2014.
režija:
Morten Tyldum
scenario:
Graham Moore (po knjizi Andrewa Hodgesa)
uloge:
Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Allen Leech,
Matthew Beard, James Northcote, Rory Kinnear, Charles Dance, Mark
Strong
Recept
je jednostavan da ne može biti jednostavniji. Izaberite znamenitu,
ali ne opštepoznatu ličnost o kojoj je napisano nekoliko knjiga i
snimljeno nekoliko opskurnijih dokumentarnih i igranih filmova.
Gledajte da je ta ličnost u zanimljiva vremena bila na zanimljivim
mestima, Drugi svetski rat je idealna kulisa, a pozicija može biti i
vojnik i logoraš i špijun i šta sve ne. Ubacite stvarne ili
izmišljene kontroverze. Napišite scenario na osnovu neke od knjiga,
ali dijaloge razradite toliko da ima dovoljno “catchy” linija
koje se mogu nabiti u trailer. Nađite reditelja u usponu, spremnog
za prvi veliki internacionalni uspeh u karijeri. Nađite glumce.
Glavni neka bude glumac u usponu koji ima svoj pozamašni fan club,
nema veze i ako je glumac od jedne uloge, pogotovo ako je ta jedna
uloga apsolutno kompatibilna sa materijalom koji mu nudite. Napunite
postavu sa relativno poznatim imenima, ne moraju svi imati status
zvezde, ali neka bude bar jedno-dvoje sa tim statusom. Snimite film i
posvetite se promociji. Publika će navaliti u dvorane, uslediće i
nominacije i nagrade.
The
Imitation Game je upravo takav jedan standardan, formuličan film
snimljen i tempiran za sezonu nagrada, nešto što se može nazvati
Oscar konfekcijom. Nije to nužno loše, daleko od toga, takvi
filmovi moraju zadovoljiti određene standarde kvaliteta, ali im
originalnost najčešće nije jača strana. Ono što The Imitation
Game drži iznad vode je to što kroz većinu filma reditelj
Morten Tyldum (jedan od vrhunaca skandinavskog trilera Headhunters)
uspeva da pronađe pravi ton i na pravi način oneobiči priču koju
svi znamo.
U
pitanju je biografija Alana Turinga, genijalnog matematičara koji je
razbio čuvenu Enigmu i doneo prevagu saveznicima u Drugom svetskom
ratu. Priča je poznata, Nemci su napravili mašinu za šifriranje
poruka koja je imala 159 triliona mogućih ključeva koji su se
svakodnevno menjali, a saveznici nisu ni u kom slučaju mogli da
pogode šifru i svoje saznanje prenesu u sledeći dan. Za razliku od
“pešačkog” pristupa sa prisluškivanjem i kombinatorikom sa
papirom i olovkom kako bi se makar neke od poruka dekodirale, Turing
se problema latio sistemski, tako što se upustio u konstrukciju
mašine koja će moći da provali “master” šifru i dekodira
poruke u realnom vremnu, onako kako pristižu. Turingova mašina je,
prema nekim procenama, skratila vreme rata za dve godine, omogućila
razne pobede, uključujući i Normandiju, a kasnije je poslužila kao
osnova za izum i dalji razvoj digitalnih kompjutera.
Film,
međutim, počinje nekoliko godina posle rata, kada je već izbio
Hladni rat. U Turingovu kuću u Manchesteru je provaljeno, ali Turing
(Cumberbatch) ne želi istragu niti bilo kakvo uznemiravanje. Sve je
to vrlo sumnjivo, pa inspektor (Kinnear) i njegov nadređeni pomisle
prvu logičnu stvar: da je Turing, usamljenik kakav već je, profesor
na Cambridgeu gde je već otkrivena “Crvena ćelija”, zapravo
sovjetski špijun. Turing zapravo krije neke druge stvari, kao to da
je za vreme rata radio za tek osnovani MI6 i da je homoseksualac, što
je u to doba bilo jako ilegalno i moglo je da dovede do par godina
ćorke i hemijske kastracije...
