2014.
scenario i
režija: Ruben Östlund
uloge: Johannes
Bah Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Vincent Wettergren, Clara Wettergren,
Kristofer Hivju, Fanni Metelius, Karyn Myrenberg, Brady Corbet,
Johannes Moustos
Na letovanje smo
se svi već navikli kao na nekakav standard. Jebiga, ide se na more.
Ko je nasledio kuću ili vikendicu, ide tamo gde se to nalazi, u
suprotnom ima jeftinih aranžmana u pred-sezoni i post-sezoni.
Verovatno ne poznajem nekog ko nije iskusio makar Prčanj, Paraliju,
Burgas ili Kušadasi u neko čudno vreme. Jer na more se, jebiga,
ide, tamo se upoznaju ženske / frajeri, pije pivo i ližu sladoledi,
klinci tamo uče da plivaju, a odrasli makar na tih bednih sedam dana
zaborave muke svog života i šljake za parsto eura po dvanaest sati
dnevno kod gazde-dripca.
Zimovanje je već
druga priča. Čak i u zemlji opsednutoj skijanjem poput Slovenije
najčešće ne možete srediti skijanje preko sindikata, škole ili
društva penzionera, kao što možete srediti neke Njivice u maju ili
septembru. Odlazak na skijanje ne podrazumeva samo hotel / apartman i
lončinu sarme, tu su i skije i žičare i ski-pass, kafa i čaj na
stazi po triput većim cenama i slične zanimacije, da ne pričamo o
školi skijanja za početnike, decu ili odrasle. Budimo iskreni, to
sve lagano miriše na snobizam, ma koliko imalo svojih poklonika.
Zlobnici bi rekli da je tu snobizam i foliranje čak važniji od
želje za rekreacijom i promenom okoline.
E, sad, kao što
se na more u idealnom slučaju ide na neku egzotičnu destinaciju gde
su plaže peščane, more tirkizno i čisto, a delfini na izvol'te,
tako se na idealno skijanje ide na Alpe. I upravo tu, u jednom
“fancy” hotelu u francuskim Alpima je Ruben Östlund smestio svoj
najnoviji socijalno-psihološki eksperiment koji u centru ima jednu
švedsku, dobrostojeću četvoročlanu familiju. Ništa tu nije
slučajno, a Force Majeure, originalnog naziva Turist,
je jedan detaljno osmišljen film, na momente zajebantski, na momente
hladan i precizan i među najboljima u Evropi i svetu ove (hm, prošle) godine, ovenčan
nagradom u selekciji Un certain regard u Cannesu.
Film je podeljen
u pet činova i prati petodnevni odmor narečene švedske familije
koju sačinjavaju otac-biznismen Tomas (Kuhnke), majka-domaćica Ebba
(Kongsli), te dvoje dece u uzrastu osnovne škole. Skandinavski milje
nije slučajno ili prigodno izabran, već Östlund jako dobro koristi
stereotip o Skandinavcima kao jednostavnim ljudima koji imaju sreće
da su u proseku bogatiji od ostatka sveta, koji su možda zbog toga
srećni, a zbog nečeg drugog depresivni. Prvog dana familija može
da iskusi plodove svoje sreće: roditelji su zajedno i sa klincima,
svi skupa se slikaju na planini za porodični album i fiks nostalgije
u budućnosti. Hotel je lep i luksuzan (ali ne razmetljiv, nego onako
diskretno buržoaski), na lepom je mestu visoko u planinama i puca
predivan pogled.
Taj pogled će
pokrenuti lavinu događaja. Drugog dana, familija posle skijanja ruča
na hotelskoj terasi i gleda navodno kontrolisanu lavinu koja je jedan
od turističkih fenomena. Isprva ljudi to slikaju, ne vidi se baš
svaki dan, pa kad su već platili... Ebba, međutim, ima rezerve.
Možda to nije baš tako pod kontrolom, vidi kako se sneg podiže,
ništa se ne vidi. Tomas je uverava da je sve pod kontrolom, da niko
nije blesav da bez upozorenja ugrožava elitne turiste. I tako
nekoliko puta, dok se zaista ne učini da se lavina otrgla kontroli i
da nadire prema terasi gde rulju najednom hvata panika. U toj panici
Ebba grabi i štiti decu, kao prava majka, a Tomas uzima svoj iPhone
i štiti svoje dupe. Srećom, na terasu je palo samo malo prašine i
u toj lavini nema povređenih, što se ne može reći za unutrašnju,
emotivnu lavinu koja će uslediti u odnosu između Tomasa i Ebbe.
