2014.
scenario i
režija: Damien Chazelle
uloge: Miles
Teller, J.K. Simmons, Paul Reiser, Melissa Benoist
Što su za velike
studije nominacije i dodela Oscara, za indie priču je Sundance. Tamo
je čast proći selekciju, još veća pobrati nominacije i nagrade.
Većina filmova koji se tamo pojave su filmovi skromnih budžeta i
bez distributera kojima tek tamo mogu da se nadaju,a najpovoljniji
ishod su arthouse odeljenja velikih studija. Whiplash dolazi
iz te Sundance priče, pokupio je Grand Prix žirija i nagradu
publike, proglašen za otkrovenje, pokupljen i promoviran toliko da
duplira budžet, a distribucija još traje i trajaće još neko vreme
zbog “Oscar buzza”, pokupio je skoro listom dobre kritike i pet
nominacija za ovogodišnje Oscare. Nije to mala stvar za jedan tako
niskobudžetni, debitantski film na pomalo specifičnu temu akademske
jazz muzike.
Film u najvećoj
meri tretira odnos studenta bubnjara Andrewa (Teller) i njegovog
zahtevnog mentora, dirigenta akademskog orkestra Fletchera (Simmons).
Andrew je, kao i većina akademskih muzičara, sav u svom
instrumentu, ima puno talenta, puno vežba, sluša snimke i posvećen
je. Njegov idol je Buddy Rich, pouzdan i precizan bubnjarski majstor.
Njegov privatni život kao da ne postoji, ako se izuzme druženje sa
ocem – neostvarenim piscem (Reiser) i njihove zajedničke posete
bioskopu gde gledaju klasike. Kad ima priliku da ostvari vezu sa
dobrodušnom prodavačicom kokica u tom istom bioskopu, Nicole
(Benoist), Andrew će preventivno prekinuti svaki kontakt nego da
kasnije ispadne govnar i drži je u senci svojih bubnjeva i svog
vežbanja. Takav je tip, prosto.
Međutim,
Fletcheru ni to nije dovoljno jer je Fletcher, otvoreno govoreći,
jedan običan drkadžija. Njegova motivacija u životu je da iznađe
ili “napravi” novog Charlija Parkera, a po njegovom mišljenju to
se dobija jedino bespoštednim tesanjem sirovih talenata i surovom
disciplinom. Stoga on neće prezati ni od čega, od fizičkog i
psihološkog nasilja, pa i podlih igara i nadmudrivanja jer Andrew
ima “ono nešto” i treba ga pogurati, naterati da vežba dok ne
prokrvari, doterati na rub samoubistva. Problem sa rubovima je što
su nevidljivi, nikad ne znamo gde su i preterivanje je više nego
realna mogućnost. Andrew će uspeti ili će odustati, kako to obično
biva, a Fletcher će se zadovoljiti ili preći na sledeću “žrtvu”.
Pripremite se za
atipičnu kritiku, blasfemičnu, zasnovanu na zdravom razumu i ličnim
iskustvima, što sa akademskim muzičarima, što sa drkadžijskom
pedagogijom starog kova. Chazelle je film opisao kao “Full Metal
Jacket meets Black Swan”, tako da znamo šta možemo
očekivati. Dodao bih i gomilu nekih sportskih i borilačkih filmova
i njihovih standardnih fora i fazona, te nekoliko šokova. Čak je i
višesmisleni naslov u svakom smislu primer prvoloptaške simbolike.
Za početak ću
reći da Whiplash ne donosi ništa novo. Filmova o mentorstvu,
posvećenosti i vežbanju / treniranju ima dosta. Teller i Simmons su
dobri u svojim ulogama i izvlače šta mogu od materijala. Simmons je
u tom smislu pokupio više pažnje, uključujući Zlatni Globus i
nominaciju za Oscara (sa vodećim rejtingom). To i nije tako čudno,
u pitanju je kvalitetan karakterni glumac, filmski epizodista, ali
zato televizijska njuška i njemu odgovaraju uloge u kojima će
demonstrirati autoritet ili nadrkani stav, najbolje oba. Ja bih, eto,
istakao Tellera kao mladog glumca koji raste iz filma u film i kojeg
treba gledati i pratiti.
Osim njih dvojice
film ima još nešto pozitivnih strana. Hladni, svedeni ambijent i
neprijatna atmosfera u tamnim bojama su veoma sugestivni. Statična i
precizna kamera je osveženje u odnosu na predominantni “shaky-cam”.
Montaža je tehnički dobra, ponekad efektna, a ponekad malo “over
the top”. Upotreba muzike, uglavnom jazz standarda, je sasvim na
mestu. Čak su i razrada likova i dijalozi u redu i svrsishodni ako
je cilj filma da nas prodrma i ne ostavi ravnodušnima. Chazelle
pokazuje punu kontrolu, što je hvale vredna osobina posebno kod
mladog i neiskusnog autora, i dovoljno znanja i veštine da primeni
formulu, a Whiplash je, nemojmo se zavaravati, formuličan
film najbliži žanru sportske drame. Problem je što formula nije
kompatibilna sa temom.
