2014.
režija:
Tommy Lee Jones
scenario:
Tommy Lee Jones, Kieran Fitzgerald, Wesley A. Oliver (po romanu
Gledona Swarthouta)
uloge:
Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja
Richter, Barry Corbin, William Fichtner, John Lithgow, Tim Blake
Nelson, James Spader, Meryl Streep, Hailee Steinfeld
Western
je, ne samo u domenu filma, već kao kompletna mitologija, potencirao
muškost i mužjaštvo. Njegovi likovi su bili neustrašivi
avanturisti, opasni revolveraši, uporni pioniri, rančeri, vojnici,
graničari, šerifi... Pitanje je koliko su predstave koje smo dobili
iz pulp romana, stripova i klasičnih hollywoodskih filmova ispravne,
pošto se o osvajanju Zapada vrlo malo znalo i pisalo u tadašnjoj
štampi. Procesi dugog trajanja, posebno svakodnevne životne
prilike, još manje su nam dostupne nego bitke, osnivanja gradova i
rančeva ili prolaska železnice. Je li Divlji Zapad zaista bio tako
divalj i anarhičan? Jesu li zaista pretili banditi i Indijanci? Ili
su sukobi izbijali po nekom sasvim drugom osnovu, recimo između
bogatih rančera i siromašnih radnika, ili između železničkih
kompanija i farmera. Osim istoričara i entuzijasta, to nikog drugog
nije zanimalo. Većini je mitološka slika o neustrašivim kaubojima
koji šire granice poznatog i civilizovanog sveta bila dovoljna i
poželjna. Neki su se zbog nje i uputili u nove krajeve, nadajući se
da će tamo osigurati svoj komadić američkog sna.
The
Homesman je film koji u velikoj meri obrće klasičnu western
matricu. Za početak, nema glamurizacije, namontiranih saloona u
kojima se danonoćno odvijaju partije pokera između revolveraša,
dok ide muzika sa klavira i prisutne su animir-dame. Za početak, u
pitanju je relativno nova i neistražena teritorija Nebraske, škrta,
retko naseljena zemlja gde se ljudi očajnički bore da nešto
započnu. Život je mnogo opasniji i naporniji od bilo koje
zamišljene avanture. Drugo, The Homesman je film skoro
kompletno iz ženske perspektive. Za razliku od klasičnih westerna
gde žene postoje da bi upale u nevolje iz kojih će ih spasavati
hrabri muškarci, ovde su žene i pokretači priče i njeni aktivni
učesnici. Naprosto, žene su ili jake i odlučne, poput heroine Mary
Bee (Swank) ili u ozbiljnim, nesavladivim problemima, poput tri žene
oko kojih se cela priča i odvija. Treća razlika je odsustvo bilo
kakve mitologizacije. Pionirski život neće od dečaka načiniti
muškarca, a od barabe pristojnog čoveka, što je bio predmet mnogih
filmova poput Bad Company (1972), niti ljudi iz relativne
civilizacije na te pionire gledaju kao na heroje koji pomeraju
granice. Pre bi se reklo da će pionirski život u siromaštvu i
divljini slomiti i najčvršći karakter, a da ljudi za takav život
neće dobiti zahvalnost drugih, pre podozrenje i nepoverenje.
Znači,
imamo tri žene koje su poludele od pionirskog života. Arabella
(Gummer) je u kratkom roku sahranila troje svoje dece koja su
stradala od difterije. Theoline (Otto) je u napadu ludila ubila svoje
novorođenče. Gro (Richter) je postala katatonična nakon smrti
majke i brutalnog iživljavanja muža. Lokalni pastor (Lithgow) se
dogovorio sa drugim sveštenikom, preko granice u Iowi da primi te
žene i brine se o njima. Problem je, međutim, što nema nijednog
muškarca koji će žene odvesti tamo, a put je dug, surov i pun
opasnosti, od vremena do Indijanaca i bandita.