To će sve biti
produbljeno kada se u priču uključi i norverški par, razvedeni
sredovečni Matts (Hivju) i njegova dosta mlađa devojka Fanni
(Metelius). Suština spora oko Tomasovog postupka nije je li on
postupio neodgovorno, što svakako jeste, mada to ne priznaje, nego
je li postupio kao muškarac. Ma šta mi mislili, vrlo malo filmova
se bavi muškarcima i njihovim položajem u društvu, pre svega
teretom očekivanja. Od muškarca se očekuje i da bude hrabar i da
bude sposoban i da se brine za svoje najbliže i da ih zaštiti.
Muškarci su, međutim, dosta često ne samo sebični, nego i
zatvoreni u svoje balone od sapunice, radeći socijalno prihvatljive
svinjske stvari u cilju te famozne zarade. Čovek koji je od života
naučen da grabi napred i čuva svoje dupe neće model ponašanja
promeniti kad su u pitanju njegovi najbliži, a ne kolege i poslovni
partneri. Prisnost i bliskost među ljudima izgleda da opada kako
klasni status raste. Tomas je instinktivno doneo sebičnu odluku, kao
što je Ebba instinktivno donela majčinsku. Ona je postupila
socijalno prihvatljivo, on nije i sa tim će morati da živi ostatak
života ili barem ostatak godišnjeg odmora. Matts drži stranu
Tomasu, Fanni pa Ebbi. To nije samo sukob između polova, to je i
sukob između pogleda na svet.
U intervjuima
Östlund govori da je ideju za film dobio na osnovu jednog incidenta
koji je određeni švedski par doživeo u Latinskoj Americi. Došlo
je do pucnjave i pater familias se nije poneo kao čovek, nego
pobegao kao pizdun. Sve se završilo i bilo hitro pospremljeno pod
tepih, dok njegova gospođa ne bi popila čašu-dve vina previše, pa
počela da se vraća na taj incident i brblja pred prijateljima o
pizdunskom postupku svog muža. Östlund je intenzivno proučavao i
video-klipove snimljene u sličnim kriznim situacijama i shvatio da
nije to tek tako i slučajno, te da se muškarci dosta često ne
ponašaju viteški, čak ni zaštitnički, pa ni kao zrela socijalna
bića.
Östlund je
inteligentan autor koji pored inspiracije jako dobro poznaje jezik
filma i rad starih i nešto novijih majstora. Primetićemo tu i malo
Bergmana i Bunuela, a ponajviše Hanekea u tom seciranju buržoaskog
načina života i plašenju buržoazije naizgled banalnim
situacijama. Daleko od toga da će se naša familija ovde izvući
samo sa sjebanim odmorom, više od toga je u igri. Östlund će ih
provesti kroz još nekoliko stresnih situacija (tempo koji bi se
mogao označiti kao “talky” na početku se prilično ubrzava
prema kraju), bez nade za iskupljenje. Obratite pažnju na muziku,
baš na Vivaldija i baš na to njegovo famozno leto, obratite pažnju
kada se to pojavljuje i zašto. Harmonika umesto gudačkog kvarteta
je jako simpatičan detalj koji savršeno simulira i grandioznost i
jednostavnost.
Zanimljivo, ovo
je već drugi značajan evropski film smešten u skijaški resort u
poslednje dve godine. Dok je švajcarski kandidat za Oscara od pre
dve godine Sister bio više socijalno naravnan i govorio o onim
nevidljivim elementima koji bogatunima omogućavaju ugodno skijanje,
Force Majeure se više bavi krhkošću celog tog buržoaskog
sistema ugodnosti. Iako se na prvi pogled tako čini, nije ovo samo
individualna studija slučaja, Force Majeure nudi širu,
sveobuhvatnu sliku ljudske prirode. Kad smo već kod toga i kod one
lavine koja je pokrenula onu drugu, nama zanimljiviju unutrašnju
lavinu, jeste li primetili koliko smo bolji u obuzdavanju i kontroli
prirode koja nas okružuje, a koliko smo nesposobni da išta učinimo
po pitanju naše, ljudske prirode.
No comments:
Post a Comment