Nadalje
nam film daje Turingovu perspektivu na ratne godine, od poziva 1939.
godine da se priključi šifrantskom odeljenju, preko sukoba sa
nadređenim oficirom Dennistonom (Dance) do rada pod stalnim
pritiskom sa tek nekoliko saradnika. Oni su Hugh Alexander (Goode),
John Caincross (Leech), Peter Hilton (Beard) i Jack Good (Northcote).
Autističan i arogantan kakav je, prototip geeka, pa još i skriveni
homoseksualac koji je naučen da se drži za sebe i čuva, Turing
nije naročito popularan među saradnicima, a preokret će se
dogoditi kada se mlada matematičarka Joan Clark (Knightley) pridruži
uglavnom muškoj ekipi. U njoj će Turning naći najbolju
prijateljicu i svoju vezu sa spoljnim svetom i njena pomoć će mu
biti dragocena.
Uporedo
sa ratnim događanjima i radom na konstrukciji mašine za dekripciju
i na razbijanju Enigme, film nas vodi još dalje u prošlost kad je
Turing bio nedruželjubivi, nepopularni školarac, maltretiran od
ostatka dečaka u internatu. U to vreme je razvio izuzetne
matematičke sposobnosti, ali za njegovu ljubav prema šiframa i
zagonetkama zaslužan je njegov jedini prijatelj i prvi “crush”
Christopher. Događaji iz tog perioda će ga obeležiti do kraja
života.
Određeni
kritičarski krugovi su se žalili kako u The Imitation Game
patnja zarad brutalnog tretmana homoseksualnosti nije zastupljena
dovoljno. Ja, međutim, imam drugi problem: taj privatni aspekt
Turingove ličnosti deluje kao da je nakalemljen na ono što bi
trebalo biti osnovna nit priče, dekodiranje Enigme. The Imitation
Game se zbog toga čini kao da su u pitanju dva nalepljena filma,
a ne jedan fokusiran. Zapravo, dok prati dešavanja oko Enigme, film
je savršeno fokusiran i relativno napet. Ta “trilerska” napetost
se održava i kasnije i prerasta špijunsko-moralnu dilemu na tragu
Le Carréa. Tyldum koristi sve dostupne trikove kako bi poznatu priču
održao napetom. Međutim, kada dođe do pitanja seksualne
orijentacije, The Imitation Game počinje previše ličiti na
more drugih filmova za “podizanje svesti”.
Rezultat
u sezoni nagrada je zadovoljavajući. Budžet je utrostručen, a
bioskopski vek mu je praktično tek na početku. Iako nije osvojio
važnije nagrade, nominacije pršte na sve strane, pet za Zlatne
Globuse i čak osam za Oscare. Treba uzeti u obzir da film uglavnom
pokriva “britansku kvotu”, da Akademija iz nekog razloga voli
Keiru Knightley, koja ovde nije loša, ali ni zadivljujuća, te da je
Cumberbatch izuzetno popularan kod publike. On je ovde solidan, ali
vidljivo je da je još uvek na tragu Sherlocka i da mu je
pristup isti. Ne smeta to mnogo za tumačenje takvog lika, i Turing
je izgubljen u socijalnim situacijama, inteligentan i arogantan na
van, a fragilan iznutra. Problem je što je takvo izvođenje
monotono, na momente karikaturalno nespretno i daje za misliti je li
Cumberbatch zaista “one-trick pony” koji može da odigra samo
autiste.
Sve
u svemu, znajući koji su favoriti za Oscare, ne bi čudilo da The
Imitation Game bude jedan od većih gubitnika sa nekoliko utešnih
nagrada ili možda čak nijednom. Opet, ni to ne bi bio loš uspeh s
obzirom na to da je u pitanju jedan sasvim običan, konfekcijski i
šablonski film. Bila priča o scenariju koji se vukao po ladicama i
završio na popisu “The Black List” istinita ili ne, The
Imitation Game zaista ne donosi ništa kapitalno novo, tako da su
mu i nominacije same po sebi dovoljna nagrada. U pitanju je solidan
film, ništa više od toga.
No comments:
Post a Comment