2014.
Režija: Anton
Corbijn
Scenario: Andrew
Bovell (po romanu Johna le Carréa)
Uloge: Phillip
Seymour Hoffman, Grigoriy Dobrygin, Homayoun Ershadi, Nina Hoss,
Daniel Bruhl, Robin Wright, Willem Defoe, Rachel McAdams
Možda A Most
Wanted Man nije baš najbolji ni kao filmski uradak, a ni kao
ekranizacija romana. A Most Wanted Man svakako nije najbolji
roman Johna le Carréa, pisca čiji je vrhunac inspiracije bio Hladni
rat, u togu kojeg su nastala i u okviru kojeg su smeštena njegova
najznačajnija dela, špijunski trileri uglavnom bez ubistava i
potera, posebno bez „bondovskih“ nadljudskih veština i
spektakularnih „gadgeta“, prožeti moralnim dilemama. Film A
Most Wanted Man je nešto što bismo mogli nazvati testamentarnim
filmom Phillipa Seymoura Hoffmana, i teško ga je gledati iz nekog
drugog aspekta.
Priča je smeštena
u Hamburg, isti onaj Hamburg odakle je planiran 9/11. Vreme dešavanja
radnje je svakako posle tih napada, usred Rata protiv terorizma (još
uvek traje i trajaće), Guantanamo i Abu Graib nisu tajna, na
Muslimane širom sveta se gleda sa podozrenjem, čak i kad ispuštaju
ispravne zvukove. Naročito kada isplivaju bez dokumenata negde oko
hamburške luke, bez dokumenata i sa vrlo zanimljivom prošlošću.
Takvi postaju zanimljivi raznim špijunskim strukturama, nekim
prisutnim od Hladnog rata, nekim malo svežijima, nekim javnim, nekim
tajnim. To ne čini veliku razliku, svi su oni pod direktnom paskom
nepoverljivih Amerikanaca, ustavi i zakoni su tu tek manje
neugodnosti.
Taj naslovni
najtraženiji čovek je Issa Karpov (Dobrygin), pola-Čečen,
pola-Rus, polu-radikal, svakako religiozna njuška koja ima probleme
sa nasleđem svog pokojnog oca. Issa se na ruskim spiskovima vodi kao
terorista i džihadista, ali Rusima nikad nije za verovati. Issa će
postati predmetom istrage anti-terorističkog odeljenja nemačke
tajne službe, kojim po kazni upravlja Gunther Bachmann (Hoffman),
čovek koji je najpametniji u prostoriji, ne toliko zato što je
bogom dan, koliko zbog toga što je prošao sve i svašta, od Berlina
do Bejruta u najzanimljivijim vremenima. Njegova osnovna moralna
dilema kada upecane teroriste prestati koristiti kao mamce, odnosno
gde se nalazi granica. Issin slučaj ga marginalno zanima, čak i da
je zbunjeni klinac nekakav „wannabe“ terorista, sigurno nije
nekog dometa u hijerarhiji. Mnogo zanimljiviji mu je dr Abdullah,
naizgled bezazleni dobrotvor i teolog koji deo novca od svojih
dobrotvornih organizacija preusmerava na sumnjivu brodsku kompaniju.
Gunther mora da igra
svoju igru sa raznim igračima većeg i manjeg formata. Tu je
Annabelle (McAdams) naivna advokatica za ljudska prava koja pomaže
Issi. Tu je i ljigavi bankar (Defoe) koji u svojoj banci čuva ruski
krvavi novac koji bi Issa nasledio, ali oni su mizerni igrači. Mnogo
veći su razni berlinski i hamburški foteljaši policijske i
špijunske struke koji već imaju razmirice sa Guntherom, kao i
američka koordinatorka Martha Sullivan (Wright). Ono što sledi je
vrlo spor špijunski triler, predvidljivog zapleta koji će svaki
verzirani gledalac špijunskih trilera prepoznati iz distance.
Rekoh već, A
Most Wanted Man nije primer sjajnog špijunskog romana, a ni
Corbijn nije primer nekog velikog filmskog autora. Ipak njegovo
poreklo vodi od video klipova. Njegove jače strane su vizuelna
komponenta i, ispostavlja se, rad sa glumcima. Što se slike tiče,
ona asocira jedan svet koji umire ili se makar transformira u nešto
sasvim drugačije, gde stara pravila ne važe i gde se sve polaže na
improvizaciju ili bahatost. To se jako lepo vidi u bojama, od hrđavih
smeđih do ledenih plavih tonova.
Što se glumaca
tiče, olakšavajuća okolnost su više nego sposobni glumci. Willem
Defoe je standardno briljantan u svojoj ulozi, Robin Wright
demonstrira hladnoću i tajnovitost. Rachel McAdams naivnost njenog
lika stoji (ona nije glumica širokog uspona). Nažalost, savršeno
sposobni nemački glumci Daniel Bruhl i Nina Hoss nisu upotrebljeni
ni izbliza dovoljno, koliko iziskuje njihov talenat. Hossova ima još
par scena sa Hoffmanom u kojima može da se pokaže pored jedne
glumačke veličine, dok Bruhl nema ni to. Ruski glumac Grigoriy
Dobrygin je relativno nova pojava u evropskom i svetskom filmu i o
njemu ćemo tek čitati i slušati. U svojoj prvoj globalnoj i
kompleksnoj ulozi, pokazao je zavidnu količinu talenta.
Kao što sam na
početku rekao, ovo je Hoffmanov testamentarni film i teško je
zaobići tu činjenicu. Teško je bilo to zaobići i u God's
Pocket, u kojem je Hoffman bio generalno bolji od ostatka filma,
ali ovde je njegova superiornost upadljiva. Njegov lik je zaokružen,
zanimljiv, kompleksan i realistično osmišljen. Hoffman ga igra sa
svojom tipičnom preciznošću i okom za detalje, uvek razlučujući
bitno od nebitnog. Hoffman je bio jedan od retkih glumaca sposobnih
da bude svaki put drugačiji, a opet prepoznatljiv, jedan od onih
glumaca čiji je integritet bio uočljiv momenta kada bi se pojavili
u filmu. Ako ćemo ga pamtiti po ovoj ulozi, to će biti jednako kao
da ga pamtimo po bilo kojoj drugoj, jer nema loših uloga.
Ovde su se nekako
stvari posložile. Hoffman, i sam umoran od svog života i načet
depresijom, igra lika koji u životu svašta prošao, i zna mnogo
oblika ljudske gadosti, u svetu koji i sam umire, po knjizi autora
čija je karijera (a i inspiracija) na zalasku. Šteta što A Most
Wanted Man nije bolji film, šteta što pati od ponekih banalnih
stvari kao što su odsustvo akcenta i predvidljivost. Da je samo za
nijansu dinamičniji, mogao bi biti odličan. Za utehu je što je
Phillip Seymour Hoffman dobar kao uvek.
No comments:
Post a Comment