tekst originalno objavljen na: monitor.hr
2014.
scenario i režija: Theodore Melfi
uloge: Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts,
Jaeden Lieberher, Terrence Howard, Chris O’Dowd
Poslednjih desetak godina Bill Murray je, kao, sa
“pola gasa”, bežao od etikete komičara. Trudio se da igra
ozbiljne uloge u ozbiljnim filmovima, poput Lost in Translation,
Broken Flowers i Hyde Park on Hudson, ili makar da se pojavi u
ponekoj epizodnoj ulozi u komedijama Wesa Andersona, valjda zato što
ga smatra ozbiljnim autorom. Istovremeno je hvatao “gaže” na
glasovnim ulogama u animiranim filmovima i u ponekoj komediji -
integritet je poželjna osobina, ali ipak valja gledati od čega se
živi. Bill Murray je bio i ostao pre svega komičar, ma šta on o
tome mislio. St. Vincent je dokaz za tu tezu, a Bill Murray je tu
ostvario možda ulogu svog života.
Na papiru to ne izgleda tako dobro, priča je
klišeizirana do kraja, likovi su što tipski, što karikaturalni,
odnosi među njima predvidljivi. Čak se i izbor glumaca čini kao
potpuno proračunat da bi se postigao nekakav srednje-dobar efekat:
tipičan “feel-good” film da nasmeje i oraspoloži svojim
pozitivnim nabojem. Producenti, braća Weinstein, ovakve filmove samo
štancaju, nadaju se najboljem i retko promašuju. St. Vincent je
bolji od toga jer, pored fenomenalnog Murraya, a ni ostali glumci
ovde nisu dangubili, poseduje neku neuhvatljivu ljudskost i
iskrenost.
Murrayev naslovni junak uopšte nije svetac,
zapravo teško je reći da je dobar ili makar zabavan čovek.
Naprosto, on je drkadžija koji mrzi ljude, na stranu što je kockar,
kurvar, pijandura i pre svega tvrdoglav. On je jedan od onih likova
koji vam mogu biti zabavni kad ih upoznate jer imaju šta da kažu
(Vin je, na primer, vijetnamski veteran), ali su na duge staze štetni
za sebe i za druge. Njegova dnevna rutina je prekinuta (na neki
način) sa dolaskom novih suseda, samohrane majke rentgenske
tehničarke Maggie (McCarthy) i njenog sina Olivera (Lieberher),
mršavka kojem na čelu piše etiketa “buduća žrtva školskih
nasilnika”. Vin će postati njegova dadilja, što u praksi znači
da će ga učiti vrednostima mukotrpnog besmislenog rada koji se ne
isplati, klađenja na konje koje može i da se isplati, bežanja od
poverilaca - zelenaša (Howard) finog odnosa sa predstavnicama
najstarijeg zanata na svetu čak i kad su gospođe trudne (briljantna
Naomi Watts u ulozi ruske prostitutke Dake) i višenja u barovima sa
jednako depresivnim matorcima. Jedino što će Oliveru biti malo od
koristi će biti spoznaja o jednom udarcu koji može primeniti u
samoodbrani. Sa druge strane, kako to biva, Vin će zbog Oliverovog
prisustva povratiti, ili makar ponovo pokazati, nešto malo
ljudskosti.
Znamo kako to dalje ide, čak možemo pogoditi sve
tačke u zapletu. Svi likovi u filmu imaju nekakvu funkciju za glavnu
priču, nisu samo pozadinski šum, od zelenaša do duhovitog
sveštenika / učitelja (O’Dowd). Manje ili više nam je jasno i
kada će i na čemu nastupiti peripetija, kao što nam je jasno kakav
će kraj film imati. Biću fini da ne odajem “spoilere”, ali za
ovakav film najveći spoiler je bilo kakvo iskustvo sa gledanjem
filmova. Pa i pored toga, St. Vincent je jedan od boljih filmova u
poslednje vreme.
St. Vincent je film sačinjen od klišea i od toga
ne beži. Naprotiv, autor Theodore Melfi ih prihvata i podiže na
jedan sasvim novi nivo. Pođimo od Billa Murraya, on igra svog
tipskog lika, povremeno duhovitog matorog drkoša, ali ga igra baš
kako treba i baš onako kako samo on to može i kako to od njega
očekujemo. Melfi ga “hrani” sa dobrim replikama i sa gomilom
detalja koji ističu njegove performanse, ne samo u tekstu, nego i u
pozadini, scenografiji, kostimu. Jaeden Lieberher je u početku “wild
card”, deca glumci to obično jesu, međutim čak i kad osetimo da
je nešto malo “off” sa njim, on uspeva da nas kupi i uveri u
svoju iskrenost. Naprosto, njegova izvedba nije ni potpuno dečija (u
smislu naivna) ni potpuno glumačka (u smislu šablonska), već on
postaje Oliver. Melissa McCarthy dokazuje da je ipak glumica, pa
makar bila glumica od jedne od jedne uloge. Maggie zaista jeste njena
tipična nervozna debela žena, ali joj možemo verovati da postoji,
pa glumica i autor ne moraju pribegavati jeftinim šokovima,
provlačiti ju kroz blato i ići na transfer neprijatnosti kao izvor
humora. Naomi Watts je očekivano sjajna, a uloga Dake dokazuje njenu
moć transformacije. Njen ruski akcenat je savršen, kao i generalno
neznanje engleskog, njena poza i njen stav, uz sve spoljne detalje
vezane za scenu, kostim i frizuru. Teško je raditi sa potrošenim
likom kakav je prostitutka sa zlatnim srcem, ali Naomi Watts pokazuje
zašto je jedna od vodećih glumica danas. Čak su i Terrence Howard
i Chris O’Dowd dobili priliku da se iskažu u svojim veoma tipskim
epizodama. Theodora Melfija treba pohvaliti i kao pisca i kao
reditelja zato što sa tako klasičnim i bezbroj puta ponovljenim
tekstom uspeva da izvuče svežinu. Nije to samo rad s glumcima niti
samo vešto pisanje, niti isključivo oko za detalj. To je potpuna
autorska kontrola u pravom smislu te reči.
St. Vincent je film koji vam se ne može ne
svideti, ma koliko običan i očekivan bio. U pitanju je pažljivo
promišljen i pažljivo složen film sa glumom na vrhunskom nivou
kakva se retko sreće čak i u tekućoj “oscar-sezoni”. St.
Vincent nije od tih filmova koji pucaju na nagrade (Akademija i drugi
“nagrađivači” vole da se drže ozbiljno, komedije su u takvom
društvu retkost), on prvenstveno gađa publiku, široku ali ne
masovnu. Skor na blagajni je više nego dobar, budžet utrostručen
samo u Americi. Dokaz da se dobar rad ipak isplati je i to da su i
film i Bill Murray pokupili nominacije za Zlatne Globuse u kategoriji
komedije. Sa Oscarima će stvari verovatno izgledati drugačije.
Ipak, kladionica oko nagrada nisu najbolji razlog
da pogledate film. Razlog je pre svih Bill Murray. Zbog njega morate
pogledati i odjavnu špicu. Bez zezanja.
No comments:
Post a Comment