2014.
režija:
Michaël R. Roskam
scenario:
Dennis Lehane (prema svojoj priči Animal Shelter)
uloge:
Tom Hardy, Noomi Rapace, James Gandolfini, Matthias Schoenaerts, John
Ortiz, Elizabeth Rodriguez, Michael Aronov, Ann Dowd
Teško
je započeti gledanje ovog filma bez stalnog obraćanja pažnje na
činjenicu da je ovo poslednji film u kojem je James Gandolfini
ostvario ulogu. Uvek pouzdani i versatilni glumac ovde je, čini se,
na svom terenu u sporednoj ulozi samozatajnog drkadžije sa
kriminalnom prošlošću (a i sadašnošću). Gandolfini je stekao
globalnu popularnost sa serijom The Sopranos (iako je i pre
bio cenjen i pouzdan glumac), ali uloga u The Drop ni u kom
slučaju nije reciklaža rutine “kuća-posao-posao-kuća”
mafijaškog bossa, nego nešto sasvim drugačije.
Za
ovakav film ključna je atmosfera. Mesto radnje je Brooklyn, vreme
sadašnje, ali to ne znači da pred sobom imamo živahnu četvrt punu
hipstera, studenata i organske hrane. Ovaj deo Brooklyna je “old
school”, polu-radnički, polu-kriminalni sa opskurnim neveselim
barovima u kojima vise opskurni, neveseli tipovi. To je jedna od onih
katoličkih četvrti u kojima možeš biti pandur ili pop ako želiš
poštenu karijeru, ili šljaker ili konobar, pa da nekako egzistiraš,
a ako i to propadne, kriminal, sitni ili osrednje-sitni ostaje kao
opcija. Imali smo takvih filmova i ranije, od Mean Streets pa
nadalje, ali čini se da su takvi “dark & gritty” krimići
intonirani kao priče iz života prosto preplavili sadašnji
repertoar. Na pamet mi pada God's Pocket, još jedan sličan
film u kojem je jednu od poslednjih uloga ostvario još jedan prerano
preminuli glumac Philip Seymour Hoffman, ali i Gone Baby Gone,
pa i Mystic River.
Upravo
ova poslednja naslova su ovde ključna, pošto je scenarista Dennis
Lehane autor oba romana koja su pretočena u filmove. Animal
Shelter je isto zamišljen kao roman sastavljen od anegdota i
neproverenih glasina, ali se pisac odlučio da to ipak zapakuje u
kompaktniju formu priče, pa da od nje napravi filmski scenario.
Lehane je cenjen pisac u domenu pulp krimića i misterija, a imao je
iskustva i sa pisanjem za televiziju (The Wire, Boardwalk
Empire), a The Drop mu je prvi filmski scenario, i to
moram priznati nimalo loš. Iako nije potpisan kao producent, Lehane
je insistirao da se režija poveri Michaëlu R. Roskamu, belgijskom
reditelju čiji je prvenac, intrigantni ruralni krimić Bullhead
(2011), pokupio nominaciju za Oscara za strani film. Roskam je jedan
od onih autora koji ne propušta prilike, pa je zgrabio mogućnost da
radi u Hollywoodu, i to se čak čini po svojim pravilima. U The
Drop on nije puki izvršilac producentske volje, više se može
nazvati vizuelizatorom scenarija koji mu se svideo.
O
čemu se tu radi? Protagonista i povremeni narator priče je Bob
(Hardy), ćutljivi, pasivni, reklo bi se čak usporeni i tupavi
šanker u baru kojeg drži “rođak Marv” (Gandolfini). Marv je
nekada bio gangster u usponu, njegova pojava je mamila
strahopoštovanje, ili to on samo tako priča. Uostalom, to su neka
davno prošla vremena, pa je Marv samo menadžer bara koji nosi
njegovo ime, Bob samo šanker u tom baru, a pravi vlasnici su
čečenski mafijaši predvođeni Chovkom (Aronov) i bar im služi kao
paravan i sef u koji trpaju lovu stečenu različitim kriminalnim
aktivnostima. Ni gosti bara nisu ništa veseliji i uspešniji ljudi,
to su uglavnom olinjali polu-kriminalni likovi koji po navici pijanče
u kvartovskom baru i čak jednom godišnje tamo održavaju
komemoraciju za tipa pod nadimkom Glory Days koji je jedne večeri
samo izašao iz bara i nestao.
