tekst originalno objavljen na fak.hr
2014.
scenario
i režija: Mark Raso
uloge:
Gethin Anthony, Frederikke Dahl Hansen, Sebastian Armesto, Olivia
Grant
Kada
se autor-debitant zaleti u velike ili tabu teme, to verovatno znači
da je ili pretenciozni mali govnar koji misli da je nakon završene
fancy škole, nekoliko kratkih filmova i nagrada koje drugari
dodeljuju jedni drugima on popio svu pamet sveta pa će nas
prosvetliti, ili da pred sobom imamo hrabrog i beskompromisnog autora
u nastanku koji zaista ima inspiracije i želi komunicirati.
Copenhagen je ostvarenje od ove druge vrste, beskompromisan,
hrabar, začudan i veoma vešto izveden. Mark Raso je inteligentan i
odmeren autor koji zna iskoristiti prelepe vizuale, nadarene glumce,
opskurnu meditativnu post-rock muziku i intrigantnu priču, ali je
isto tako sposoban citirati i ugledati se na proverene majstore
umesto da po svaku cenu otkriva toplu vodu.
Copenhagen
je začudan film kojem se može prići sa nekoliko strana. Počeo bih
od fluidne priče, nadam se bez prevelikih spoilera jer film ima
nekoliko naglih, a istovremeno veoma promišljenih otkrića. William
(Anthony) je jedan od onih američkih šupačkih turista koje možete
sresti po evropskim metropolama, onih što su neretko spektakularno
pijani, glasni kao navijači u javnom prevozu, samo gledaju da povale
nešto i generalno su veoma neugodno društvo. Copenhagen nije za
njega grad kao svaki drugi kroz koji prođe, opali par slika i par
lakih žena, nego predviđena finalna destinacija puta za koju ga
vežu genetske činjenice. Njegov otac je upravo tu rođen i tu je
verovatno sva familija koju ima, počevši od dede. Otac je, naravno,
mrtav, a i pre toga je bio slično koristan u Williamovom životu,
jedna nevesela prilika koja je napustila svog sina. Sva je prilika da
je i deda bio slična šupčina, pa William nema cilj da se s njim
upozna i izmiri koliko da potvrdi svoje sumnje. Sva je prilika da će
dobiti i više nego što je tražio.
E,
sad, on je na taj svoj eurotrip pošao sa prijateljem Jeremijem
(Armesto) u nadi da će njih dvojica raditi one stvari koje obično
rade pijani američki turisti u paru. Jeremy je, međutim, imao druge
planove, pa je na put poveo i svoju devojku Jennifer (Grant) sa kojom
se William baš i ne gotivi, što mu nekako dođe i logično. Ona je
uobražena guska, a on je kompletni kreten. Nakon jedne svađe, oni
se raskantavaju, par odlazi u London da se nabrzinu venča, a William
ostaje sam, bar za neko vreme.
To
jest, dok u njegov život ne uđe Effi (Hansen). Njihov prvi susret
je pomalo čudna varijanta “meet cute” momenta, ona polije kafom
pismo njegovog oca namenjenog dedi, jedini trag koji on ima u svojoj
potrazi. On ima kretensku reakciju, ali njih dvoje nekako to prebrode
i Effi postaje njegov partner u potrazi. Ona je inteligentna,
zaintrigirana, zaigrana, a opet sposobna da zrelo razmišlja i čini
se da ima sve vreme ovog sveta na raspolaganju. Nedugo po
upoznavanju, u Williamu se javljaju emocije za mladu devojku, ali
izgleda da za njih nije spreman. Posebno kad sazna da Effi ima samo
14 godina.
Da,
dobro ste pročitali, 14. To u prevodu znači da će Copenhagen
koji je do tada išao kursom Linklaterovog kultnog filma Before
Sunrise, uz nešto mračniju, nadrkaniju i ciničniju perspektivu
(ipak je u pitanju sadašnje vreme kada je svaka nedužnost
nepovratno izgubljena) skrenuti na jedan sasvim drugi. Na pamet mi
padaju najbolji Egoyanovi radovi. Mark Raso je Kanađanin i potpuno
je očito da je odrastao diveći se Exotici.
