom Zuluagom koji se otpravio u pohod na
lokalne Indijance, i po jednima jednostavno nestao, dok se po drugima
prerušava u žensku odeću i živi kao bandit. Krajolik je
impresivan, ali je atmosfera napeta. Kada Ingeborg nestane sa mladim
vojnikom (možda dezerterom) Cortom, Dinesen kreće sam u očajničku
potragu za njom. Ali potraga će prkositi svim zakonima logike i
razuma.
Fotografija
Tima Salminena, stalnog Kaurismakijevog direktora fotografije,
apsolutno je impresivna. Kadrovi su perfektno složeni i ostavljaju
jak utisak. Slike netaknute prirode kombinaciji sa fantomskim likom
Zuluage, u sećanje prizivaju Herzogovog Aguirra i Coppolinog /
Conradovog Kurza, bivšeg vojnika koji je poludeo. Dalja dešavanja u
filma, na vizuelnom, kao i na narativnom planu, međutim, više će
asocirati na Lyncha ili Jodorowskog, uz obilje simbolike, tripova i
“dream logica”.
I
pored uverljive Mortensenove glume i detaljno osmišljenog lika,
Jauja će nam jedva držati pažnju. Problem leži u
generalnoj predvidljivosti, “dream logic” u ovom filmu nalikuje
na “dream logic” u nekoliko drugih filmova. U konačnici, Jauja
je izuzetno predvidljiv film iz razloga što nema dovoljno elemenata
za misteriju. Osim impresivnih i uglavnom statičnih slika, svi
ostali elementi se uklapaju u slagalicu na jedan jedini način, pa
zapravo tu nema mesta za zagonetku. Istina, teza iza te zagonetke je
intrigantna (o poreklu evropskog bogatstva stečenog u sumnjivim
petljanjima u Latinskoj Americi), ali to je pitanje kojeg se ovaj
film jedva dotiče.
Uvek
je zanimljivo videti veliku zvezdu u malom filmu, posebno u filmu
izvan svoje matične kinematografije. To, međutim, za Mortensena
jedva da važi, on je već snimao u Španiji (čak mu je i kućna
adresa u Madridu) i u Argentini. Upravo u Argentini je snimio jedan
konkretniji i koherentniji film Everybody Has a Plan. Njega
vam mirne duše preporučujem, dok Jauju ostavljam
festivalskim žirijima i ostatku filmskog snoberaja.
No comments:
Post a Comment