2014.
režija: Jason Reitman
scenario: Jason Reitman, Erin Cressida Wilson (po
romanu Chada Kultgena)
uloge: Adam Sandler, Rosemarie DeWitt, Jennifer
Garner, Judy Greer, Dean Norris, J. K. Simmons, Travis Tope, Kaitlyn
Dever, Olivia Crocicchia, Ansel Elgort, Elena Kampouris, Will Peltz,
Emma Thompson (narator)
Postoje dve stvari koje su apsolutna konstanta na
ovom svetu: promena (svaki napredak je pre svega promena) i strah od
promene. Ne mora značiti da su promene uvek i isključivo dobra
stvar, posebno ako se uzmu u obzir sve nuspojave tih promena.
Međutim, one su u tom ili drugačijem obliku neminovne. Evo par
primera kroz istoriju. Direktna demokratija je postala nemoguća kada
se okvir povećao od nivoa grčkog polisa. Robovlasništvo i
feudalizam kao njegov derivat su se pokazali kao neisplativi u
uslovima industrijalizacije. Konzervativni javni moral se pokazao
nespojivim sa udobnošću konzumerizma, pa su seksualna revolucija,
ljudska prava i mirovni pokreti postali standard posle Drugog
svetskog rata. Sa druge strane, te promene, kakve god bile, nisu bile
dočekivane raširenih ruku, nego im je pružan otpor na ovaj ili
onaj način. Ludisti su uništavali mašine misleći da će im one
oduzeti posao. Građanski rat u Americi se u određenoj meri vodio za
ili protiv robovlasničkog sistema. Društvene promene koje su se
dešavale 60-ih nisu prošle bez otpora određenih struktura i taj
otpor i dalje traje, u različitim oblicima i različitim
intenzitetom u različitim delovima sveta.
Ono što je danas vrhunska društvena tema je
informatička revolucija i promene koje su usledile zahvaljujući
njoj, pre svega u svakodnevnom životu. Stara je teza da mi danas
primamo neuporedivo više informacija i imamo neuporedivo više
izbora (makar to bio besmisleni, virtuelni izbor) nego što su to
imali naši roditelji, da ne govorimo o ljudima pre sto i više
godina. Vreme provodimo za kompjuterom, na mobilnim telefonima, na
internetu, u komunikaciji sa polu-poznatim i nepoznatim ljudima,
igrajući virtuelne ratne igre, ganjajući virtuelnu slavu,
fantazirajući o virtuelnim osobama... Jedni su, najčešće mlađi,
oni koji su u takvom svetu odrasli, prigrlili te silne mogućnosti,
možda čak i zamenili realni svet virtuelnim. Drugi se u takvom
svetu ne snalaze najbolje, pa se u sve to ne mešaju. Treći to vide
kao razlog za moralnu paniku i protiv takvog sveta se aktivno bore.
Men, Women & Children je film koji, u teoriji,
promišlja taj naš moderni svet zasićen društvenim mrežama i
instantnom, virtuelnom komunikacijom. Kako mu ime govori, film se
bavi različitim generacijama ljudi, u pitanju je “hyperlink”
film smešten u teksaško predgrađe i prati nekoliko srednjoškolaca
i njihovih roditelja kako se suočavaju sa izazovima modernog sveta.
Na papiru, posebno ako se uzme u obzir da je reditelj i ko-scenarista
Jason Reitman, autor nekoliko vrlo bitnih filmova u poslednjih
desetak godina (Juno, Up in the Air), ovo deluje kao potencijalno
zanimljiv i relevantan film. Ali, nismo mi te sreće.
