2014.
režija: Stiles
White
scenario: Stiles
White, Juliet Snowden
uloge: Olivia Cooke,
Ana Coto, Daren Kagasoff, Bianca Santos, Douglas Smith, Shelley
Hennig
Radeći ovo što
radim, izbacujući po jednu filmsku kritiku dnevno, ponekad se nađem
u teškim problemima. Recimo, neki film može biti ujedno loš ili
naporan za gledanje. Ponekad oba istovremeno. A najgora je situacija
kada je loš i naporan na jedan takav način da nemam pojma šta bih
napisao. Etika mi nalaže da se potrudim i napišem tih svojih
minimalno 400 reči da vi, dragi čitaoci, ne steknete utisak da sam
nešto odradio onako bedno i preko kurca. (Opa, evo već četvrtine
teksta, mazel tov!)
Naslov filma je
posebna priča. Ouija je, kao što verovatno znate, društvena
igra, “board game” koja se tiče zazivanja duhova. Ima neke
mistike u tome, igra datira iz viktorijanskog doba i poigrava se sa
maštom igrača. Princip je jednostavan, postavi se tabla sa poljima
“da” i “ne”, alfabetom i brojevima, igrači, najčešće
deca, drže ruke na nekakvom vodiču ili skazaljci, a duh kojeg su
“prizvali” navodno upravlja njihovim pokretima. Dobro, klinci to
vuku kako već hoće i izmišljaju horor priče, kao uz logorsku
vatru, pa je to zabavno igrati. I sama igra je poslužila kao
inspiracija za nekoliko takvih priča.
Bazična pravila su
jednostavna: igra se u grupi, niko se ne sme sa Ouijom igrati sam,
tabla se ne sme izgubiti ili zaturiti niti upotrebljavati na groblju.
Žrtva i pokretač radnje, Debbie (Hennig) je sva pravila prekršila,
pred kraj svog mladog života se čudno ponašala i umrla na čudan
način (obesila se o novogodišnje lampione, jedini dobar štos u
filmu), što su nadležni proglasili za samoubistvo. Njena ekipa,
predvođena najboljom prijateljicom Laine (Cooke) i njenom
antipatičnom mlađom sestrom (Coto) reši da pomoću Ouije prizove
njen duh i ispita uzroke smrti. Umesto toga, oni prizovu neke zle
duhove, pa se nađu u neposrednoj životnoj opasnosti i njihova
očajnička borba može da počne.
Sve smo to već
videli, uglavnom. Likovi su bezlični i nerazrađeni, toliko da samo
Laine i njena sestra Sarah nekako istupaju, ostali služe da manje
ili više nastradaju tokom filma. Svaki obrat i svako otkriće možete
predvideti čak i film nepažljivo gledate. Zapravo, ovakav film ste
već gledali. Efekti su tipski i nabacani, nemaštoviti i “in your
face” glasni. Znam da oko Halloweena svašta prolazi ako ima
etiketu “horor”, pa je tako i Ouija došla do svoje
publike.
Najzanimljiviji
detalj filma je naslov i jedna sintagma na odjavnoj špici. Ona glasi
“zasnovana na društvenoj igri”. Pitam se kako to. Dobro, gledao
sam Jumanji kad sam bio klinac koji je zaista bio zasnovan na
društvenoj igri, čak je i imitirao jednu partiju sa malo
oživotvorenim efektima i Robinom Williamsom u kostimu britanskog
istraživača. Nešto kasnije sam slučajno pogledao i filmovanu
verziju Clueda i ostao neimpresioniran. Ono što me zanima je: jesu
li poneki ratni filmovi ili filmovi koji se vrte oko partije
paintballa zasnovani na društvenoj igri Stratego / Capture the Flag
i jesu li sportski filmovi zasnovani na sportskim igrama. Jeste li
negde videli natpis “zasnovano na sportu, košarci”? Bilo bi
debilno, zar ne? Dodatni zez je što je Ouija u ovom filmu samo
rekvizit, trik, tipski pokretač radnje.
Ouija je,
dakle, jedan takav film o kojem je teško nešto suvislo napisati.
Reč je o filmu koji je loš na toliko nivoa, formuličan,
neoriginalan i predvidljiv, sa toliko puta viđenom pričom, nikakvom
razradom i likovima tankim kao papir. Stiles White i Juliet Snowden
imaju nekakvu reputaciju kao scenaristi nekoliko horora i misterija,
ali ovo kao da su pisali na silu. Ne pomaže ni to što je White
debitant u ulozi reditelja. To je jedan od onih filmova koje možete
slobodno gledati usput dok radite nešto drugo, nećete imati utisak
da ste nešto propustili. Neka vas veliki finansijski uspeh u
jesenjoj sezoni i poneka usamljena dobra kritika ne zavaraju, ovaj
film se zaista ne isplati gledati. Ouija je dokaz da je horor
kao žanr u poslednje vreme u dubokoj krizi ideja i originalnosti.
No comments:
Post a Comment