Dve
stvari će biti okidač za nekoliko paralelnih linija radnje u to
zimsko vreme, između Božića i Superbowla. Prva je ne baš
najspretnija pljačka bara koju počine dvojica maskiranih tipova.
Iako šteta nije ogromna, Čečeni prilično besno žele lovu nazad i
spremni su da divljaju po kvartu dok je ne dobiju, a ni osoblju bara
se ne piše dobro ukoliko lovu ne pronađu. Drugi aspekt te priče je
što se Bob izlajao pred policijom, pa brbljivi detektiv Torres
(Ortiz) koji sa Bobom ide u istu crkvu počinje da se petlja oko
bara, vlasnika i mušterija. Druga stvar koja će pokrenuti radnju je
još čudnija. Jedne noći će Bob čuti cvilež koji dopire iz kante
za smeće. Ispostaviće se da je unutra izudarano štene, a da kanta
pripada nepoverljivoj i povučenoj curi po imenu Nadia (Rapace). Njih
dvoje će se oko šteneta i zbližiti nakon uvodnog nepoverenja, ali
u priči će se pojaviti i njen bivši dečko i neodgovorni vlasnik
psa, lokalni psihopata i navodni ubica momka sa nadimkom Glory Days,
Deeds (Matthias Schoenaerts, glavni glumac u Roksamovom prvencu
Bullhead) koji će se nameriti i na Boba i na Nadiu. Povrh
svega, i Bob i Marv imaju svojih problema i ne razumeju se međusobno,
a baš na dan Superbowla se očekuje isporuka velike količine novca
u baru...
Iako
je nemoguće zanemariti tužnu činjenicu da je Gandolfini pokojan,
ovo ipak nije njegov film, ali on tu radi oni što najbolje ume: igra
zanimljivu i karakternu sporednu ulogu i pruža glavnom glumcu
priliku da zablista. Ovo je Hardijev film od početka do kraja, kroz
gomilu hintova i minijaturnih transformacija. Poslednje godine su
bile dobre za Hardija i samo spletom nesrećnih okolnosti i
kalkulantstog pristupa producenata mu je izmakla nominacija za ulogu
u filmu Locke. U The Drop on nastavlja sa vrhunskim nivoom
svojih ostvarenja. Matthias Schoenaerts je više nego solidan kao
psihopata. Malo razočaranje je Noomi Rapace, inače više nego
sposobna da odigra ranjive cure (kao u Dead Man Down) koja je
ovde suviše pasivizirana da bi se uopšte primetila. Slično stvari
stoje i sa detektivom i njegovom nadrkanom partnerkom (Rodriguez)
koji se nekako ne uklapaju u ostatak filma i deluju umetnuto. Od
minijaturnih epizoda, treba istaći Ann Dowd u ulozi Marvove sestre
Dottie. Ono što se, pak, svim glumcima mora priznati je savršeno
skinut brooklynski akcenat, što je poseban podvig kada se uzme u
obzir da je glumačka postava internacionalna, te da je samo
Gandolfini u New Yorku na domaćem terenu.
I
pored odličnih uloga koje su ostvarili Gandolfini i Hardy, The
Drop ostaje samo solidan, ne baš poseban film. Priča je
ispričana znalački i intrigantno, a spor tempo joj savršeno paše.
Čak je moguće zanemariti celu tu ne baš najuverljiviju postavku
oko “drop bara”, odnosno bara koji služi kao sef. Čak ni glumci
koji nisu do kraja razvili svoje likove nisu odigrali loše uloge,
više su neprimetni i ispod nivoa koji su Gandolfini i Hardy
postavili.
Problem
je u tome da The Drop ne donosi ništa novo. Te mračne krimi
priče sa dna kace su sada postale standard u kinematografiji i
prečesto se pojavljuju. Problem sa njima što ne mogu baš sve
demonstrirati nonšalantnost i ležernost Mean Streets, ali ni
grandioznost Mystic River. Jedino što ostaje takvim filmovima
je kolorit, atmosfera vešto dočarana fotografijom u tamnim
tonovima, ali i oni blede od prečeste upotrebe. The Drop je
korektan i solidan film, ali mi se čini da se njegov izraz već
potrošio. Ipak, ako je za utehu, niti je The Drop loš film,
a još manje je poslednja Gandolfinijeva uloga loša.
No comments:
Post a Comment