Ne
treba posebno spominjati da je privlačnost prema tinejdžerkama
škakljiva tema, osim ako i sami niste tinejdžer. Namerno izbegavam
termin pedofilija, iako se u filmu distikntivno čuje, jer ima
konotacije zločina. U Copenhagenu Raso veoma vešto izbegava
dve najočitije zamke kada je tako škakljiva tema u pitanju. Nema
jeftine moralizacije i popovanja i nema šoka radi šoka. Likovi su
iznenađeni razvojem događaja, iako je taj razvoj motivacijski
opravdan i čine sve kako bi se nekako nosili sa tim. Raso ih tretira
hrabro i iskreno, onako kako je Nabokov uspeo u knjizi, a Kubrick
pokušao u filmu Lolita dok ga studio nije iskasapio, ili još
bolje, kao Egoyan u Exotici. Njihova međusobna privlačnost
je opasna. William je svestan konotacija, ali Effi je stalo do njega
i njemu do nje, što je za njega potpuno novi osećaj. Njoj je on
potreban iz njoj veoma dobro znanih razloga. On se protiv
privlačnosti na neki način bori, ona je potiče.
Istina,
konotacije su izuzetno neprijatne, ali ono što vidimo na ekranu
nije. Naprotiv, Copenhagen deluje gorko-slatko, setno,
romantično, poetično. Od njihovih međusobnih igrica i vožnji kroz
grad na biciklu do turističkih lokacija prikazanih u drugom,
čudnijem svetlu i manje glamuroznih lokacija. Talentovani direktor
fotografije Alan Poon to veoma vešto snima iz pomalo nepravilnih
uglova, a Raso poseže za meditativnom montažom. Sam grad nije
filmski heroj, ali nije ni obična kartonska kulisa. Copenhagen je
nešto kao sugestija za raspoloženje.
Neke
od scena su apsolutno ingeniozne. Jedna od njih je u muzeju u kojoj
Effi stoji pored antičke statue. Druga je u karaoke baru. Treća je
slikanje spomenika Maloj sireni u potpunom mraku. Ne želim kvariti
ugođaj, ali svaka od njih govori za sebe i prethodi svojevrsnom
skretanju i promeni raspoloženja. Raso nas uljuljka, pa nas protrese
sa nekoliko veštih trikova.
Detaljnost
likova je fascinantna, njihove motivacije su pogođene savršeno.
William počinje kao takva budala da je jasno da će uskoro morati na
put iskupljenja, ma koliko se on tome opirao. Kako saznajemo njegovu
predistoriju, tako razvijamo razumevanje, iako ne opravdanje za
njegove postupke. Gethin Anthony ga igra do kraja iskreno, bez
namigivanja, foliranja i pokušaja da nam se ipak svidi. Glumci su
često skloni takvim kalkulacijama, ali Anthony u svoj lik potpuno
ulazi i ima potpunu kontrolu u usponima i padovima. Frederikke Dahl
Hansen je otkrovenje filma. Neke druge glumice bi se uhvatile “manic
pixie dream girl” šablona iako lik nije tako zamišljen, ali mlada
danska glumica (imala je 19 godina kada je film sniman, tako da
budite bez brige) pokazuje zavidnu zrelost da primeni drugačiji,
iskreniji i ogoljeniji pristup. Ona se za ovu ulogu nije štedela i
moguće je da pred sobom imamo veliku glumicu (i lepoticu) u
nastajanju.
Po
ovome što pišem, ispada da je Copenhagen među najboljim
filmovima godine. Rekao bih da nije toliko dobar i da više igra na
kartu trenutnog utiska i manipulacije sa raspoloženjem nego na to da
bude kompletno filmsko iskustvo. Vidi se plan i promišljenost u
detaljima i oni se u velikoj meri uklapaju, ali se ne mogu oteti
dojmu da je film pomalo sam sebi svrha i da ne ide nikuda posebno, da
nema višu ideju pred sobom. Svejedno, u pitanju je intrigantan film
koji vas neće ostaviti ravnodušnim. Vredan gledanja.
No comments:
Post a Comment