To ostavlja dve
mogućnosti. Jedna je da Chazelle sa Whiplashom promašuje ceo
fudbal pokušavajući da istera analogiju između akademskog
muziciranja sa vojskom i profesionalnim sportom. To je relativno
česta pretpostavka i pogodna za filmove. Setimo se Black Swan
(muzika i balet su kompatibilni, a i sport i balet isto tako) i svih
uticaja na glavnu junakinju, njenog neiskustva i nedoraslosti tako
velikoj i kompleksnoj ulozi, pritisaka od strane nadređenih i od
strane majke. Setimo se i Piano Teacher, tog perpetualnog
izdrkavanja koje skriva duboku ličnu nesreću i neispunjenost.
Problem je što Whiplash ide na totalno pojednostavljivanje i
sve svodi na odnose između dvojice ljudi. Imamo samo studenta i
mentora koji bi, u teoriji, morali da rade na istom zadatku
maksimalnog iskorištavanja prirodnog talenta, što se postiže
visokom motivacijom, posvećenošću i upornim i napornim vežbanjem.
Whiplash i
njegovo furanje formule sportskog i vojničkog filma u svet muzike
mogu se tumačiti iz dva ugla. Ili Chazelle nema blagog pojma o
muzici i muzičkoj pedagogiji pa misli da takva izdrkavanja pale, ili
je otvoreno zaziva militarizam te neke famozne “stare škole”
koja je, navodno, stvarala gromade od umetnika, dok moderna
pedagogija stvara mediokritete i mamine maze. Poznajući klasične
muzičare i nešto jazzera, mogu reći da drkadžijski pristup gotovo
nikad ne upali. Ostavimo sad šamaranje kao “wtf?” omenat ili
autorsku slobodu, već je i Fletcherovo psihičko nasilje, sadizam,
vređanje i aktivno dovijanje kako Andrewa povrediti i naterati da
posumnja u sebe na granici psihopatije. Ljudi su odustajali i menjali
profesore i za manje od toga. Akademske ustanove uglavnom pohađaju
gotovo formirani ljudi, dovoljno pametni da iskoriste mehanizme
sistema i zaštite se od takvog tretmana. Drkadžijski mentorski
pristup u muzici ili drugoj umetnosti će možda pomoći geniju da se
još više distancira i isključi, ali genije je genije pa bi i sam
došao do tog zaključka. Isto tako, može biti plodan za mazohiste
koji baš to traže. Štos je u tome što je genija i mazohista
relativno malo. Recimo, ja sam odustao od glume zbog mnogo blažeg
izdrkavanja. Možda bih još nešto naučio, možda nikad nisam bio
svetski talenat, možda nikad nisam imao pravi “drive” za to, a
možda nisam video adekvatnu nagradu za svoju frustraciju.
U vojsci i ratu
to možda ima smisla jer se moraju usvojiti protokoli za
preživljavanje i eventualnu pobedu, i oni se moraju usvojiti brzo.
Opet, valja imati odmak prema tome jer se neretko dogodi apsolutno
nepredviđena situacija. Sport se, opet, svodi na set jednostavnih
pravila i tačno određenih veština koje treba usvojiti. Kreativnost
se pojavljuje u retkim bljeskovima i na ceni je samo kad fazon uspe,
ne dobijaju se poeni za pokušaje. Uostalom, sportisti i vojnici su
najčešće drugačije ličnosti od muzičara, pa makar to bili samo
pouzdani orkestarski muzičari, a ne virtuozi, manje su osetljivi i
kod njih su poželjne drugačije osobine. Muzika nije ni umetnost
ratovanja ni američki fudbal, ma šta mi o tome mislili.
Ima u Whiplashu
jedna znakovita scena u kojoj Fletcher objašnjava kako su dve
najopasnije reči za svaku karijeru “Good job!” i kako je to
razlog zašto jazz umire. To je poprilično dramatičan momenat i
Chazelle nam tu otkriva sve karte. Gluposti, ako je nešto dobro,
onda je dobro. Pa nije li Gershwin postao veliki tek kad je prestao
da pokušava da bude Ravel? Ne upoređujemo li se sa velikanima iz
prošlosti i nije li naš utisak da im nismo dorasli? Opet, čisto
sumnjam da su sve velikane iz prošlosti samo i isključivo mamuzali
i bičevali. Sva je prilika da Chazelle zaziva pristup “goniča
robova”, onih profesora koji primenjuju isključivo nehumane metode
i biće da iza toga stoji lična patologija i sumnja u sopstvenu
ostvarenost. Chazelle toga može i ne mora biti svestan, ali Whiplash
je potencijalno opasan film upravo zbog svoje isključivosti.
Kako god
okrenemo, Whiplash je podvala. Kritika i publika je udicu
progutala jer je videla nešto što deluje kao zanimljiva nova teza,
a zapravo je duboko konzervativni “bullshit”, pokušaj povratka
na staro, oprobano i “uvek dobro” maltretiranje ljudi. Jebeš
ljudska prava i ljudsko dostojanstvo, svako ko je hijerarhijski ispod
tebe je crv dok te ne pobedi tvojim oružjem. Damien Chazelle je,
inače, i sam bivši bubnjar, pa je teško posumnjati da ne zna o
čemu priča, kao što većina publike koja hvali ovaj film ne zna
ništa o učenju i podučavanju muzike. Biće da je Whiplash
svesna manipulacija, dovoljno vešto napravljen formuličan film
nastao na zameni teza. Usuđujem se reći da je uvredljiv, čak na
ličnom nivou, za nekoga ko u kući ima akademskog muzičara i
muzičkog pedagoga. Voleo bih da čujem šta će o filmu reći
profesionalni muzičari i njihovi profesori.
No comments:
Post a Comment