Don Truby (Sandler) i njegova žena Helen (DeWitt)
su zapeli u dosadnom braku. Ona to rešava postavljenjem profila na
site za upoznavanje, a on najpre pornografijom, pa traženjem utehe
kod online prostitutki. Njihov sin Chris (Tope) je toliko “predrkao”
da ga više ne uzbuđuju normalne seksualne situacije. Chrisova
“devojka” Hannah (Crocicchia) više nego išta želi da postane
“celebrity” i u tu svrhu održava web site sa škakljivim
materijalom u sekciji za članove. Ona se upravo javila na konkurs za
nekakav reality show u nadi da će joj to biti karta do zvezda, vila
na Beverly Hillsu, skupih automobila i poznatih muževa. Njen
menadžer je njena majka (Greer) koja je morala da odustane od
“celebrity” karijere kad ju je rodila. Ona se sada petlja sa
sveže razvedenim susedom Kentom (Norris) čiji je sin Tim (Elgort)
ovisnik o video-igricama toliko da je batalio sport i novi fan
egzistencijalističke filozofije i dokumentaraca o svemiru koji
govore kako smo mi, ljudi, u principu nebitni. Tim je počeo da se
petlja sa školskom alternativkom Brandy (Dever), i njihova veza bi
bila slatka i prava tinejdžerska kada njena majka (Garner) ne bi
pomno pratila svaki njen korak na internetu, svaki post na Facebooku,
svaki mail i svaku poruku na mobilnom telefonu. Pored toga, ona drži
neka ubibože dosadna predavanja o bezbednosti na internetu. Pored
njih tu je još i anoreksična Allie (Kampouris) koja visi po
pro-anoreksičnim chatovima i nada se da će privući pažnju jednog
par godina starijeg momka (Peltz) kojeg uglavnom nije briga za nju.
Sve to iz “kosmičke” perspektive posmatra Emma Thompson kao
narator koji nas vodi kroz priču.
Problem je u tome što Men, Women & Children
ne donosi ništa novo, realno, životno i na bilo koji način
angažirajuće. Sve što možemo videti su uopštene priče i
popovanje nalik na udženike o sigurnosti u virtuelnom svetu. Mi smo
u svoje vreme imali ubibože dosadna predavanja o štetnosti droge,
alkohola, seksa i opasnosti o verskih sekti. Današnji klinci su
verovatno prinuđeni da slušaju sranja o bezbednosti na internetu.
Ako imaju malo mozga, zaboraviće sve što čuju tamo i o svemu se
informirati sami. A posebno će preskočiti ovakve popujuće filmove
u kojima čak i balansirana perspektiva (neo-ludistkinja će biti
prikazana jednako antipatično kao i pornofil) deluje lažno i
namešteno. Svemirske slike i narator su tu samo da podvuku utisak
pretencioznosti i ispraznosti ovakvog filma. Na kraju, film ima čisto
dramaturških problema: dijalog je drven i izveštačen, a likovi
tanki kao papir, nesimpatični (što nije toliki problem) i dosadni
(što je pogubno).
Glumci malo ublažavaju užasan utisak o filmu.
Adam Sandler je najveće iznenađenje i zapravo je podnošljiv u
svedenoj dramskoj ulozi bez glupiranja i kreveljenja. J. K. Simmons
je osveženje u obe scene u kojoj se pojavljuje. Ostali odrasli su
solidni i podnošljivi sa izuzetkom Jennifer Garner koja je iritantna
kao uvek. Što se mladih glumaca tiče, u Men, Women & Children
se pojavljuje prva liga tinejdžerskih glumaca i vidi se neki njihov
potencijal. Ansel Elgort i Kaitlyn Dever imaju nešto zajednočke
hemije, dok je utisak da Olivia Crocicchia najčešće klizi u
neukusno preglumljivanje. Emma Thompson je impozantan narator, ali
čemu sve to kada je taj ceo narator samo jeftin trik da se film
podvali kao nešto ozbiljno, kao delo koje ima šta da kaže na temu.
Čini se da je Reitmanova karijera u silaznoj
putanji. Young Adult je bio pristojan film, ali ni prineti
aktuelnosti i duhovitosti Up in the Air. Labor Day je bio promašaj
na svim nivoima osim na glumačkom. Men, Women & Children je još
ekstremniji primer lošeg filma, prvoloptaškog, zasnovanog na
moralnoj panici. Nadajmo se da je to samo faza i da će Reitman
pronaći novu inspiraciju i ponovo snimati relevantne filmove. Sa
ovakvim filmovima će verovatno ubrzo nestati sa scene.
No comments:
Post a Comment