2014.
scenario
i režija: Dan Gilroy
uloge:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton
Nightcrawler
je film o kojem je teško pisati odmah. Ne zato što zahteva više
gledanja, već iz prostog razloga što nudi previše informacija,
senzacija (u smislu podražaja, ne šokantnih otkrića) i utisaka
koji zahtevaju neko vreme inkubacije ne bi li se slegli u konačni
sud. Jasno nam je da je u pitanju film koji ima grandioznu ambiciju
da kroz portret jednog sociopate na putu uspeha ili propasti (kod
takvih ljudi najčešće nema kalkulacije, igra se na sve ili ništa)
oslika celokupni zeitgeist našeg vremena.
Dotični
sociopata je Lou Bloom, igra ga maestralno Jake Gyllenhaal, koji je
za potrebe snimanja smršao deset ili petnaest kilograma, sa umornim
licem i upalim očima. Počinje na samom dnu, kradući žičanu
ogradu u napuštenoj industrijskoj zoni. On nije običan lopov i
očajnik koji se zadovoljava mrvicama, on je čovek koji želi uspeh.
Teško da će od sekundarnih sirovina napraviti karijeru, a spas mu
donosi susret sa iskusnim “freelance” reporterom (Paxton) koji
lokalnim televizijama nudi svoje snimke saobraćajnih nesreća,
požara i kriminala na širem području Los Angelesa. Lou po hitnom
postupku nabavlja uređaj za praćenje policijske radio-veze i prvu
ručnu kameru i daje se u akciju.
Jasno
nam je da Lou nije kao ostali lešinarski šljam koji lovi krvave
slike, nego da svom poslu pristupa sa gotovo šahovskim promišljanjem
poteza. Ostali nude snimke prvom ili najboljem ponuđaču, ali Lou se
vezuje za jednu stanicu (najniže rangiranu od svih) i za najočajniju
noćnu urednicu vesti, Ninu (Russo). On gradi ime, reputaciju, odnos
i karijeru. Sposoban je da ispregovara sve, da se zaštiti, da se
sakrije iza svog bezličnog govora i robotski ravnog glasa, dok u
glavi broji novac. Lou uskoro dovlači i asistenta, mladog beskućnika
Ricka (Ahmed) koga jedva plaća, kupuje bolji auto, bolji “skener”,
bolju navigaciju, bolje kamere (dva ugla su bolja od jednog). Etiku
shvata vrlo labavo, pa mu ni petljanje sa mestom nesreće ili zločina
nije strano, bilo da je to pomeranje magneta na frižideru, bilo da
je to gnjavljenje ljudi za izjavu, bilo da je to zgodno rearanžiranje
leševa.
Lou
Bloom je sociopata zato što ne shvata socijalno ponašanje. Možda
čak i psihopata nesposoban za empatiju. Obratite pažnju na njegov
govor i kliničku hladnokrvnost sa kojom pregovara. On zvuči kao
udžbenik iz Uvoda u menadžment, kao jeftina self-help knjiga
skinuta sa interneta, kao tipski CV poslat na 100 različitih
konkursa. U poređenju s njim Top Shop oglasi deluju kao stvarna
ljudska bića. U Nini on nalazi pravog životnog i poslovnog partnera
i u odnosu s njom je klinički hladan kao i u odnosu sa Rickom koji
je jedino pravo ljudsko biće u celom filmu.
Upravo
je odnos između Loua i Nine centralna tačka u filmu. Na prvi
pogled, ona je normalna osoba koja ima posao za koji zna da nije baš
nešto, ali ga se grčevito drži. Da je na nekom drugom mestu, možda
bi imala moralnih skrupula ili se makar pretvarala da ih ima. To što
je ona formalno nadređena lešinarima koji joj doturaju snimke ne
znači da i ona sama nije očajna i spremna na svaku niskost da bi
posao zadržala. Njih dvoje žive u simbiozi i uče jedno od drugog.
Filmovi
o beskrupuloznosti medija, a što su manji i bedniji, to moraju biti
beskrupulozniji kako bi se takmičili sa većim igračima i prešli u
veću ligu, nisu neka novost. Njihova rastegljiva etika teško koga
može da šokira. Nije potrebno gledati filmove, dovoljno je gledati
vesti tu i tamo. “If it bleeds, it leads” je poslovica stara
koliko i novinarski posao. Stoga, Nightcrawler nije ni izbliza
toliko šokantan kao što je to bio Network, skoro četrdeset
godina ranije. Vremena su takva kakva su, mi smo oguglali na sve i
malo šta nas može iznenaditi. Čak ni institucionalni rasizam i
klasizam medija. Da bi se priča prodala bolje, idealno mesto zločina
je sigurno predgrađe, idealna žrtva je dobrostojeća bela žena
koja “prerezanog grkljana trči i vrišti upomoć”, a idealni
počinilac je siromašni pripadnik neke od manjina. Jako zanimljiva
implikacija koja se nigde u filmu ne pojavljuje otvoreno je to da nam
mediji serviraju ono što tražimo. Sa upozorenjem ili ne, i tako se
tu upozorenje pre može shvatiti kao najava, reklama, “teaser”,
to nije samo sadržaj koji nam senzacionalistički mediji serviraju,
to je sadržaj koji mi gutamo i tražimo još.
