2014.
scenario
i režija: Alex Ross Perry
uloge:
Jason Schwartzman, Elizabeth Moss, Jonathan Pryce, Krysten Ritter,
Josephine de la Baume, Eric Bogosian (narator)
Listen
Up Philip je jedan retro film i to ne samo u smislu stila. Sa
svojom zrnastom super-16 fotografijom i za nijansu preinvazivnim
kadrovima, jazz improvizacijama kao muzičkom podlogom i kulisom
artsy, ali nagužvanog New Yorka (koji je vazda prepun šupčina),
ovaj film deluje kao lagano artsy nezavisni film iz 70-ih, materijal
za studentske analize i “movie nerd” debate. Retro su i njegove
teme i likovi (dvojica pisaca i arogantnih sociopata, stariji
perpetualno nezadovoljan, mlađi na putu da to postane). Čak ni
struktura romana (iako je u pitanju originalni scenario, “sort of”)
koje se autor verno drži (a la Kubrick u Barry Lyndonu) nije
toliko nova i šokantna, a štos sa naratorom koji govori uštogljenim
književnim jezikom, iako ovde maestralno izveden od strane Erica
Bogosiana, toliko je rabljen da polako počinje ići na živce.
Naslovni
junak (Schwartzman) je pisac u usponu, ali ne baš sasvim na svojim
nogama. Njegov prvi roman je bio solidno zapažen, a sa drugim
planira da se ispostavi kao jedno od vodećih književnih imena
Amerike. To u prevodu znači da još uvek nije situiran i da mora
pratiti uputstva od izdavačke kuće ili makar biti uljudan sa svojom
devojkom Ashley (Moss), profesionalnom fotografkinjom na čijoj
grbači živi i, kada ne piše, krade bogu dane. Philip je, naravno,
tolika guzica i toliki ego-manijak da nije sposoban da izvede nijednu
od te dve stvari.
Odmah
na početku filma ga vidimo kako napušava svoju bivšu devojku zbog
kašnjenja od nekoliko minuta na zakazano viđanje s njim. On blista
dok joj drži bukvicu. Nekoliko scena dalje, pokušava da uradi isto
sa prijateljem sa studija koji se “konformirao” i izdao njihov
zajednički manifest o slobodnom umetničkom životu. “Punchline”
te scene je smešan koliko je i brutalan i najbolje opisuje granice
Philipove sebičnosti.
Slamku
spasa mu nudi stariji pisac i njegov idol Ike Zimmerman (Pryce) kada
mu ponudi mentorstvo i neograničeni boravak u svojoj vikendici u
prirodi, gde bi mladi Philip uživao stvarajući. Philip je, međutim,
toliko opsednut sobom da ne uspeva primetiti da je Ike samo starija,
ogorčenija, samoljubivija i agresivnija varijanta njega, ljuti
samotnjak bez ijednog prijatelja koji čak i rođenu kćerku
(Ritter), inače sasvim pristojnu mladu ženu, smatra davežom.
Listen
Up Philip je film prepun citata, usuđujem se reći, veoma veštih.
Ima tu malo Woody Allena, više nego malo Wessa Andersona (pobogu,
Jason Schwartzman je u glavnoj ulozi), pa čak i jednu veoma važnu
scenu koja izgleda kao da je istrgnuta iz ranijih radova Johna
Cassavettesa. Ipak, ne-filmski, ondosno književni citati su ovde
mnogo vidljiviji i značajniji, protežu se kroz ceo film, pa odjavne
špice sa izmišljenim omotima izmišljenih knjiga izmišljenih
pisaca.
