2014.
režija:
Tim Burton
scenario:
Scott Alexander, Larry Karaszewski
uloge:
Amy Adams, Christoph Waltz, Krysten Ritter, Jason Schwartzman, Danny
Huston, Terence Stamp, Jon Polito
Tim
Burton je po prvi, možda drugi ili treći put napravio film sa
ozbiljnom tematikom. Po prvi put je u pitanju potpuno ozbiljan film,
bez ekstravagancije po pitanju vizuelnog identiteta. Po drugi put je
biopic, ali Big Eyes je mnogo više “straight” nego Ed
Wood. Po treći put ima pretenzije da nam nešto poruči, a ne
samo da nas zabavi, ako Planet of The Apes računamo u pokušaj
ozbiljnog filma, a ne u iživljavanje i skrnavljenje originalnog
romana i Schaffnerovog filma. Štos sa svim tim je što Burton
izgleda nije navikao da bude ozbiljan i to se vidi.
Big
Eyes je biografska drama po motivima života Margaret Keane,
slikarke koja je naslikala nebrojeno portreta dece sa čudno velikim
očima, mnogo pre nego što su mange bile popularne u zapadnom svetu.
Jedina zanimljivost vezana za to je što je njen tadašnji, drugi po
redu, muž, Walter Keane, sebi pripisao zasluge za slike, kako bi ih,
navodno bolje prodao. On je smislio priču oko njih i slike su
postale hit, kupovali su ih ekscentrični bogataši, industrijalci i
diktatori, jednu čak ima i Tim Burton, ali kako to obično biva,
istina je polako isplivavala na videlo, supružnici se svađaju, a tu
su i vazda zajedljivi galeristi i kritičari...
Sve
u svemu, u pitanju je standardna, biografska drama o jednoj slikarki
relativno skromnog obrazovanja (neka bezvezna umetnička škola na
Srednjem Zapadu) čiji je jedini pravi adut bio da je furala figure u
doba kada je vladala apstrakcija. Ni njen brak sa Walterom nije ništa
posebno, priča o takvim brakovima između prostodušne, sposobne
žene i muškarca-muljatora smo se nagledali na filmu, televiziji i
na famoznim “true crime” kanalima. Istini za volju, ni Burtonov
pristup nije poseban. Dobro, možda je za njega poseban, jer film
nije niti mrvicu gothic i ne liči na crtane filmove, osim
Margaretinih slika, ali Big Eyes je zapravo primer štanca
biografskih filmova za kraj sezone sa nagradama u vidu.
Priča
o nagradama se delimično isplatila, Amy Adams je uzela Zlatni Globus
za svoju interpretaciju Margaret, ali po svemu sudeći, posebno
uzevši u obzir uljudnu odbijenicu na ovogodišnjim Oscrima, ta
nagrada je bila nategnuta i više se može pripisati kumulaciji
dobrih uloga u poslednjih nekoliko godina i visokom rejtingu koji Amy
ima kod kritike. Ono što sam video nije me impresioniralo, Amy je
korektna, ali ni u kom slučaju blistava, što je, realno gledano,
nemoguće u tako bezukusnom filmu. Ona ovakve uloge može i da
odsanja.
Njen
partner Christoph Waltz kao da se trudi da dokaže da je glumac od
jedne uloge. On je gotovo uvek pasivno-agresivan, ljigav, sklon
prevari. I to mu ide, ume da napravi performans od toga, to mu je i
donelo dva Oscara za sporedne uloge u Tarantinovim filmovima. Uloga
kod Polanskog u Carnage je modifikovana verzija te pasivne
agresivnosti, Waltzov lik tamo pokazuje malo sigurnosti u sebe. Već
uloga kod Gilliama u The Zero Theorem je potpuno drugačija,
ali izgleda da smo se rano ponadali. U Big Eyes je Waltz
solidan na početku, iako ne donosi ništa novo i viđeno, ali se
apsolutno ne snalazi sa ludilom, opijenošću slavom i paranojom u
koju upada Walter Keane. Od one presudne scene gde plaši ženu i
njenu kćer sa šibicama, pa sve do ultimativnog slikarskog obračuna
na sudu (kretenska scena, ako mene pitati), Waltz je karikaturalan i
klovnovski.
Prejednostavnost
glavnih likova Burton pokušava da zakrpi sa plejadom glumaca u
epizodnim ulogama. Terence Stamp je zastrašujući kao kritičar,
Jason Schwartzman potrebno snobovski-ljigav kao galerista, Danny
Huston pristojan kao trač-novinar i narator priče, a Krysten Ritter
donosi svoje poznato televizijsko lice (Breaking Bad, Don't
Trust the B.... in Appartment 23) za dve-tri nemaštovite scene
sa predvidljivom “frenemy” razmenom dijaloga između njene DeAnn
i Margaret. Jon Polito glumi taman toliko da naplati ček.
Iz
ovoga što sam napisao možete zaključiti da je Big Eyes film
bez ikakve vrednosti i bez konteksta. Ovo prvo je preterana izjava,
mada Big Eyes opasno hoda po živcima gledalaca. A konteksta
ima, makar u pokušaju. Prvi za koji ćemo se uhvatiti je socijalni
kontekst kraja 50-ih godina i radikalno drugačije tumačenje rodnih
uloga nego što ga imamo danas. Tada je još vladao strogi
patrijarhat, nije bio običaj da se žene zapošljavaju, naročito
ako su udate, a Margaretina odluka da napusti prvog muža je u to
doba bila vrlo hrabra i nesvakidašnja. Međutim, duboko u sebi ona
je samo htela da bude zbrinuta i zato je pala na Waltera i njegove
muljarije. Taj kontekst je pojačan muzikom Dannija Elfmana, poznatog
Burtonovog saradnika. Ali daleko od toga da će to ovde ličiti na
originalnog Batmana, više je, logično, u stilu muzike za
Desperate Housewives. Ipak, taj feminizam, iako prisutan, nije
iskomuniciran na najbolji način. A ni kasnije ne vidimo promene koje
su zahvatile američko društvo, kao da se Margaret povukla u balon
od sapunice, što može biti tačno ako uzmemo u obzir da se
pridružila Jehovinim svedocima.
Drugi
kontekst, onaj vezan za njenu umetnost i prihvaćenost je vrlo
nemušto dat kroz pomenute kritičare i galeriste, odnosno snobove.
Burton nju gorljivo, ali neargumentirano brani bukom i besom. On je i
sam polu-profesionalac u domenu filma. Završio likovnu akademiju, na
filmu počeo da radi kao animator i crtač storyboarda u Disney
studiju, a i svi njegovi filmovi su ili animirani ili igrani filmovi
na kalup crtanih. Nije pogrešno reći da je on vizuelno zanimljiv
autor, posebno u tom nekom “gothic” segmentu, ali je daleko od
kompletnog, pa čak i artikuliranog autora. To se najbolje vidi na
ozbiljnim temama koje nevešto izlaže.
Možda
je suština problema i u toj “gothic” predstavi koju gaji o sebi.
Uostalom, kao i Burtonovi filmovi, i gothic kultura je vizuelno i
drugačije interesantna, ali površna. Često tu nema ni mudrosti ni
iskrenosti, sve je performans i stil. Možda Burton zna da radi sa
glumcima određenog spektra, a Amy Adams i Christoph Waltz to nisu. U
svakom slučaju, Big Eyes je izuzetno neuspešan Burtonov
eksperiment.
No comments:
Post a Comment