Louova
sociopatija nije neko bljutavo moralističko upozorenje nama da ima
raznih ljudi kojih se treba čuvati. Da je samo to, Nightcrawler
bi bio samo jedan od gomile filmova ugodnih za gledanje i
zaboravljanje. Lou je jedan od detaljnijih i strašnijih likova u
poslednje vreme, od pojavnog oblika, do moralnog kompasa i slike koju
on ima sam o sebi. Nije nimalo slučajno što on govori rečnikom
kojim govori. Nije nimalo slučajno što on iz raspalog auta Ricku
prodaje priču o korporativnoj kulturi i stažiranju. Nije nimalo
slučajno da se naučio o biznisu čitajući besplatne kurseve na
internetu. Nije nimalo slučajan njegov stav i nastup kada pregovara,
izvlači se iz nevolje ili namešta situaciju za još bolje i bolje
snimke. On je ideal savremenog (koje već traje 30-ak godina)
američkog preduzetništva, on je “go-getter”, on je
“fast-learner”, on je spreman da radi kao crv i veruje da će mu
naporan rad doneti uspeh, ništa mu nije strano i ništa mu nije
sveto. On je mešavina “hotshot” uloga Toma Cruisea iz 80-ih i
90-ih, Travisa Bickla i Gordona Gekka, ujedno i fotorobot idealnog
radnika i preduzetnika i njegova mračna strana.
Jake
Gyllenhaal je apsolutno maestralan u svojoj ulozi i pokazuje se kao
pouzdan izbor za čudne i sjebane likove. To ne treba da čudi, jer
je pažnu na sebe privukao sa takvom ulogom u filmu Donnie Darko.
Ono što valja napomenuti je da Gyllenhaal ima seriju sjajnih uloga u
poslednje vreme (End of Watch, Enemy, Prisoners)
koju nastavlja. Za ulogu u Nightcrawleru je dobio nominaciju
za Zlatni Globus, a nije bez šansi da na to doda i nominaciju za
Oscara.
Ne
zaostaju ni ostali glumci. Riz Ahmed je odličan kao Rick i pokazuje
da je versatilniji glumac od tipskih uloga britansko-muslimanskih
intelektualaca. Bill Paxton ima malu, ali koloritnu epizodu kao
iskusni lešinar. Iznenađenje je povratak Rene Russo u vode ozbiljne
glume. Glumica je napravila šestogodišnju pauzu, da bi se vratila
sa sitnim ulogama u dva dela Thora. Njen izbor ne treba da
čudi pošto je supruga autora Dana Gilroya, ali ukazano poverenje se
isplatilo. Rene Russo dokazuje da nije samo lepo lice, nego i
sposobna glumica koja sa dobrim materijalom može svašta napraviti.
Ono
što čudi je činjenica da je Nightcrawler Gilroyevo debitantsko
ostvarenje što se tiče režije. Dan Gilroy je poznatiji kao autor
ili ko-autor nekoliko scenarija za filmove različite po žanru i
kvalitetu, ali je još poznatiji kao brat Tonija Gilroya, još jednog
scenariste koji se dohvatio režije. Scenario za Nightcrawler je
daleko bolji od svega što je Dan Gilroy napisao do sada i može
poslužiti kao prekretnica u njegovoj karijeri. Scenario je detaljan,
slojevit i intrigantan i, najvažnije, ostavlja prostora razmišljanje
nakon gledanja filma. Režija je dobra, odmerena i sigurna, sa
sjajnim osećajem za ritam i napetost. Fotografija Roberta Elswita,
inače čestog saradnika Paula Thomasa Andersona, sjajno hvata
suštinu miljea, atraktivna je i sugestiva. I montaža Johna Gilroya
(još jednog od braće) zaslužuje pohvalu.
Nightcrawler
je izuzetno dobar film, posebno kad se u obzir uzme da je debitantsko
ostvarenje. Školski je, nastudiran, inteligentan, referentan i
pažljivo urađen, sa svim izbalansiranim aspektima. Ono što mu
nedostaje je “wow” faktor. Nije zadivljujući, i čini se da ne
uspeva da ispuni svoje ambicije. Nije onoliko dobar, sveprožimajući
i genijalan kao što bi želeo da bude. Ne glede na to, možemo samo
poželeti još ovakvih ambicioznih i kompletnih filmova.
No comments:
Post a Comment