Neko
će u starom i ogorčenom Zimmermanu prepoznati Salingera, kultnog
pisca koji je postao još kultniji kada se povukao iz javnog života,
kojeg su fanovi obilazili, a on ih je terao od sebe, ukoliko,
naravno, u pitanju nisu bile lepe i mlade cure. To je, međutim,
poprilično krivi trag. Zimmerman je modeliran prema Philipu Rothu u
zreloj fazi života, odnosno njegovom polu-autobiografskom liku
Nathanu Zuckermanu koji često služi kao premudri pisac-mentor, što
kao glavni kao sporedni lik u Rothovim romanima. (Kod Rotha je sve u
ključu autobiografije, čak i kad je reč o njegovim žanrovskim
eksperimentima i političkim traktatima kroz alternativnu istoriju.)
Philip predstavlja Rotha u mladosti i sijaset Rothovih likova iz
različitih romana.
Treba
imati u vidu da Listen Up Philip nije ni ekranizacija nekog
partikularnog Rothovog romana, niti “mash-up” više njih, niti
biografski film o njegovom životu, već figurira kao delo za sebe,
ekranizacija romana koji Roth (još uvek) nije napisao. To u prevodu
znači da pred sobom imamo jedan vrlo originalan i inteligentan film.
Hrabar, inovativan i podrobno zamišljen. Od strukture romana se ne
odstupa ni po koju cenu, ona se čak potencira sa nekoliko kraćih
ili dužih digresija, poput poglavlja u romanu koja su posvećena
drugim likovima. Ashley, Zimmerman i kasnija Philipova koleginica sa
koledža na kojem predaje, Yvette (de la Baume) će dobiti svoja
poglavlja. Takav postupak nije uobičajen, niti posebo prikladan za
film, ali je izveden dovoljno zanimljivo da se film ne raspadne,
raspline ili pretvori u igru živaca. Zbog toga zaslužuje pohvalu.
Pohvale
zaslužuju i glumci. U izvedbi Jasona Schwartzmana, Philip je jedan
od najodvratnijih, ali i najzanimljivijih likova ove sezone.
Schwartzmanu stoje takve uloge, ti umetnički, samoljubivi i
samosažaljivi cendravi i arogantni tipovi kojima svaki vrag smeta.
Jonathan Pryce je apsolutno briljantan kao patetični starac uveren u
svoju veličinu, koji, iako je dobar pisac, nije nikakav genije ili
mudrac. Elizabeth Moss u ulozi Ashley pokazuje svoje sjajne glumačke
mogućnosti i apsolutno je briljantna u segmentu filma kada ona
postaje glavni lik. Njen izbor filmskih uloga (uglavnom radi na
televiziji) je pažljiv i impresivan i sasvim je mogu videti kao
apsolutnu glumačku zvezdu u budućnosti.
Autor
filma Alex Ross Perry ima epitet jednog od najznačajnijih i
najinovativnijih autora na američkoj indie sceni. Njegov prvi
Implodex (2009) film je naleteo na loše kritike zbog svoje
nekoherentnosti i možda je pao kao žrtva preterane ambicioznosti, a
možda je jednostavno pretenciozan i egzibicionistički. Njegov drugi
film The Color Wheel (2011) je već imao pristojnije kritike i
svakako je bolje komunicirao sa publikom. Listen Up Philip je
za njega veliki korak unapred, po prvi put ima konkretan budžet,
poznate glumce i potencijal za hit, makar u arthouse krugovima.
Kada
se podvuče crta, Listen Up Philip je dobar film, crn,
sarkastičan i pomalo sprdački iako nije u pitanju komedija, barem
ne samo komedija. Ovo je hrabar i zahtevan film koji ne igra na lake
poene i koji je već podelio kritiku. Neki će reći da je
pretenciozan, drugi da je genijalan, treći da je u pitanju klasična
umetnička masturbacija, ali ostajem pri tome da je ovo film za
poštovanje: koncept je fenomenalan, citati na mestu, ni kriptični
ni banalni, postupak promišljen, hrabar i dovoljno kvalitetan. Možda
vam se ne svidi, ali loš nije ni u kom slučaju. Zbog njega stavljam
Perrija na listu reditelja za praćenje. Zanima me čega će se
sledeće setiti.
No comments:
Post a Comment