Tog
zadatka se latila Mary Bee, naoko stabilna i samodostatna, pristojna
i religiozna žena. Ona je neudata i to je tišti, a njen očaj ide
do toga da zaprosi prvog suseda, jer bi njihov brak bio dobra
poslovna investicija. On će je glatko odbiti: suviše voli da
šefuje, a i izgleda obično. Ona, naravno, nema kome da se obrati za
pomoć, pa joj je jedina opcija da uceni barabu kojoj je prethodno
spasila život. Ta baraba se predstavlja kao George Briggs (Jones),
skitnica je, siromah i očajnik, ali deluje kao čovek koji može
podneti nedaće ako za to ima motiva. A ček od 300 dolara je
poprilično jak motiv...
Film
na papiru izgleda jako dobro i tu iluziju donekle drži u prvoj
trećini u kojoj nam pokazuje monstruozno lice Divljeg Zapada koje
čak ni novohollywoodski revizionisti nisu prikazivali. Odluka da se
bez okolišanja kroz nekoliko flasbacka prikaže sudbina tih
nesrećnih žena je hrabra koliko je i efektna: odsustvo kontrasta sa
nekim “normalnim” životom je upadljivo a poruka je više nego
jasna: muke tu ne prestaju, mogu biti samo podnošljivije ili manje
podnošljive.
Problemi
počinju na putu koji je prikazan kao serija svih mogućih očekivanih
nedaća, od vremena, preko Indijanaca do bandita uz obavezno
nepredvidljivo ponašanje triju bolesnih žena. One su ipak ludače,
da se ne zaboravi. Drugi problem je Briggsov lik i najveći problem
tu je površna karakterizacija. On počinje kao bednik i baraba,
postaje koristoljubivi pijanac, pa onda zaštitnik, pa heroj, pa
mudrac, da bi se na kraju vratio na pijanu budalu. Tommy Lee Jones ga
igra kao da mu je stalo, ali slaba je to uteha. Treći problem je što
jedini lik sa kojim je moguće povezati se nestaje iz priče daleko
pre kraja filma. Trudim se da ne otkrijem spoiler, ali takav sled
događaja svima koji nisu čitali izvorni roman deluje šokantno i
napadno. Dobro je imati odnos do likova, ali ne bi bilo loše tu i
tamo napraviti neki prelaz.
Film
je dobar po detaljima i oni su posebno vidljivi u kasnijim epizodama.
U jednoj od njih se Briggs sreće sa vlasnikom finog hotela usred
ničega, Duffijem (Spader) koji odbija da pomogne nesrećnim ženama
jer se plaši da će mu one narušiti ugled, a on, eto, upravo čeka
posetu nekih važnih ljudi i mogućih poslovnih partnera. Scena je
genijalna koliko je apsurdna i samo podvlači utisak da je u pustari
nemoguće ostati potpuno normalan. Takođe, pojavljivanje glumačke
legende Meryl Streep u ulozi sveštenikove žene i Hailee Steinfeld u
ulozi sluškinje (sećate je se, to je ona mala iz True Gritt
braće Coen, sada je porasla, ali je sačuvala ciničan pogled) je
preko potrebno osveženje, naročito kad se uzme u obzir anti-klimaks
na kraju.
Svojim
bioskopskim prvencem, The Three Burials of Melquiades Estrada
(2005), Tommy Lee Jones se pokazao kao vešt reditelj koji zna da
ispriča ljudsku priču. Spoj njega sa westernom, kao glumca i kao
autora, u teoriji deluje fantastično: on je baš takav tip glumca,
ne mnogo različit od Clinta Eastwooda, izdržljiv, starog kova,
pomalo tvrd, ali odaje utisak western ideala dobrog i pristojnog
čoveka. Uostalom, stariji glumci dosta često i nalaze utočište u
westernu, gde još uvek mogu da se osećaju kao pravi muškarci.
U
slučaju The Homesman nije upitan ni kvalitet izvornog
materijala, koji je hrabar, inovativan i van očekivanih šablona, a
ipak ga se može dovesti u vezu sa westernom. Problem je, čini se,
što roman nudi malo previše toga da bi se moglo bez problema
preneti na film, a da isti održi tempo. Čini se da je Tommy Lee
Jones pokušao dosta toga, ali ovde ga je koštala prosta činjenica
da je on primarno glumac, a ne pisac scenarija i reditelj. Tako da je
The Homesman tek blago natprosečan film koji na momente
pokazuje znake genijalnosti i urgentnosti, ali nema potreban momentum
da taj nivo održi.
No comments:
Post a Comment